M’agrada la tardor perquè els arbres es despullen…

Amb l’arribada de la tardor són moltes les propostes que se’ns plantegen. Mirant el nostre entorn podem descobrir quins són els fruits típics d’aquesta època de l’any i com el temps ens fa notar canvis.

Els aprenentatges significatius només esdevindran en traslladar a l’aula tot el que passa en el nostre entorn més proper. Per tant, ha sigut temps per celebrar un esmorzaret amb els fruits de la tardor, elaborar diverses propostes artístiques amb els colors de la tardor, fer provocacions de creació i descobriment amb elements naturals,… i també de rebre la visita de la Castanyera. Amb ella vam passar una vespradeta molt divertida junt amb les famílies!

Fins l’any que ve Encarnita la Castanyera!!

TALLER D’HABILITATS SOCIALS

L’activitat que ens han proposat Rosana i Inma ha estat molt encertada: el llenguatge corporal és universal, i resulta adient per dramatitzar idees complexes i fer-les fàcils d’entendre als menuts. Les actrius han mostrat un gran coneixement de la primera infància, entrant poc a poc, condicionant l’espai i preparant l’activitat davant d’ells. Després s’han transformat en cada personatge amb calma, creant expectació, incorporant a l’espectacle totes les accions i aportacions dels xiquets i les xiquetes: açò els ha permés sentir-se protagonistes i participar amb respecte i entusiasme. Al llarg de la performance han anat apareixent les fórmules de cortesia, els hàbits i les emocions que ens fan comportar-nos de forma dolenta, de vegades.

Era una història de ratolins, un dels quals sempre estava enfadat i es comportava de mala manera amb els demés. Han utilitzat peluixos, fent referències, també, a ratolins coneguts de l’imaginari dels infants, mini escenaris, música i barrets. Les actrius han teatralitzat les diferents accions i emocions de cada personatge per contar-nos la història, i han utilitzat els barrets per jugar amb els xiquets i xiquetes a expressar emocions amb el cos i el gest: quan es posaven tots els barrets junts i havien d’expressar totes les emocions a l’hora, els feia molta risa. Per últim, hem ballat i ho hem passat rebé.

Jugar a “fer com si” és una estratègia que connecta fàcilment el pensament i l’acció. Els accessoris ajuden a treure fora la vergonya, doncs poden transformar-se en allò que desitgen, sense perdre la identitat.

I el moviment, necessari per interioritzar pensament i acció. El resultat: BENESTAR I ALEGRIA D’ESTAR JUNTS. PRACTICAR L’AUTO GESTIÓ JUGANT. DIFERENTS LLENGUATGES PER A CRÈIXER. Genial!!

Quan ve el temps de torrar castanyes…

Per Tots Sants solem tindre taronges, carabasses, castanyes, canvis d’oratge, contes de por… A l’escola ens fem ressò d’allò que passa fora, d’allò relacionat amb el que vegem i amb el que vivim, posant en valor les tradicions que ens pertanyen. La tardor ens proporciona oportunitats ben boniques per mirar, olorar, escoltar, tastar ,compartir , conèixer i celebrar junts. Les experiències de la infància han de ser globals perquè siguen significatives. Això implica que la motivació per aprendre esdevé d’allò que connecta amb els seus interessos i que poden investigar posant en joc tots els seus llenguatges… i en són molts!

Amb les primeres frescoretes estem ben a gust, perquè ja ens coneixem. Els i les menudes ja saben que l’escola és un lloc de descoberta, de reptes interessants; de SER, també, i sobre tot, fora de la llar.

Cada dia hi ha alguna activitat que els interpela, que posa a prova les capacitats, els desitjos i l’autonomia per fer-ho tot possible. És per això que venen a gust .

És per això que anem fent pinya.

La visita de la Castanyera és una tradició que teniem abandonada, i hem recuperat gràcies a les famílies, que hantingut la iniciativa de trobar una persona, concretament, d’antics alumnes del centre, per fer la dramatitizació, i de portar castanyes per a tots i totes.

