La Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de la coordinació entre la Subdirecció General de Formació del Professorat i la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa, ha desenvolupat una iniciativa per a respondre a les necessitats formatives del professorat. En concret, des del CEFIRE EIBSM reafirmem el nostre compromís amb la formació del professorat en l’àmbit de la convivència, el benestar emocional i les relacions saludables als centres educatius.
Al llarg del curs 2025-2026 s’ofereixen diverses accions formatives que aborden qüestions clau com la convivència positiva, les pràctiques restauratives, l’educació sexual, les competències socioemocionals, l’acompanyament emocional i la col·laboració amb les famílies. Aquestes propostes tenen com a finalitat oferir recursos i estratègies per afavorir un clima escolar inclusiu, respectuós i acollidor.
A més, des del CEFIRE EIBSM s’estan desenvolupant noves iniciatives formatives orientades a la prevenció de l’assetjament i el ciberassetjament escolar, amb l’objectiu de proporcionar al professorat eines per detectar, prevenir i actuar davant situacions de conflicte o violència des d’una perspectiva educativa i restaurativa.
D’aquesta manera, continuem treballant per consolidar una cultura de convivència positiva que promoga el benestar i la cohesió de tota la comunitat educativa.
INSTRUCCIONS D'INSCRIPCIÓ
- Copia el codi d'inscripció: 26EIBS99IN041
- Accedeix a OVIFOR
- Polsa en "Incripcions obertes"
- Enganxa el codi i polsa "Buscar"
El benestar emocional és un pilar fonamental en l'educació, i aquest curs ofereix una introducció pràctica i accessible per a integrar-lo en el dia a dia dels centres escolars. Dissenyat pel CEFIRE dins de la sèrie de formacions "ABC", com ABC de l'Orientació o ABC de Personal de Suport, aquest curs proporciona una base sòlida per a comprendre i aplicar estratègies que afavoreixen un entorn educatiu més saludable i acollidor.
A través d'aquesta formació:
✔ Comprendràs el poder de les emocions, com acompanyar-les amb seguretat i com enfortir el vincle amb el teu alumnat.
✔ Aprendràs estratègies senzilles i pràctiques per a afavorir l'autoregulació, milloren la convivència i creen entorns que inspiren confiança.
✔ Coneixeràs eines de mediació i pràctiques restauratives que converteixen els conflictes en oportunitats d'aprenentatge i creixement.
Pensat per a docents que volen iniciar-se en aquest àmbit, el curs ofereix ferramentes essencials per a fomentar el benestar tant de l'alumnat com del professorat, millorant així la qualitat educativa i el clima escolar. Una formació emocionant, pròxima i transformadora per a docents que marquen la diferència.
📅 Inscripcions obertes – Comença el teu camí cap a una educació més conscient i emocionalment saludable!
- 30 hores - en línia
- Realització - del 4 de febrer al 18 de març
Aquesta formació té com a objectiu principal dotar al professorat d’eines, coneixements i estratègies per potenciar el desenvolupament socioemocional de l’alumnat i promoure un clima d’aula basat en el benestar i la inclusió.
S’hi treballen les competències socioemocionals fonamentals com l’autoconeixement, la gestió emocional, l’empatia, les habilitats socials i la presa de decisions responsable—, tot relacionant-les amb situacions educatives reals. La formació proporciona recursos pràctics per integrar l’educació emocional de manera transversal en el currículum i en la dinàmica diària de l’aula.
Un altre eix central és el benestar docent i alumne, abordant estratègies per reduir l’estrès, millorar la convivència i fomentar relacions positives i segures. També s’hi inclouen tècniques de comunicació assertiva, resolució de conflictes i creació d’un entorn d’aprenentatge emocionalment segur.
Finalment, s’aprofundeix en la inclusió social, promovent metodologies cooperatives, pràctiques restauratives i enfocaments que garanteixin la participació activa de tot l’alumnat, especialment aquell en situació de vulnerabilitat o amb necessitats específiques. La formació busca que els docents puguen dissenyar aules més inclusives, empàtiques i orientades a la cohesió social.
- 25 hores - en línia amb sessions síncrones
- Realització - del 4 de febrer al 12 de març
Aquest curs té com a finalitat oferir al professorat eines i perspectives per a impulsar una educació veritablement inclusiva i igualitària. A través d’una aproximació pràctica i reflexiva, es treballen les bases de l’escola inclusiva, la identificació d’estereotips de gènere i les seues implicacions en el desenvolupament infantil, així com estratègies per a promoure entorns educatius respectuosos, equitatius i lliures de discriminació.
El curs facilita recursos pedagògics i digitals per a integrar la igualtat en la pràctica docent, en el Pla d’Acció Tutorial i en la convivència del centre, involucrant tota la comunitat educativa. També aborda la prevenció de la violència de gènere, l’educació afectivosexual i el foment de competències socioemocionals que afavorisquen l’autoestima, l’empatia i el respecte mutu.
A través del projecte “365 dies treballant la igualtat a través dels contes”, el professorat aprendrà a seleccionar i utilitzar materials que promoguen models diversos i no sexistes, així com a dissenyar espais i dinàmiques que reforcen la corresponsabilitat, la participació familiar i la convivència positiva.
- 25 hores - en línia amb sessions síncrones
- Realització - del 4 de febrer al 12 de març
Aquest curs ofereix una aproximació completa i pràctica al paper de la Coordinació de Benestar i Protecció en els centres educatius, amb l'objectiu de dotar al professorat de les competències necessàries per a exercir aquesta funció amb rigor, seguretat i sensibilitat. A partir del marc normatiu estatal i autonòmic vigent, s'aprofundeix en el rol de la CBP, el seu abast i les responsabilitats clau per a garantir entorns educatius segurs, respectuosos i lliures de violència.
Les sessions aborden la creació d'una cultura de protecció, bon tracte i convivència positiva, oferint estratègies pedagògiques i organitzatives per a promoure la sensibilització i previndre situacions de risc o vulnerabilitat en la infància i l'adolescència. Des d'una mirada centrada en els drets i la igualtat, el curs posa el focus en com integrar aquests principis en les actuacions quotidianes dels equips docents i directius.
Un bloc fonamental del programa està dedicat a la intervenció, on s'analitzen protocols oficials, processos de presa de decisions i casos pràctics que permeten entrenar la detecció precoç, la gestió adequada de situacions de risc i la resposta coordinada davant possibles situacions de violència o desprotecció. L'enfocament pràctic facilita que el professorat puga traslladar l'aprés a la seua realitat de centre.
Finalment, el curs aprofundeix en la comunicació i la coordinació interinstitucional, destacant la importància del treball en xarxa, la humanització dels processos i la col·laboració fluida entre els diferents serveis implicats. L'objectiu final és enfortir el paper dels centres educatius com a espais segurs, compromesos amb el benestar i la protecció integral de la infància i l'adolescència.
- 20 hores - en línia
- Realització - del 23 de febrer al 24 d'abril
Aquesta formació ofereix als docents eines, coneixements i recursos per integrar l’educació sexual de manera natural, respectuosa i rigorosa dins l’àmbit educatiu. Parteix d’un enfocament integral de la sexualitat, entesa com un conjunt d’aspectes biològics, emocionals, socials i afectius que formen part del desenvolupament personal de l’alumnat.
La proposta posa l’accent en la corresponsabilitat educativa, destacant que l’educació sexual és una tasca compartida entre escola, família i comunitat. S’aborden estratègies per generar espais de confiança i diàleg, prevenir situacions de risc, promoure relacions saludables i treballar valors com el respecte, el consentiment i la diversitat.
Durant la formació es presenten exemples de dinàmiques d’aula i materials adaptats a cada etapa educativa, així com recursos per gestionar preguntes i situacions sensibles. L’objectiu final és dotar el professorat de seguretat i competència per acompanyar l’alumnat en la construcció d’una sexualitat sana, lliure, informada i responsable.
T'has preguntat alguna vegada com gestionar els conflictes de manera efectiva i justa? Com fomentar relacions basades en el respecte, l'empatia i la responsabilitat? En aquest curs descobriràs com la justícia i les pràctiques restauratives poden transformar la convivència a l'aula, aprendràs a previndre l'assetjament escolar, enfortir la cohesió de grup i desenvolupar l'educació emocional i social. Exploraràs eines com el cercle de diàleg, l'escolta activa i l'expressió afectiva, i comprendràs com integrar aquestes estratègies en el pla de convivència del teu centre per a abordar els conflictes de manera justa i restaurativa.
Aquest curs està pensat per a docents, orientadors, equips directius, mediadors escolars i qualsevol persona interessada a millorar la convivència en entorns educatius.
Si creus en l'educació com a motor de canvi, si vols dotar-te d'estratègies eficaces per a gestionar conflictes i enfortir la convivència en el teu centre, aquest curs és per a tu.
T'has preguntat alguna vegada com millorar la convivència en el teu centre educatiu? Vols eines eficaces per a gestionar conflictes i promoure un ambient de respecte? Aquest curs et proporcionarà estratègies clau basades en la neuroeducació, l'impacte de les emocions en els conflictes, la mediació escolar i la ciutadania digital. Aprendràs a formar equips de mediació, afrontar conflictes en l'era digital i previndre situacions com l'assetjament escolar a través de metodologies efectives.
Comptarem amb dues persones expertes que, a més d'abordar qüestions vinculades a la convivència i la mediació, abordaran aspectes relacionats amb els conflictes en la xarxa i la ciutadania digital.
Per què realitzar aquest curs?
- Coneixeràs com les emocions influeixen en els conflictes i com gestionar-les
- Aprendràs estratègies pràctiques de mediació per a aplicar-les en el teu centre
- Sabràs com afrontar conflictes en l'era digital.
- Reflexionaràs sobre casos reals i metodologies eficaces de resolució de conflictes.
Relacionar-nos de manera saludable amb les persones que ens envolten és tot un art. Tant en l’àmbit laboral com en la vida personal, les nostres relacions influeixen directament en el benestar i en la capacitat d’expressar el nostre potencial. Per això, aprendre a comunicar-nos de manera respectuosa i establir relacions positives és fonamental per a una convivència harmoniosa.
Aquest curs ofereix estratègies pràctiques per a fomentar el bon tracte, ajudant-nos a diferenciar-lo del maltractament i a identificar comportaments que afavoreixen un entorn saludable. A través de la comunicació assertiva, l’establiment de límits, l’autocura i l’escolta activa, descobrirem com construir relacions més equilibrades i satisfactòries.
A més, aprofundirem en la convivència en l’àmbit laboral i educatiu, explorant com les diferents personalitats influeixen en les relacions interpersonals i aprenent a acceptar-nos i entendre’ns millor.
Aquesta formació és una oportunitat per a reflexionar sobre la manera com ens relacionem i adquirir eines que milloren tant el nostre entorn com el nostre benestar personal i professional.