- EIXIDA A PLANTARper INES, DURA SANZ
El dia 14 de maig i, per finalitzar el projecte Guardabosc, l’alumnat de 3r cicle va realitzar una eixida, amb bicicleta, al barranc (que es va cremar) a plantar arbres autòctons de la zona, garrofers i roures. A l’inici del projecte l’alumnat va sembrar les llavors i, ara una vegada havien brotat les vam poder plantar.
Ens va acompanyar Pau Quilis (Bomber forestal) i, ens va portar el planter, aigua per regar i les ferramentes. A més a més, ens va explicar com ho havíem de fer i les propietats de les plantes que vam plantar, respecte al foc. Són plantes que tenen la capacitat de rebrotar després de cremar-se.
Ens vam adonar de totes les coses que hem aprés en aquest projecte en referència a les plantes i, el seu comportament davant dels incendis forestals.
- GUARDABOSC, taller de cremaper INES, DURA SANZ
Ahir, i emmarcat dins del projecte Guardabosc, vam fer dos tallers de crema de la mà d’Edgar Juan.
Per una banda, vam realitzar dos escenaris en dos plans inclinats: un d’ells, amb menys pendent, però mal gestionat (escenari 1); i altre amb més pendent però ben gestionat (escenari 2).
L’alumnat va ser el responsable de distribuir els recursos que havíem anat realitzant en sessions anteriors (casetes de paper, de cartó i d’argila), a més d’herbes i xicotetes rames recol·lectades amb anterioritat, aplicant els coneixements de gestió forestal adquirits fins al moment.
Després, Edgar, ens va organitzar segons el sistema de comandament d’incidents, donant-nos a cadascú un rol que havia d’exercir durant la crema (responsable de seguretat, responsable d’operacions, de meteorologia, etc.).
A continuació, vam escampar una bala de palla en el pati, i amb l’ajuda de torxes, vam cremar la palla. Per a fer-ho, vam aplicar tot allò que havíem aprés en les sessions de teoria de comportament del foc.
Després, vam cremar els dos escenaris dels plans inclinats, observant que en l’escenari gestionat, no s’havien cremat ni cases ni arbres. Al contrari, en l’escenari no gestionat s’havien cremat les cases, els arbres, etc. A més, el foc havia sigut més ràpid i descontrolat.
Ja a la vesprada, vam fer una reflexió, i vam analitzar quines coses dels tallers podríem millorar.
Van ser uns tallers molt interessants, els quals va gaudir tot l’alumnat del centre.
Una vegada més, agrair a Edgar Juan el temps i l’esforç que ha dedicat per a fer possible aquest projecte. - GUARDABOSC, eixida al Surar de Pinetper INES, DURA SANZ
El passat dissabte, 6 d’abril, vam visitar, dins del projecte Guardabosc, el paratge natural del Surar, en el terme de Pinet.
Allí ens vam citar alguns mestres, alumnes i famílies per a gaudir d’un dia molt interessant. A més, l’alumnat de tercer cicle, va poder posar en pràctica molts dels coneixements adquirits al llarg de les sessions teòriques del projecte Guardabosc.
Vam elegir aquest paratge, ja que fa 6 anys un incendi forestal va passar per allí, i ja s’han fet treballs de silvicultura.
Una vegada més, Edgar Juan, bomber forestal, ha sigut la persona que ens ha guiat per l’aprenentatge de moltíssimes coses interessants.
L’alumnat, juntament amb les famílies i els mestres, vam poder observar alguns fenòmens que ja havíem treballat a classe de què passa després d’un incendi forestal.
Vam observar alguns troncs de pins cremats, que ja no havien tornat a brotar. També vam veure com els troncs de les sureres estaven cremats, però aquests arbres havien tornat a brotar. Això es deu al fet que el suro del tronc de la surera, amb un foc intens però ràpid, es crema superficialment.
També vam veure diferents treballs de gestió forestal, com per exemple, zones on havien fet una tala de pins perquè no estiguen els pins molt junts, una zona on havien amuntonat troncs de pi cremats per a evitar l’erosió del terreny, etc.
Hem parlat de plantes i animals autòctons de la zona i de l’equilibri dels ecosistemes.
Volem agrair a les famílies que van fer l’esforç de realitzar aquesta activitat amb nosaltres, un dia no lectiu.
Ho vam passar genial!
Junts fem escola! - GUARDABOSC, cinquena sessióper INES, DURA SANZ
La setmana passada vam realitzar la cinquena sessió del projecte GUARDABOSC.
En aquesta ocasió, vam tindre la sort de comptar amb el bomber forestal Edgar Juan, que ens va ensenyar moltes coses sobre el comportament del foc i ferramentes d’extinció del foc.
Després, i per a posar en pràctica tot allò que hem aprés, hem dut a terme la pràctica del Calaix d’Arena.
L’alumnat havia de representar en l’arener del pati del centre, un mapa topogràfic concret.
En acabat, havien de distribuir els dispositius d’extinció (aeris, personals, autobomba, etc.) per detindre el foc de la manera més ràpida i efectiva possible.Una vegada més, volem agrair a Edgar Juan la seua aportació a aquest projecte, ja que ha sigut una peça imprescindible per al desenvolupament d’aquest.
