PROJECTES
ERASMUS +


ERASMUS +

EL CEIP Rafael Mateu Cámara el curs escolar 23-24 participarà en un programa erasmus +, modalitat consorci juntament amb altres 24 centres escolars de la CV,  la Conselleria i els cefires. Això suposa una oportunitat d’obrir el centre a Europa, aprendre i enriquir-nos de noves experiències. Este programa consistirà en la visita i/o formació en un pais Europeu sobre les temàtiques triades d’acord amb la línia de treball del centre. El programa titulat E+KA121 DIGINCLUTED, va focalitzat en la digitalització dels centres, la inclusió i la transformació educativa. Estem molt contents i feliços d’emprendre esta aventura que segur farà créixer el nostre centre.

Us mantindrem informats en les nostres xarxes socials.


Dins el nostre Consorci Erasmus+ DIGINCLUTED 2023-1-ES01-KA121-SCH-000135952 , la primera mobilitat en modalitat job shadowing serà a Bélgica, on una docent del centre anirà a vore com es treballa allí, per després impulsar noves metodologies al nostre centre.


RACÓ ERASMUS+

Blog: Mroków (Polònia)

Presentació completa ACÍ

Silvia en Mroków – Dia 1

Hui ha sigut el nostre primer dia a l’escola “Szkola Podstawowa IM. Marii Konopnickiej W Mrokowie”.  Hem començat a les 9:15 amb la benvinguda per part de Renata Kilianska, la coordinadora Erasmus+ del centre. 

Posteriorment, ens hem reunit amb Malgorzata Perzyna, directora del centre. Hem parlat dels sistemes educatius de cada país i hem comentat les seues diferències i similituds.

A continuació, hem visitat les instal·lacions del centre on hem pogut veure els diferents espais. 

Seguidament, hem pogut observar dues classes. Una sessió de matemàtiques a la classe de 5b, el que a Espanya equivaldria a un 6é de primària, i una sessió de polonés com a segona llengua per a alumnat nouvingut. En aquest cas, l’alumnat era de procedència ucraïnesa. 

Per finalitzar, hem dinat al menjador escolar i hem tastat la cuina polonesa en companyia d’una professora de biologia que ens ha seguit contant aspectes interessants sobre la nostra professió a Polònia.

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Dilluns, 25 de novembre de 2024


Silvia en Mroków – Dia 2

Durant el nostre segon dia, hem assistit a varies sessions de diferents nivells educatius.  

La primera sessió ha sigut del grau 2, la qual cosa equivaldria a un 3r de primària. L’alumnat ens ha donat la benvinguda i ha buscat amb Google view, en la pantalla digital interactiva, d’on veníem. A continuació, han tingut una sessió en la qual han visitat un museu de manera virtual, després d’haver parlat i comentat què era un museu i què podíem trobar en ell.  

Durant la segona sessió hem assistit a un taller de prevenció del consum de drogues per a tres alumnes de grau 8 impartida per l’orientador de primària. Ha introduït el tema mitjançant la visualització del curt “Nuggets”. La finalitat era instruir a l’alumnat i fer-lo coneixedor del perill que suposa el seu consum.  

A les 11.15 hem estat a l’aula de pedagogia terapèutica. El docent estava amb 4 alumnes de grau 1 (7 anys) treballant la motricitat fina de mans, dits i canell amb diferents activitats.  

Posteriorment, hem assistit a una sessió de física de 8é grau (3r de l’ESO). Han treballat el tema dels camps electroestàtics amb suport visual de diferents ferramentes que tenien a l’aula i webs educatives com, per exemple, https://phet.colorado.edu/. L’exposició mitjançant diferents mitjans visuals facilitava la comprensió a l’alumnat amb necessitats educatives especials. L’alumnat realitzava una fitxa al mateix temps que es feia la correcció en la pantalla digital interactiva.  

Finalment, en el grup de grau 0, la qual cosa equivaldria a un 1r de primària, hem observat com treballaven conceptes matemàtics a través de diferents jocs manipulatius, realitzant descansos actius per a captar i mantindre l’atenció de l’alumnat.  

