I PER ALS MÉS MENUTS?

Ja són moltes les veus que han indicat que l’educació online no pot ser el trasllat de les classes presencials a la modalitat online. L’ensenyament a distància té unes característiques pròpies, ben distintes de l’ensenyament presencial i requereixen d’una sèrie de prerequisits i competències d’autoaprenentatge que els més menuts de la casa encara no han desenvolupat.

A les etapes d’educació infantil i primària, l’accés a l’educació en aquest període de confinament dependrà del suport específic que els menuts i les menudes reben de les seues famílies. És per aquesta raó que cal dissenyar un pla de suport personalitzat per a cada xiquet i xiqueta tenint com a punt de partida la situació particular familiar. L’objectiu és  donar suport a les famílies perquè puguen ajudar els menuts a accedir a l’educació i augmentar les possibilitats d’aconseguir els objectius bàsics plantejats.

És per això que a continuació es proposen algunes breus orientacions per dur aquesta difícil i dura tasca a terme.

1. Dissenya i adapta els plans de suport de l’aprenentatge a la situació de cada família.
    • Dedica un temps per conèixer les famílies de la teua tutoria, saber de quins dispositius compten, quin temps “d’escola” han organitzat  a casa, ofereix plantilles per establir blocs de temps que ajuden a les famílies a organitzar-se, pregunta quines són les inquietuds i pors de les famílies pel que fa a l’educació i sempre cal que tingues presentes les necessitats familiars.
    • Intenta esbrinar quin tipus d’activitats poden fer les famílies tot juntes i que t’ajuden a dissenyar el teu pla de treball.
  2. Prepara el pla de treball per a l’alumnat
    • Planteja’t quins són els objectius bàsics que vols que treballe el teu alumnat. Aquests han de ser prioritaris i han d’estar clarament organitzats.
    • El pla de treball ha de ser senzill, assumible, amb material adequat i accessible i flexible. Recorda que a les cases s’estan vivint situacions complexes i no tots els dies són iguals.
    • Planteja activitats opcionals.
    • Fes servir vídeos curts on presentes els objectius que es pretenen aconseguir en cada bloc de treball.
    • Si sou distints professionals cal que la forma de comunicació siga única i que no es facen servir distintes plataformes o aplicacions.
    • Seguix la norma de “menys és més”
  3. Dedica temps a estar en contacte amb les famílies i fer un seguiment.
    • Una telefonada, correu electrònic o videoconferència curta per setmana amb l’alumnat de la teua tutoria i les seues famílies és clau per poder donar un bon acompanyament.
    • Recorda que has d’adaptar el llenguatge que utilitzes. Assegura’t que siga accessible i que no done lloc a errades o a interpretacions no adequades.
    • Pregunta a les famílies sobre el seguiment del pla de treball, on han trobat problemes, quins objectius es van aconseguint, etc.
  4. Ajuda a les famílies a crear una rutina diària que puga ser adequada a cada situació.
  5. Facilita a les famílies mecanismes per poder monitoritzar el progrés
  6. Si hi ha disponibilitat intenta dedicar un dia per setmana a treballar amb el grup classe tot junt.
    • Són diverses opcions les que pots fer: videoconferències, unir salutacions o dibuixos que l’alumnat et faça arribar i lliurar a la resta de companys de la classe, etc.