Programa d’Estimulació del Llenguatge Oral en Infantil

El llenguatge oral està implicat en tot el desenvolupament humà. L’etapa d’Educació Infantil és un moment crucial per al desenvolupament i expansió del llenguatge oral, per això, des de l’equip d’orientació del CEIP San Clemente, duem a terme al costat dels tutors d’Educació Infantil un Programa d’Estimulació del Llenguatge Oral per a previndre i/o compensar possibles dificultats que poden incidir en l’evolució infantil.

La metodologia que se seguirà a l’aula va dirigida al joc, a la narració de contes i a activitats de caràcter oral que afavorisca la participació de tot l’alumnat. Es tracta de generar un ambient i un context còmode i de confiança, d’enriquiment lingüístic per a oferir experiències adequades a l’alumnat.

La temporalització de la sessions en educació infantil, estarà condicionada pel nombre d’alumnes matriculats en el centre amb més dificultats, és per això que en moltes ocasions hem de realitzar sessions a nivell familiar i donar pautes que afavorisquen el llenguatge. En aquestes reunions pretenem conscienciar als pares/mares o tutors legals, que el desenvolupament del llenguatge és un aspecte individual i que no ha de ser portat a la comparació amb germans, familiars de la mateixa edat o companys/es de la mateixa aula. Cada xiquet necessita el seu temps d’evolució.

Si com a pares/mares o tutors legals voleu afavorir el desenvolupament del llenguatge podeu seguir una pautes molt senzilles:

• Parlar als vostres fills amb frases curtes, senzilles i ordenades, procurant ampliar-les progressivament i sense la utilització d’un llenguatge infantil (xixi per voler dir carn, coco per a dir ou, etc)
  • És necessari situar-se a l’altura del xiquet/a i procurar que mire a la cara de la persona que li parla amb la finalitat de captar la seua atenció i també aprendre a escoltar-los, donant el temps que necessiten per a estructurar el seu discurs.
  • Ofereix-li sempre el model correcte, procurant que el xiquet/a imite habitualment les paraules i gestos, però sense insistir no fer-li veure els seus errors de pronunciació.
  • És important netejar-li les fosses nasals diàriament, ja que això pot impedir que escolte de manera correcta i pot afectar a la seua parla.
  • Els aliments sòlids afavoreixen el desenvolupament adequat de la musculatura maxil·lofacial i deglutora. L’ús prolongat del xupló i/o el biberó pot produir deformació en les arques dentàries i fins i tot en el paladar dur, el qual provoca una articulació.

Amb aquestes pautes familiars i sobretot la constància en el treball, els vostres fills/es desenvoluparan un llenguatge concorde a la seua edat cronològica, que els ajudarà a ser capaces d’expressar les seues vivències personals i les emocions que senten en cada situació de la vida diària.