Ens ha cridat l’atenció que en moltes de les sessions hi havia una persona de l’equip directiu observant la realització d’estes, sent una pràctica habitual en el centre per a comprovar l’eficàcia de les metodologies aplicades. Així mateix, en els grups amb alumnat amb necessitats educatives especials, sol estar present una persona de suport. 

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Dimarts, 26 de novembre de 2024


Silvia en Mroków – Dia 3

Durant el tercer dia, hem tingut l’oportunitat de visitar l’escola infantil “Gminne Przedszkole w Wólce Kosowskiej”. Està formada per 240 alumnes de 3 a 6 anys, dividits en 10 grups. És el primer curs que tenen alumnat de 6 anys, és a dir, grau 0. La família pot decidir si els matriculen a l’escola d’infantil o de primària.  

Per a començar, la directora i la cap d’estudis ens han mostrat les instal·lacions. Com va ocórrer amb l’escola de primària, ens ha sorprés la quantitat de recursos, tant materials com personals, amb els quals compten: vestuaris, gimnàs, aula de teràpia sensorial, lavabos dins de les aules, cuina, etc.  

Cal destacar que a les aules sempre hi ha present 2 docents, i en 3 anys, fins a 5 docents. Compten amb gran quantitat d’especialistes: terapeuta sensorial, logopeda, pedagogues especialistes en hipoacúsia i llenguatge i orientadora, a més de recursos materials específics. Estes especialistes, utilitzen el mes de setembre com a període d’observació dins de les aules per a detectar possibles necessitats.  

Seguidament, hem assistit a diferents classes i activitats:  

  • Aules de 3, 4 i 5 anys.
  • Psicomotricitat, on han realitzat activitats tant dirigides com lliures, sempre enfocades a través del joc, a l’aula que tenen destinada per a això.  
  • Teràpia sensorial.  
  • Moments de pati.  

Ha sigut un dia intens que ens ha servit per a completar la nostra visió del sistema educatiu polonés en les seues primeres etapes. 

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Dimecres, 27 de novembre de 2024


Silvia en Mroków – Dia 4

Sense adonar-nos, esta gran experiència està arribant a la seua fi.  

En el penúltim dia de visita en Mroków hem començat observant una sessió de ciències de l’alumnat de grau 2. A l’aula hi havia una docent de suport de manera permanent. Era una sessió en la qual l’alumnat descobria diferents dades sobre la sal, atés que hi ha mines d’este mineral a Polònia. Per a començar, han visualitzat un mapa del país en la pantalla digital i manipulat diferents tipus de sal. Seguidament, han realitzat una visita virtual a un museu d’una mina polonesa de sal i posteriorment han fet una activitat en xicotet grup i han finalitzat amb un experiment per a veure el procés de dissolució i cristal·lització de la sal.  

Després hem assistit a una classe de ciències de grau 4 (10/11 anys) amb Aneta. De nou ens trobem amb una docent de suport a l’aula. Ha sigut una sessió sobre els organismes, en la qual s’ha recolzat de ferramentes com a peces de Lego, càmera de documents i diferents elements digitals com a àudios, vídeos, Genially per a la presentació, o la web de www.wordwall.net per a les activitats interactives posteriors. Per a finalitzar, l’alumnat s’ha fet preguntes entre si com una manera de reflexionar sobre el seu aprenentatge.  

A continuació, ens han dividit en dos grups. Unes hem anat a una sessió d’anglés i altres a una pràctica d’una obra de teatre que estan preparant per al festival de Nadal en l’assignatura de polonés.  

Per a finalitzar el dia, presenciem una sessió de música per a l’alumnat de grau 0 (6 anys). La docent ha preparat activitats que fomenten l’escolta activa per part de l’alumnat alternant moviment i relaxació a través de la música. Al final, ens han sorprés amb una cançó espanyola. 

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Dijous, 28 de novembre de 2024


Silvia en Mroków – Dia 5

És l’hora d’escriure el final de la nostra aventura a Polònia.  

