FAQ
PREGUNTES MÉS FREQÜENTS
- El Pla Anual de Formació Permanent del Professorat, d’ara en avant PAF, és el document de la Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació que definix les línies estratègiques generals, les àrees d’actuació prioritàries així com les instruccions concretes sobre formació permanent del professorat per a cada curs escolar.
- El PAF establirà les guies per al disseny, desenrotllament i avaluació dels plans anuals d’actuació dels centres de formació, innovació i recursos de la Comunitat Valenciana, així com per als programes anuals de formació dels centres educatius.
- Seran continguts mínims del document els següents:
- a) Línies estratègiques d’actuació en matèria de formació del professorat.
- b) Temporalització en el curs escolar de les convocatòries d’accions formatives de caràcter anual.
- c) Processos d’avaluació interna i externa de les activitats formatives i dels projectes d’innovació impulsats pels CEFIRE i els centres educatius.
- Son línies estratègiques generals:
- a) L’actualització metodològica.
- b) La formació plurilingüe.
- c) La incorporació i l’augment de la presència de les tecnologies de la informació i la comunicació, d’ara en avant les TIC, en els processos d’ensenyança/aprenentatge.
- d) Convivència, atenció a la diversitat i tutoria.
- Els resultats de l’avaluació dels plans anuals d’actuació dels CEFIRE i dels programes anuals de formació dels centres educatius incidiran en la proposta del PAF del següent curs escolar.
- El PAF s’aprovarà mitjançant una resolució de la direcció general competent en matèria de formació del professorat.
- La formació, en funció de la orde 65/2012, serà aplicable en l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
- Els destinataris de la formació seran:
- a) El personal docent i el personal tècnic educatiu amb destinació en centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana en els què s’impartisquen les ensenyances regulades per la Llei Orgànica d’Educació.
- b) Personal docent i personal tècnic educatiu amb destinació en centres no universitaris des dels quals es presten servicis tècnics de suport educatiu als centres indicats en l’apartat anterior.
- c) Personal que haja finalitzat els graus i màster que conduïxen a l’obtenció de la titulació docent, sempre que es troben inscrits en alguna de les borses de personal docent de la Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació i este personal no supose més del 50 % de participació en l’activitat.
- La direcció general amb competència en matèria de formació del professorat podrà establir com a destinataris qualsevol col·lectiu de la comunitat educativa en accions concretes.
- La xarxa de CEFIRE exercirà una funció mediadora i coordinadora entre el Servici de Formació del Professorat i els centres educatius, i impulsarà directament accions formatives destinades al conjunt del professorat.
- Dins del nou model de formació del professorat, els assessors desenrotllaran les següents accions concretes:
- a) Detectar les necessitats de formació permanent, tant individuals com col·lectives, del professorat.
- b) Assessorar el coordinador de formació en la redacció del programa anual de formació dels centres educatius dins de la normativa vigent i d’acord amb les línies estratègiques d’actuació establides.
- c) Coordinar i afavorir les actuacions formatives intercentres.
- d) Col·laborar en l’aplicació dels programes específics establits per la Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació i coordinats per la direcció general amb competència en matèria de formació del professorat.
- e) Impulsar la innovació i investigació educativa en els centres educatius.
- f) Registrar i difondre les experiències de centres educatius i professorat que constituïsquen bones pràctiques docents.
- g) Avaluar el pla de formació dels centres educatius, la incidència en l’aula de les diferents actuacions formatives i la seua relació amb la millora dels resultats de l’alumnat.
- Cada un dels CEFIRE elaborarà una pla anual d’actuació on contextualitzarà les línies estratègiques del PAF al seu àmbit d’actuació.
- El compte/formació és una ferramenta que permet al professorat conéixer la formació permanent rebuda així com gestionar, analitzar i prendre decisions respecte a la participació en futures accions formatives, en funció del seu perfil professional.
- Són funcions del compte/formació:
- a) Mostrar l’historial formatiu, en relació a totes aquelles activitats arreplegades en el registre de formació permanent.
- b) Recopilar informació relacionada amb les activitats formatives desenrotllades, per a la seua consulta posterior.
- c) Mostrar els itineraris didàctics en què participa el docent, així com el grau de completesa.
- d) Orientar els docents quant a les competències professionals a actualitzar, tenint en compte el perfil i les línies estratègiques del Pla Anual de Formació.
- e) Permetre avaluar els processos i agents de les accions formatives en què estiga participant.
- El compte/formació arreplega el compromís formatiu dels docents, de manera que els permet optar a millores laborals i professionals, al reconeixement exprés de l’Administració educativa al completar els itineraris formatius així com a la valoració en les convocatòries per a l’accés al cos de catedràtics, a la Inspecció Educativa, a direccions de centres educatius o a assessories de formació.
- El compte/formació serà considerat en l’elecció de ponents, en l’atorgament d’ajudes econòmiques destinades a la formació contínua i en la selecció de docents per a cursos o activitats formatives gestionades des de la conselleria amb competències en matèria d’educació.
- En el barem per a determinar els concursos de trasllats autonòmics de la totalitat dels cossos docents, es valorarà haver completat itineraris. A més, serà singularment valorat en l’adjudicació de comissions de servici quan els itineraris s’ajusten a les competències associades al lloc docent.