- GUARDABOSC, quarta sessióper INES, DURA SANZ
Aquesta setmana, al projecte Guardabosc hem treballat, com esbrinar les causes dels incendis forestals. La tasca que desenvolupen alguns tècnics forestals i els estris que utilitzen per aconseguir trobar la causa que ha provocat eixe incendi forestal.
Per a aquesta finalitat ens ha visitat el tècnic forestal de la zona. Ens ha explicat el que fan quan arriben a un incendi ja extingit. En primer lloc, dibuixen el perímetre, i de dins cap a fora van observant les pistes que ha deixat el foc i dibuixant com s’ha propagat fins arribar a la zona d’inici, on ha començat eixe incendi. Quan arriben on s’ha iniciat observen els voltants per torbar possibles activitats que s’hagen realitzat i puguen ser la causa de l’incendi: restes de poda que hagen cremat, deixalles de persones que han realitzat determinades activitats, indicis de llamps… A més a més, de controlar la meteorologia que feia el dia de l’incendi: direcció del vent, humitat relativa, si hi havien tempestes… per últim s’entrevisten amb les persones que viuen o transiten per la zona i que puguen ser testimonis del succés i, amb totes aquestes dades intenten determinar quina va ser la causa que va desenvolupar que es produïra un incendi forestal.
Hem parlat una mica del comportament del foc. Hem pogut veure alguns objectes que han sigut cremats.
També hem parlat d’algunes de les ferramentes que utilitza el tècnic forestal en les seues investigacions.
Per últim, hem aplicat tot el que ens ha explicat el tècnic forestal amb un xicotet taller d’investigació del foc.
Hem gaudit tots i totes molt de la visita, i hem aprés moltíssim.
Moltes gràcies!
- GUARDABOSC, tercera sessióper INES, DURA SANZ
Hui la sessió amb el tècnic forestal Edgar Juan ha sigut un poc diferent a les altres dues sessions. Hem programat una reunió en línea amb Teams.
Com les altres sessions, hem començat visualitzant el vídeo de MeFiTu i Jara (capítol 4, temporada 1) que parla sobre la protecció, de les persones i els bens materials, dels incendis forestals.
Aquest vídeo ens ha donat peu a fer moltes preguntes referents a què poden fer les persones per a protegir-nos del foc: deixar una distància de seguretat de la zona forestal respecte a la vivenda, quins materials de construcció són més inflamables, etc.
Una vegada més, volem donar les gràcies a Edgar per aclarir-nos els dubtes que van sorgint.
- GUARDABOSC, segona sessióper INES, DURA SANZ
Hui, al projecte Guradabosc, hem tingut la sort de comptar de nou amb el tècnic forestal Edgar Juan.
Hem començat la sessió visualitzant el capítol 3 de la primera temporada de MeFiTu i Jara.
Hem estat parlant dels tipus d’ecosistemes: sensibles, independents i dependents del Foc; també de les formes de transmissió del calor: per contacte, per convecció i per radiació; i la forma en la que es propaga el Foc, entre moltes altres coses.
Els xiquets i les xiquetes del tercer cicle van aprendre molt.
Però no penseu que va a ser tot teoria, ja que també estem fent una part pràctica, on estem treballant per fer elements per al taller del pla inclinat que tindrá lloc en les pròximes setmanes.
casa de paper pla inclinat
- Primera sessió del projecte Guardaboscper INES, DURA SANZ
El passat dimecres 21 de febrer, la classe dels i les esportistes va començar el projecte Guardabosc de la mà del tècnic forestal Edgar Juan, d’URIF.
Aquest projecte gira al voltant de la prevenció d’incendis forestals als nostres paratges naturals.
Vam començar amb la visualització del següent vídeo, per a que l’alumnat reflexionara sobre el què ocorre quan hi ha un incendi forestal.
Edgar ens va parlar una mica de la seua feina i a què es dedica.
Ens va proposar que ferem una pluja d‘idees amb les emocions lligades a la prauala FOC. L’alumnat va anar diguent paraules, tant positives, com negatives, i les vam apuntar a la pissarra. Vam rodejar de roig les negatives i de negre les positives.
Després, vam pensar, que passaria si s’esborrara de la pissarra la paraula DESCONTROL. Aleshores, tots junts, ens vam adonar que les paraules negatives anàven desapareixent. Va ser en aquest moment on vam diferenciar FOC d’INCENDI. Vam aprofundir en la definició de FOC amb l’ajuda de la piràmide del foc.
Despés vam visualitzar el vídeo de MeFiTu i Jara, de la fundació Pau Costa (Capítol 1, temporada 1). A partir d’aquest vídeo, vam explicar uns quants conceptes clau, com per exemple: La diferència entre focs Naturals i Artificials; Focs voluntàris i involuntàris, etc.
Va ser una sessió molt interessant on l’alumnat va descobrir moltes coses que no sabia del foc i els incendis.
Volem donar les gràcies al tècnic Edgar Juan per la seua col·laboració.