Per a començar, ens hem separat en dos grups. Mentres tres de nosaltres han presenciat una sessió de geografia de grau 5 (6é de primària), les altres dos acudíem a la “Common Room”. Esta aula és un espai d’espera per a l’alumnat que no té classe en eixe moment. Realitzen activitats més lúdiques sobre diversos temes de cultura general. En el cas de hui, després d’haver treballat en sessions anteriors la civilització egípcia, han fet un concurs de preguntes en grups de 6/7 alumnes.  

En la sessió de geografia, el tema de hui era el relleu de Polònia. Per a dur a terme la sessió han fet ús de la pantalla digital per a observar un mapa del país, visualitzar un vídeo i realitzar una activitat interactiva.  

Després d’un breu descans, ens dirigim a l’aula de matemàtiques, esta vegada amb l’alumnat de grau 6 (1r ESO). La dinàmica de la sessió continua sent la mateixa. Una cosa que ens crida l’atenció, és que a l’inici de les classes de primària (graus 4-8), els projecten en la PDI els objectius, els sabers bàsics i els criteris d’avaluació. És a dir, donen a conéixer la part curricular de la sessió perquè l’alumnat prenga consciència del seu procés d’aprenentatge.  

La nostra última sessió en el col·legi ve acompanyada de la mà de Renata, la coordinadora Erasmus+ i una de les nostres guies durant esta setmana. Ha sigut una classe d’anglés en grau 6 (1r ESO), formada per 10 alumnes, atés que era una sessió de desdoblament. Ha sigut una classe molt activa, en la qual s’ha fomentat la interacció entre l’alumnat. Les TIC han estat presents de diferents maneres: presentació de Canva sobre els desastres naturals, visualització d’un vídeo sobre aquest tema i, finalment, realització d’uns encreuats per parelles, en el qual l’alumnat accedia a les definicions a través de codis QR repartits per l’aula, utilitzant els seus propis dispositius.  

Per a finalitzar, ens han sorprés amb la presència de l’alcaldessa del districte de Mroków per a fer-nos lliurament del certificat de participació en el programa Erasmus+ Digincluted. Han estat presents Renata, Aneta i Ania, les docents amb les quals hem compartit més temps, així com dos de les vicedirectores del centre.  

Estem enormement agraïdes pel tracte rebut per part de tot el centre: personal docent, no docent i alumnat. Gràcies per tot! 

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Divendres, 29 de novembre de 2024


Blog: Kortrijk (Bèlgica)

Marga en Kortrijk – Dia 1

Hui, Marga ha començat el dia amb els quatre professors belgues que han presentat el centre, explicant el seu funcionament, els seus valors i la seua metodologia innovadora a través d’una presentació. Seguidament, els i les docents visitants s’han presentat i els han fet un visita per tot l’institut.

A la vesprada, han visitat l’aula del futur i Tim els ha explicat que està inspirada en la que hi ha en Brussel·les i que, a partir d’ahí, el centre ha dissenyat la seua pròpia. Han aprés el seu funcionament i com els ajuda en l’aprenentatge del seu alumnat.

Finalment, han visitat un Podcàsting estudio, on han gravat un missatge per a tot l’alumnat de Kortrijk.

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Dilluns, 27 de maig de 2024


Marga en Kortrijk – Dia 2

Hui hem començat amb la visita a l’aula del futur amb Joos, professor de física i coordinador de diversos projectes. Ens ha presentat a un grup de segon de secundària que estava treballant en un projecte sobre política. Cada grup havia de formar un grup polític, triar el nom del partit, el logo i el seu lema.

A continuació, hem fet 3 “Workshops” en l’aula STEM sobre tècniques d’estudi: el primer, “Retrieval practice”, és una estratègia que consisteix en recuperar la informació que l’alumnat ja té per, a partir dels coneixements previs, adquirir de nous. El professor els guia utilitzant 6 estratègies per a fer l’aprenentatge més efectiu. És considerada una de les millors tècniques d’estudi.

