Què és la Xarxa de Llibres?
La Xarxa Llibres (també anomenat Banc de Llibres) és un fons de llibres de text i materials curriculars, constituït pels materials didàctics seleccionats o confeccionats per l’equip pedagògic del CEIP San Clemente per al desenvolupament dels currículums oficials i el projecte curricular de centre en l’etapa Primària.
Al principi, està destinat a poder ser utilitzats per l’alumnat que participe en el programa de reutilització de llibres i material curricular i que està obert a ser sol·licitat PER TOT L’ALUMNAT DEL CENTRE.
La finalitat última del Banc de Llibres és avançar cap a la plena gratuïtat de l’educació i fomentar els valors de la solidaritat i la corresponsabilitat entre els membres que conformen la comunitat escolar, així com incentivar l’ús sostenible dels llibres de text i el material curricular.
Normativa
General
- Ordre 26/2016, de 13 de juny, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el programa de reutilització, reposició i renovació de llibres de text i material curricular, a través de la creació i posada en funcionament de bancs de llibres de text i material curricular en els centres públics i privats concertats de la Comunitat Valenciana, i es determinen les bases reguladores de les subvencions destinades a centres docents privats concertats i centres docents de titularitat de corporacions locals.
- Ordre 9/2023, de 28 de març, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es modifica parcialment l’Ordre 26/2016, de 13 de juny…
En què consisteix el programa?
En 1r i 2n de Primària
- Es rep un xec llibre de 160€ per a la compra dels llibres.
- Els llibres d’aquests nivells no es retornen ja que no es poden reutilitzar. Únicament es retorna al centre la cartilla de lectura.
- Encara així han de presentar el “Document de lliurament de llibres” signat per duplicat, per a reafirmar la seua intenció de continuar en el Programa (el podeu trobar més a baix).
- També està l’opció de renúncia a participar en el programa.
De 3r a 6é de Primària
- Es rep un lot de llibres complet (a excepció de música, plàstica i l’activity book d’anglés) que ha de ser retornat en finalitzar el curs.
- Prèviament, els seus representants legals hauran d’emplenar un document (compromís) on signen ser coneixedors de les normes i el seu compromís de complir-les.
- L’alumnat ja participant en el Programa Banc de Llibres durant aquest curs no haurà de presentar cap sol·licitud per a formar part el curs que ve. Haurà de seguir les instruccions de la secció RENOVACIÓ Com continuar en el programa?
- L’alumnat que vulga participar per primera vegada en el Programa Banc de Llibres i ser beneficiària hauran de sol·licitar-lo d’acord amb el procediment descrit en la secció INSCRIPCIÓ Com participar en el programa?
Podeu trobar tota la informació sobre el programa més a baix en aquesta mateixa pàgina, en la web de la Conselleria d’Educació.
INSCRIPCIÓ Com participar en el programa?
Les famílies de l’alumnat de 5 anys d’Infantil, que passen a Primer d’Educació Primària el pròxim curs, podran sol·licitar la participació en el programa del banc de llibres emplenant el formulari present en el següent enllace https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=18094 i seguir els següents passos:
1. S’haurà d’emplenar una sol·licitud per cada alumne/al fet que vulga participar mitjançant el formulari que apareix en aqueix tràmit (tramitar sense certificat).
2. Emplenar i signatura la sol·licitud de participació.
3. Imprimir-la i presentar-la en el centre on es trobe matriculat l’alumnat aquest curs, excepte aquell que es matricule en primer d’Educació Primària que ho farà en el centre on es matricule el pròxim curs.
Us oferim aquest document amb les instruccions per a realitzar el procediment.
M2_Instruc_Solicitud_Telematica_VIMPORTANT!
- L’alumnat que ha participat en el programa aquest curs ha de realitzar els passos inclosos en la secció RENOVACIÓ Com continuar en el programa?, inclòs l’alumnat procedent d’altres centres públics de la Comunitat Valenciana que ja formaren part del programa el curs passat.
- Els formularis de sol·licitud han d’imprimir-se i presentar-se signats, per duplicat, als tutors, abans de la fi de les classes.
- El centre posarà a la disposició de les famílies que el necessiten ordinadors i orientació per a emplenar les sol·licituds, amb cita prèvia.
- Aquest tràmit és necessari per a beneficiar-se del xec lliure, per a la compra dels llibres del pròxim curs. Els xecs s’emetran a finals de juliol o inicis de setembre (us informarem).
RENOVACIÓ Com continuar en el programa?
L’alumnat participant en el Programa Banc de Llibres durant aquest curs no haurà de presentar cap sol·licitud per a ser-ho en el programa el curs que ve, ja que aquesta condició es manté.
Per a això han de realitzar els següents passos:
- Han d’entregar el lot complet de llibres i el “Document de lliurament de llibres” que us deixem a continuació signat per duplicat, en finalitzar el curs, en el lloc i termini que s’indique. Normalment s’entreguen al tutor/a a la seua aula, la setmana anterior a la fi de les classes.
- No es recullen els llibres de música, plàstica ni l’activity book d’anglés (que no són reutilitzables i són els que heu comprat)
- L’alumnat que ha cursat 1r i 2n no retornen els llibres ja que no són reutilitzables, però sí que han d’entregar el “Document de lliurament de llibres” signat per duplicat (per a confirmar la seua continuïtat en el programa), així com la cartilla de lectura.
- L’alumnat que ha cursat 6é també realitzaran l’exposat en el primer punt, si volen continuar pertanyent al programa de banc de llibres de l’IES.
