El CEFIRE d’Educació Inclusiva, Benestar i Salut Mental, en coordinació amb la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa, llança una línia formativa específica adreçada als centres amb Unitats Específiques en Centres Ordinaris (UECO).
Aquesta iniciativa té com a finalitat donar a conéixer el marc d’actuació de les Unitats Específiques en Centres Ordinaris com un recurs més del centre, promovent el seu desenvolupament des d’un enfocament inclusiu, comprensiu i col·laboratiu.
Aquest programa formatiu va dirigit tant al professorat especialista de les pròpies unitats com al conjunt del claustre. Les diferents accions formatives que el componen tenen com a objectiu general facilitar el coneixement del marc normatiu, les característiques de l’alumnat, les mesures de suport educatiu partint del disseny universal i l’accessibilitat cognitiva (model DUA-A), així com fomentar l’intercanvi de bones pràctiques, la coordinació entre professionals i la participació activa de les famílies.
A més, s’ha previst una formació específica adreçada als equips directius, oferida pel CEFIRE específic de Lideratge. Aquesta formació ha sigut dissenyada en coordinació amb el CEFIRE d’Educació Inclusiva, Benestar i Salut Mental, amb la finalitat d’enfortir el lideratge pedagògic i organitzatiu necessari per avançar cap a una escola més inclusiva i equitativa.
A continuació es presenten les diferents formacions:
- 30 hores - a distància amb sessions presencials virtuals síncrones
- Realització: del 3 de desembre de 2025 al 30 de gener de 2026
- Inscripció: 13 d'octubre al 18 de novembre de 2025
Transforma la teua pràctica educativa cap a una escola més inclusiva, equitativa i accessible.
Aquesta formació està adreçada a professionals de l’educació que desitgen aprofundir en el Disseny Universal per a l’Aprenentatge Accessible (DUA-A) com a eina clau per atendre la diversitat i garantir l’èxit de tot l’alumnat, especialment aquell que forma part d’Unitats Específiques (UECO) en centres ordinaris.
Al llarg de 7 mòduls, es combina teoria i pràctica per oferir una mirada actual, reflexiva i aplicable a qualsevol etapa educativa. Es treballen aspectes com:
-
El marc normatiu i conceptual de la inclusió.
-
L’anàlisi del context educatiu, les barreres i els tipus d’accessibilitat.
-
La utilització del model DUA-A per dissenyar situacions d’aprenentatge significatives i multinivell.
-
Estratègies metodològiques actives i eines digitals que faciliten l’accessibilitat.
-
La importància de la motivació, l’atenció i la participació de tot l’alumnat.
-
El paper del feedback formatiu i les eines d’avaluació inclusiva.
És el moment d’avançar cap a entorns educatius més accessibles.
Suma’t a aquesta formació i desenvolupa estratègies reals per dissenyar aprenentatges que promoguen la participació i garantisquen el dret a una educació de qualitat per a totes i tots.
- 20 hores - a distància amb sessions presencials virtuals síncrones
- Realització: del 08 de setembre al 29 de setembre de 2025
- Inscripció : Del 15 de maig al 27 de juliol de 2025
El CEFIRE específic de Lideratge Educatiu, en coordinació amb el CEFIRE d’Educació Inclusiva, Benestar i Salut Mental i la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa, ofereix una formació específica adreçada als equips directius de centres educatius amb Unitats Específiques en Centres Ordinaris (UECO).
L’objectiu principal d’aquest curs de formació és proporcionar una visió clara i pràctica del marc normatiu, pedagògic i organitzatiu que implica l’habilitació i gestió d’una aula UECO com a eix vertebrador de la vida al centre.
Aquest curs està especialment dirigit als equips directius de les etapes d’infantil, primària i secundària amb la finalitat de donar a conéixer el funcionament d’aquestes unitats en l’actual context educatiu, on la inclusió es presenta com un principi irrenunciable que orienta l’organització i el funcionament dels centres, fomentant la participació de tots els agents implicats i convidant a reflexionar sobre el paper de l’equip directiu com a motor de canvi cap a una educació veritablement inclusiva.
La formació es desenvoluparà en modalitat en línia, combinant sessions síncrones per TEAMS amb tasques tutoritzades a través d’AULES, afavorint així una experiència formativa flexible per als participants.
- 10 hores - a distància amb sessions presencials virtuals síncrones
- Realització: del 22 de setembre al 14 de novembre de 2025
- Inscripció : Del 15 de juliol al 3 de setembre de 2025
Teniu una Unitat Específica en un Centre Ordinari de nova creació? Ja en teniu una i voleu continuar avançant? Aquesta formació està pensada per a vosaltres.
💻 Modalitat virtual – 10 hores
📅 Del 22 de setembre al 14 de novembre de 2025
Al llarg de cinc sessions pràctiques i participatives, treballarem:
🔹 El marc normatiu i l’organització de les Unitats Específiques.
🔹 El paper actiu de les famílies.
🔹 Mesures inclusives (nivells I a IV).
🔹 Com facilitar l’accessibilitat a l’aprenentatge a l’aula.
🔹 L’enfocament DUA i l’ensenyament multinivell.
🔹 Estratègies per a detectar barreres i fomentar la participació.
A més, serà una excel·lent oportunitat per a compartir experiències entre centres i construir una xarxa de suport i aprenentatge conjunt.
🎯 Una proposta formativa per a equips compromesos amb la construcció d’entorns educatius inclusius, accessibles i col·laboratius.
A continuació, a la imatge, pots veure els detalls de les cinc sessions ⬇️
- 35 hores - a distància amb sessions presencials virtuals síncrones
- Realització: del 23 de setembre al 14 de novembre de 2025
- Inscripció: Del 7 de juliol al 14 de setembre de 2025
Aquesta formació està dissenyada per a proporcionar als professional de les unitats específiques en centres ordinaris eines pràctiques per a la inclusió educativa, abordant les necessitats de l’alumnat amb diversitat funcional.
La formació tractarà temes essencials com el suport conductual positiu, l’ús de suports visuals, l’accessibilitat cognitiva, la comunicació i el llenguatge, així com la col·laboració interdisciplinària per a crear un entorn educatiu inclusiu.
A través d’aquestes estratègies metodològiques, es pretén millorar la qualitat de l’ensenyament i de l’aprenentatge, facilitant la participació activa de tot l’alumnat en la vida escolar.
Si vols dotar-te d’eines per a afavorir la inclusió de l’alumnat de les unitats específiques, t’animem a participar en aquesta formació!
Aquest programa formatiu naix amb la voluntat d’acompanyar els centres en el camí cap a una inclusió real, oferint eines pràctiques, referents compartits i espais de reflexió col·lectiva.
Més enllà de la formació, es tracta d’impulsar una cultura educativa on la diversitat s’entenga com una riquesa i on totes les veus —alumnat, professorat, famílies i equips directius— formen part activa del procés de millora.
Perquè avançar cap a una escola més equitativa i accessible requereix compromís, però també formació i acompanyament.
Des del CEFIRE, vos animem a aprofitar aquesta oportunitat per a continuar construint, des de cada centre, una educació que garantisca el dret a aprendre de tot l’alumnat.