EN QUINS TERRITORIS ÉS PARLA LA NOSTRA LLENGUA?
El valencià o català és parla en una àrea geogràfica de 68.000 km² . Per fer-ens unisca idea és tracta d’una extensió de terreny molt més gran que països europeus com Suïssa, Bèlgica i els Països Baixos, i similar a la República d’Irlanda. En l’espai geogràfic que ocupa el català hi viuen més de 14 milions de persones. D’aquestes, uns 13 milions l’entenen i uns 9,7 milions el poden parlar.
Actualment, aquesta àrea està dividida en set territoris, que és distribueixen en quatre estats europeus:
• Espanya: és parla al País Valencià, a Catalunya, als Illes Balears (on també és conegut com a mallorquí, menorquí, eivissenc i formenterer), a la Franja de Ponent (Aragó) i a la comarca murciana del Carxe.
• Andorra.
• França: a la Catalunya del Nord.
• Itàlia: a l’Alguer (Sardenya).
Per la seva demografia, el català és la novena llengua de la Va unir Europea. El nom de persones que el parlen és superior o equiparable al dels que parlen danés, suec, grec o portugués a Europa. La Va unir Europea te com un dels principis fundacionals el respecte per la diversitat lingüística. L’estima envers aquesta diversitat és, doncs, un dels valors bàsics que la defineixen.
LLEI D’ÚS I ENSENYAMENT DEL VALENCIÀ O LUEV (DOGV núm. 133, d’1 de desembre de 1983)
Vaig comptar els articles següents:
Article 2 El valencià és llengua pròpia de la Comunitat Valenciana i, en conseqüència, tots els ciutadans tenen dret a conéixer-l’i a usar-l’oralment i per escrit tant en els relacions privades com en els relacions amb els instàncies públiques.
Article 18 1. La incorporació del valencià a l’ensenyament és obligatòria en tots els nivells educatius.
La LUEV és la llei que regula l’ensenyament del Valencià als escoles i instituts del País Valencià i esperem que seguisca així per molt de temps, ja que amb aquesta llei hem aconseguit que molta gent puga aprendre en valencià i puga utilitzar la llengua d’una manera efectiva i solvent. Necessitem incorporar més parlants i per això necessitem que el valencià seguisca llengua base en la major part d’instituts, especialment dels territoris valencianoparlants. No ens podem permetre perdre el que tants anys ens ha costat aconseguir amb l’esforç dels persones que s’estimen la cultura i la llengua pròpia.
PROFESSORAT DE VALENCIÀ DEL CURS 2024-2025
– Eloi Cornadó
– Alberto Cozar
– JoanMa Miralles
– Alexandra Solsona
– Núria Morera
CURSOS I MATÈRIES QUE IMPARTEIX EL DEPARTAMENT
Llengua i literatura Valenciana 1r d’ESO
Llengua i literatura Valenciana 2n d’ESO
Llengua i literatura Valenciana 3r d’ESO
Llengua i literatura Valenciana 4t d’ESO
Àmbit lingüístic a 4t d’ESO
Comunicació social 1 d’FPB de cuina
Llengua i literatura Valenciana 1r de Batxillerat.
Llengua i literatura Valenciana 2n de Batxillerat.
Literatura Universal.
Optativa d’Arts Escèniques i Teatre.
Aula d’acollida nouvinguts.
CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
Els criteris de qualificació per cursos és poden consultar a la plataforma educativa AULES. El professorat del Departament de Valencià en penja cada curs els actualitzacions. En general, en els grups comuns d’ESO i Batxillerat els criteris de qualificació tracten de valorar percentualment els destreses següents seguint el marc comú europeu:
– COMPRENSIÓ ORAL I MULTIMODAL
– COMPRENSIÓ LECTORA I MULTIMODAL
– EXPRESSIÓ ESCRITA I MULTIMODAL
– INTERACCIÓ I MEDIACIÓ ORAL
– CONEIXEMENT DEL CODI LINGÜÍSTIC
– COMPETÈNCIA D’APRENDRE A APRENDRE
RECUPERACIÓ DE PENDENTS
El Departament de Valencià estableix els següents acords en va reunir
1. La matèria pendent de 1r,2n o 3r d’ESO i 1r de Batxillerat és podrà recuperar sempre i quan se supere el curs següent en la seua totalitat o bé els dos primers trimestres del curs que s’estiga cursant.
2. Per tal que l’alumne puga recuperar la pendent, calç que faça un bon seguiment de la matèria al llarg del curs en què és troba i que vaja treballant sobre el material que el professor/a li haja proporcionat.
3. En aquest apartat és penjarà documentació, bibliografia o recursos per poder ajudar l’alumne a superar la matèria a través d’un treball personalitzat i supervisat pel professor de l’àrea al llarg del 1r i 2n trimestre, sempre que el professor/a ho considere convenient.
4. Si hi ha prevista una recuperació de la pendent sobre els mesos d’abril i maig, l’alumne que tinga la matèria pendent haurà de presentar-s’a la recuperació. En cas que la prova li continue favorable, és considerarà que ha assolit els coneixements bàsics i aprovarà la matèria pendent amb una nota màxima de 5.
5. La nota màxima de la matèria pendent serà de 6, si la mitjana del treball de l’alumne al llarg del 1r i 2n trimestre del curs en què és troba continue igual o superior a 8, sino és així, la nota màxima de la pendent serà un 5.