El segon taller ha sigut “Introduction to Agile Learning Principles and Rituals”. Esta tècnica està basada en la confiança, autodirecció i col·laboració. Els estudiants decideixen què volen aprendre mitjançant un pla de treball i el professorat és l’encarregat d’organitzar els interessos de l’alumnat per a arribar a aconseguir els objectius proposats.

El tercer i últim taller ha estat “TAKO Chatbot and LLM for Education”. Es tracta d’explorar el potencial de la intel·ligència artificial amb una plataforma similar a l’aplicació Whatsapp que es diu TAKO Chatbox, dissenyat per a desenvolupar la capacitat de trobar i seleccionar la informació adequada per al progrés de l’aprenentatge.

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Dimarts, 28 de maig de 2024


Marga en Kortrijk – Dia 3

A primera hora del dia de hui (9:15 h.), el grup de professors visitants ens hem repartit en diferents classes per a fer l’observació dins de l’aula i veure com es treballa en les assignatures de tecnologia, educació física i llatí.

A segona hora (10:20 h.), hem anat a classe d’anglés; i a tercera hora (11:10 h.), hem assistit a l’aula STEM. En totes elles, les dinàmiques han estat dividides en tres parts: explicació de l’activitat en gran grup, interacció en xicotets grups i, finalment, treball individual.

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Dimecres, 29 de maig de 2024


Marga en Kortrijk – Dia 4

Comencem la jornada visitant l’escola de Primària Karholieke basicscholen Sint-Paulus. És una escola primària catòlica focalitzada en TIC, pensament computacional i sostenibilitat. Tracta alumnat amb NESE (Necessitats Específiques de Suport educatiu).

Després d’una explicació de les característiques del centre, s’aprofundeix en el personal, les tasques que fa cadascú, les seues fortaleses, el contacte amb les famílies i la seua implicació. És una escola que participa en projectes Erasmus + i e-Twinning.

Seguidament, ens ha explicat els elements relacionats amb les TIC i tots els recursos disponibles:

  • Una aula d’informàtica.
  • Una pantalla tàctil en cada aula.
  • 25 iPad.
  • 24 iPad per a la classe de 5é.
  • Un ordinador per a cada xiquet/a de 5é i 6é.
  • 5 iPad de suport.

A continuació, ens ha mostrat els recursos de programació Lego WeDo 2.0, Spike i els bee-bot, entre altres.

Posteriorment, el responsable de sostenibilitat, ens ha explicat tot el que fan en el pati:

  • Reciclatge.
  • Hort.
  • Hotel d’insectes.
  • Activitats per a fer a l’aire lliure.
  • Recopilació de l’aigua de pluja.
  • Galliner.
  • Zona d’apicultura.

Ens ha fet un recorregut pel pati amb l’explicació del que ha costat i de les zones de les quals disposa:

  • Recorregut natural pel pati.
  • Zones per a jocs.
  • Zones naturals acotades amb plantes resistents i flexibles.

A la vesprada, hem représ les classes a l’Institut. Hem estat presents en la sessió d’educació física amb alumnat de segon d’ESO, i a una altra de pensament computacional, on Tom Beyen ha proposat a l’alumnat que descobriren una errada en un programa informàtic i com resoldre’l.

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Dijous, 30 de maig de 2024


Marga en Kortrijk – Dia 5

Hui ha sigut l’últim dia de la nostra experiència de “job shadowing” en l’institut.

A primera hora hem assistit a la classe d’espanyol de primer de batxillerat, on hem fet una activitat pràctica per a treballar la competència comunicativa oral de l’alumnat.

Seguidament, hem fet l’observació en l’aula d’anglés de primer curs de secundària. L’alumnat ha fet una presentació individual de la seua família, projectant cadascú el seu arbre genealògic.

Finalment, ens hem acomiadat de l’equip docent que ens ha acompanyat durant la nostra estada en Kortrijk.

#digincluted #ErasmusplusCV #Erasmusplus

Divendres, 31 de maig de 2024


Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies