El col·legi Cervantes va ser inaugurat pel rei Alfons XIII i la seua construcció va costar 250.000 pessetes: En un lloc de València, anomenat Guillem de Castro, va nàixer fa 100 anys el col·legi públic Cervantes.
El 7 de maig de 1905 es va col·locar la primera pedra, encara que va ser en 1907 quan el rei Alfons XIII i el cap de Govern, Antonio Maura, ho van inaugurar en un acte en el qual van participar 2.500 xiquets.

Una escola amb una «construcció senzilla, però elegant, amb planta baixa en forma de ferradura i 13 sales espaioses i ventilades. El material escolar ha sigut portat d'Alemanya i el pressupost de l'obra són 250.000 pessetes», segons resa un dels cartells de l'exposició.

Amb motiu del centenari, «alumnes de belles arts han pintat un mur del pati amb motius del Quixot». I és que aquest centre no sols està unit a Cervantes pel seu nom, sinó també pel bust de pedra que Benlliure va fer de l'escriptor i que està just enfront.

Alumnes il·lustres com Manuel Broseta han estudiat a les seues aules.

Ací baix teniu el lipdub del centenari celebrat a 2011, un recorregut per la història i per les instal·lacions del centre.