Recomanacions del GPM de Sedaví per a acompanyament emocional dels xiquets/es per al primer dia de curs

A continuació, us proporcionem un audio de la psicopedagoga del nostre centre, Amparo Gascó, amb algunes pautes per a acompanyar a l’alumnat en el primer dia d’escola.

Missatge d’Amparo Gascó, psicopedagoga del centre

També disposeu, seguidament, de la transcripció del mateix:

Soc Amparo, psicòloga del Gabinet Psicopedagògic Municipal i orientadora educativa del CEIP San Clemente. Ara que comença el nou curs escolar el pròxim 11 de setembre, volem parlar-vos de Salut Mental als centres educatius.

Què estem fent ja les escoles des dels dies previs a aquest inici de curs escolar per a fer prevenció i promoure el benestar i la salut emocional dels vostres fills i filles? Sabeu que l’escola és un lloc i un context privilegiat on podem fer aquesta prevenció i detectar els possibles desajustos i trastorns emocionals que poden aparéixer en les etapes de la infància i l’adolescència, que són etapes vulnerables.

Per previndre i actuar en la salut mental amb els xiquets, quines coses estem preparant ja des d’aquests dies previs a l’escolarització de xiquets a l’escola? El que volem és portar les emocions a les aules, ensenyar l’educació emocional… aixòno és una moda, és una necessitat, tampoc és una novetat, ja ho estem fent des de cursos anteriors!

[Destacar també] la importància també de les relacions entre els xiquets i les xiquetes, les relacions entre iguals són fonamentals i clau perquè ells mateixos aprenguen a relacionar-se d’una forma més saludable amb un estil de vida més adequat.

També la participació de les famílies és molt important, no només la participació en les AMPAs, sinó que les famílies puguen participar en tallers i entrar dintre de les aules on és possible preparar tallers, grups cooperatius, que són actuacions educatives d’èxit que en algunes escoles estan preparant-se per a poder fer activitats comunes tota la comunitat educativa. A més, estem preparant la continuació d’espais inclusius i coeducadors perquè el temps dels vostres fics a l’escola siga més divers.

Quines actuacions i coses estem fent ja en aquests dies previs a l’inici de l’11 de setembre? Per exemple: reunions de coordinació amb els mestres i tutors nous i tot l’equip d’orientació educativa, on estan especialistes que atenen els xiquets amb necessitats educatives especials, per donar-los la informació prèvia abans que entren els vostres fills i filles a l’escola.

Estem contactant amb algunes famílies també per acompanyar a més les possibles preocupacions i pors que tenen de l’inici de curs, especialment amb aquelles famílies que tenen algun xiquet amb discapacitat, trastorn de l’espectre autista, etc.

Com fem això des de l’escola als dies previs a l’inici de curs? Una cridada a la família, preguntar com estan, informar sobre les ajudes i beques que podem tramitar amb ells, facilitar el nexe entre l’escola i el nou mestre per a conéixer al xiquet abans de l’inici de curs.

En el cas dels Gabinets de Psicopedagogia Municipal, com que tenim molt a la mà els recursos municipals, també podem informar a les famílies d’altres recursos del context sociocomunitari: Escola matinera, acompanyar l’alumnat de nova matriculació, etc.

Com hem dit, La infància i l’adolescència són etapes vulnerables, però també els xiquets hem de saber que tenen una gran capacitat d’adaptació, per això tot anirà bé! Estem preparant moltes coses perquè tot vaja el millor possible.

El primer dia de curs també és important. Recordeu fer l’acomiadament les famílies tal com ja segur que haureu pensat realitzar un acomiadament afectiu i curtet: una abraçada o un bes, nomenar que es quedarà en el mestre tal o nomenant el nom i dir-los que es quedarà cuidant-los fins que torneu pel xiquet o xiqueta en un momentet o a l’hora de dinar…

És normal que en aquests primers dies o el primer dia els xiquets/es puguen estar més irritables, ploren els menuts… però també poden sentir altres emocions com alegria, motivació, estar contents de poder retrobar-se de nou amb els seus amics i amigues, novetats de jocs, conéixer mestres nous…

El primer dia ja l’hem preparat tot el claustre de professors: estarem esperant els xiquets a l’entrada de l’escola. Més coses que tenim preparats per al primer dia de classe? La motivació i l’interés de tot el professorat.

I recordem que a l’escola, al ser una escola inclusiva, tenim xiquets i xiquetes de totes les característiques, xiquets amb necessitats educatives especials, reivindicar la figura del psicòleg educatiu als centres escolars, ja que, com hem dit, l’escola és un context molt important de prevenció i de detecció de dificultats lleus, però també greus, on podem els especialistes acompanyar als xiquets i xiquetes, a les famílies, assessorar, orientar i, si és precís, derivar a altres àmbits com el sanitari. Per això, calen especialistes i experiències i aprenentatges de tipus especialitzat i professional.

Tot anirà bé! Tot està preparat per al primer dia de classe! Iniciem un nou curs amb un somriure per ensenyar i aprendre amb el cap i amb el cor!

Bon inici de curs!

Amparo Gascó