- Pot exercir el seu dret de renúncia. Ho haurà de fer de seleccionant de manera explícita l’opció de renúncia habilitada en el “Document de lliurament de llibres”. Aquesta renúncia no li eximirà de l’obligació de retornar els llibres que li han sigut deixats en règim de préstec.
ATENCIÓ: Recordem que la deterioració dels llibres per mala utilització o pèrdua dels mateixos suposarà l’obligació, per part dels representants legals de l’alumne, de reposar-lo, tal com van signar a principi de curs.
Documents de lliurament de llibres
A continuació, us deixem els diferents Documents de lliurament de llibres que han d’entregar-se emplenats (emplenar les dades que falten), juntament amb els llibres prestats i signats per duplicat al tutor/a, abans de la fi de les classes.
Normes de la comissió que regula el Banc de Llibres
- Els llibres de 1r i 2n d’Ed. Primària no es retornen, ja que no es poden reutilitzar. Únicament, si és el cas, es retornarà en el centre la cartilla de lectura. Encara així, en finalitzar el curs, han de presentar el “Document de lliurament de llibres” signat per duplicat, per a reafirmar la seua intenció de continuar en el Programa.
- Els llibres entregats de 3r a 6é d’Ed. Primària, són propietat de l’escola, són cedits (en préstec) a les famílies i han de ser retornats, una vegada finalitzat el trimestre o curs escolar i/o en el moment que siga baixa en el centre.
L’alumnat beneficiari del Banc de Llibres, estarà subjecte a l’obligació de fer un ús adequat i acurat i de reintegrar-los al centre en bon estat de conservació. Aquesta obligació comporta el deure de:- Els llibres han de folrar-se, amb folre transparent no adhesiu, i posar el nom per damunt d’aquest amb una etiqueta. No es posarà el nom dins del llibre.
- El segell interior de l’escola només pot ser emplenat pel personal docent.
- No es pot escriure, subratllar, dibuixar o marcar en els llibres.
- Les activitats es faran a la llibreta, de cap manera en el llibre, encara que en aquests hi haja espais per a fer els exercicis i anotar les respostes.
- Es tenen de conservar els llibres en bon estat (evitar tacar d’aliments, banyar-los amb l’aigua de les botelles, trencar pàgines…)
- L’incompliment d’aquestes normes i la deterioració dels materials per mala utilització o pèrdua d’aquests, suposarà l’obligació, per part dels representants legals de l’alumne/a, de restituir el llibre al Banc de Llibres, o bé pagar l’import d’aquest. De tal forma que, si no els reposa, la Comissió proposarà al Consell Escolar que l’alumne/a quede exclòs/a del banc de llibres, durant el curs escolar següent, íntegrament o de les àrees no retornades o no conservades adequadament.
- Quan es tracte de llibres editats en format de quaderns trimestrals, el tutor pot repartir només el trimestre que està treballant i recollir-los finalitzat el mateix.
- El mes de juny, durant l’última setmana de classes, les famílies hauran de fer el lliurament del lot complet de llibres, o dels quaderns del tercer trimestre.
La persona coordinadora del Programa, facilitarà als tutors i tutores, el “Document de lliurament de llibres” que les famílies tenen d’omplir i entregar al costat del lot. Ho han de signar per duplicat, per a reafirmar la seua intenció de continuar en el Programa. - Els llibres els recull el tutor o tutora de cada nivell, el dia acordat per la Comissió, els/les alumnes/as els portaren a la seua aula.
- Els llibres recollits els supervisaran els tutors i les tutores i passaran la informació a la persona coordinadora del programa (nombre de llibres recollits, l’alumnat que ha fet el lliurament i l’estat de conservació)
- La persona coordinadora del programa, juntament amb l’Equip directiu, comprovaran la informació rebuda pel professorat i calcularan el nombre d’exemplars a adquirir pel centre com a reposició o renovació dins de la convocatòria anual de la Conselleria d’Educació. Una vegada adquirits, registrats i marcats, els llibres nous s’afegiran als existents.
- Els llibres de la Xarxa els guardaran els tutors i les tutores en finalitzar el trimestre o el curs, en un magatzem, en les prestatgeries destinades al Banc de Llibres, ordenats per cursos i matèries.
- Els primers dies de setembre el professorat de Primària prepararà el lot de llibres perquè puguen ser repartits a l’alumnat durant el mes de setembre o a mesura que siga necessari.
- La persona coordinadora del Programa juntament amb l’Equip directiu establiran les dates de lliurament i repartiment de llibres, per a actuar de manera coordinada tot el centre.
- En cas que la reposició comporte una compra nombrosa de llibres nous, el professorat s’haurà d’assegurar d’un repartiment equitatiu entre les classes i l’alumnat.
- Qualsevol incidència o pèrdua que es produïsca durant el curs respecte dels llibres prestats, serà comunicada a la coordinadora del Banc que juntament a l’Equip directiu el comunicarà a la família perquè procedisca a la compra d’un nou exemplar.
Per a fomentar en l’alumnat un ús correcte dels llibres de text prestats, el professorat de Primària, dins del Pla d’Acció Tutorial, desenvoluparan activitats encaminades a:
- Transmetre a l’alumnat i a les famílies les normes que ha de seguir per a la cura i el manteniment dels materials en bones condicions.
- Valorar el contingut educatiu i social del programa: ús de materials col·lectius. Importància de la reutilització de béns comuns reciclables, impacte positiu que això té sobre el medi ambient, estalvi econòmic per a les famílies, foment de la solidaritat i la corresponsabilitat….
- Treballar tècniques d’estudi amb els/les alumnes/as: com fer esquemes, resums….
Contacte
Si teniu qualsevol dubte podeu posar-vos en contacte amb nosaltres per mitjà del següent formulari: