
Quins components alentixen el teu ordinador? Descobrix-ho amb Conky
Hola, este cap de setmana han vingut a visitar-me els meus amics Alicia i Valentín. Com feia temps que no ens véiem, ens hem posat al dia dels nostres periples pels instituts i col·legis on construïm els nostres amagatalls i perpetrem les nostres xicotetes entremaliadures. 😏
Una de les coses en les quals coincidim és en els problemes que tenen, tant el professorat com l’alumnat d’alguns centres, perquè els seus ordinadors van molt lents. La cara de frustració que arriben a tindre, ho diu tot.
Valentín, que en alguna ocasió aconseguix colar-se en les instal·lacions de Conselleria, ens va comentar que allí preocupa este problema i fan el possible per solucionar-lo a través de la millora de l’assistència als centres i la renovació dels equips.
A més, hem compartit algunes de les solucions que, tant el professorat com la persona que porta la coordinació TIC, han dut a terme amb relatiu èxit:
- Si es pot triar, utilitzar un sistema operatiu i aplicacions que li demanen a l’ordinador sol el que necessiten, sense sobrecarregar-lo, com és el cas de LliureX.
- Treballar amb dades degudament dimensionades. Un clar exemple són els vídeos, moltes vegades es pot evitar treballar amb formats pesats i vídeos molt llargs.
- Demanar que es reinstal·le el sistema operatiu. Si fa molt temps que no s’ha fet, les instal·lacions poden haver-se degradat; una reinstal·lació sol millorar el rendiment de l’equip.
- Usar connexions de xarxa amb cable i reduir al màxim les sense fils.
- Ampliar alguns dels components de l’ordinador.
Si opteu per esta última solució, és a dir, per l’ampliació del maquinari d’alguns equips, us recomane que useu Conky, un programa inclòs en LliureX que permet monitorar el sistema durant el seu ús i pot donar una pista sobre quins elements s’hauria d’actuar per a intentar millorar el rendiment global.
Doneu una ullada a esta captura de l’escriptori de LliureX en la qual, d’una banda, es pot veure el navegador Firefox amb el calendari corporatiu i, d’altra banda, Conky, mostrant la informació en format servidor. Dediqueu un poc de temps a examinar la informació, extraieu les vostres conclusions i continueu llegint.

D’esta imatge es pot extraure molta informació, però, si us centreu en la millora del rendiment, us hauríeu de fixar en els següents indicadors:
- El model de la CPU i el percentatge d’ús. En este cas, si 100% es tracta d’un valor mantingut en el temps, indica que la CPU és un dels colls de botella d’este equip. Este és un component que no sol substituir-se, principalment, pel seu preu i problemes de compatibilitat amb la placa base.
- La quantitat de memòria RAM i el percentatge d’ús. 4 GB de RAM és poc per a quasi tots els usos que se li dona a un ordinador en qualsevol centre educatiu. Però, encara que es tinga més memòria, és molt important vigilar el seu ús, ja que, si s’observa valors alts mantinguts durant molt de temps, sol indicar que fa falta una ampliació.
- L’ús del disc no sol incidir en el rendiment del sistema si no està pràcticament ple, és molt més determinant el tipus d’emmagatzematge usat. Hauríeu d’utilitzar SSD abans que HDD.
Tant els SSD com la memòria RAM estan incloses en el catàleg de productes maquinari no inventariable de DELEGATIC que els centres poden adquirir, però abans de fer-ho, és important assessorar-se degudament.
En el cas de voler fer una compra de diverses unitats d’un mateix component perquè es vulga actualitzar una aula completa, és aconsellable comprar només una unitat per a fer proves en un dels equips i, en el cas d’obtindre una millora, procedir amb la compra i muntatge de la resta d’unitats.
Si us decidiu a usar Conky en els vostres ordinadors, consulteu l’article Configurador del monitor de sistema Conky de la wiki de LliureX per a aprendre a usar-ho i descobrir totes les opcions que amaga.
casimiro@lliurex:~# Una abraçada↵