En l’etapa d’infantil és important partir d’experiències sensorials, que van generant idees i pensaments, els quals arribaran a ser paraules i representacions, així que hem jugat amb carabasses i castanyes abans de rebre a la Castanyera: hem comprovat que les castanyes són dures, que no les podem mossegar, que costen de pelar… i hem comprovat com són per dins. Però també hem jugat a trasvassar, a contar, a repartir, a decorar el pastís d’aniversari de Martina… i les hem tastades també, però les torrades que ens ha regalat la Castanyera. Hem obert les carabasses que vàrem pintar l’altre dia, les hem observades i les hem comparades amb una carabassa torrada: el color, la textura, el sabor…, també hem arreplegat les llavoretes per plantar-les a l’hort quan siga temps… I així, jugant, jugant, anem fent camí

ENS RETROBEM, ENS CONEIXEM, COMPARTIM

El passat dijous vam poder gaudir d’un dia de convivència i trobada a Sellent. D’aquesta manera apropem als xiquets i xiquetes dels 3 aularis perquè comencen a establir relacions, recorden vivències viscudes altres cursos i compartisquen experiències tots junts.

En arribar a l’aulari de Sellent vam fer un ball de benvinguda i després vam anar a conèixer alguns dels raconets més bonics del poble.

En acabar el passeig, ens esperaven uns jocs molt divertits al poliesportiu. Què bé ho vam passar!!

Per a recuperar forces tornàrem a l’escola a dinar, descansar i jugar en el pati.

Vam acabar la jornada fent un taller de cintes amb els nostres noms que han quedat unides i guardades als arbres de l’escola.

Va ser un dia molt especial!! De segur que prompte ens tornarem a vore!!

L’IMPORÀNCIA D’UN FORADET

Portem uns dies jugant amb una caixa gran, que fa de caseta. Al infants menuts, i també als grandets, els agraden els jocs de nius. És un joc universal: la caixa que fa de tot el que desitgen que faça.

Posar-se dins d’una caixa té connotacions fortes. És la llar més primigènia, l’úter matern, i també una porta a l’imaginari, a totes les possibilitats. Només deixes entrar a ta casa a qui vols, per això és també un micro espai de socialització, d’intimitat individual i compartida.

Martina i Enzo no tenen ganes d’entrar a classe, quan s’acaba el pati. Encara no ténen dos anys, estan coneguent-se. Han trobat la manera de compartir la caixa, de fer-se amics, perquè el joc simbòlic és el seu llenguatge. Encara que no sàpiguen parlar, s’entenen perfectament.

La caixa té un foradet que els crida l’atenció, parlotegen i posen el ditet de dins a fora. L’adult capta el missatge, i s’inicia un joc d’estirar el ditet que entra i el que ix, que provoca rialles. Aleshores volen esbrinar què més poden fer amb la seua descoberta, i comencen a tirar pedretes i a entrar a buscar-les. Més rialles. Fer i desfer, de forma infinita, perquè el joc no s’acaba fins que la curiositat diu prou, i a un altra cosa interessant.

Els xiquets i les xiquetes menuts viuen el present d’una forma intensa. No s’avorreixen, perquè cada repetició d’allò que connecta amb el seu desig es viu com si fos la primera vegada… quina sort!

“El entusiasmo es el fertilizante del cerebro”

-A. Stern-

Aquestes xicotetes històries quotidianes fan que el dia a dia a l’escola siga fascinant.

COMENÇAR I TORNAR

“Els infants triangulen entre el món i la persona que els estima, i així aprenen”

-Catherine L’Écuyer-

De sobte, trobar una frase inspiradora que fa pensar en el motor i el motiu de tot.

La família, les arrels.

El món, el lloc comú que habitem.

L’escola, el pot que creuem tots plegats, de casa al món sencer.

I l’estima al vèrtex : per adquirir perspectiva i aprendre a ser fora de la llar, sabent que és el lloc on tornem sempre.

Per explorar-nos amb els iguals i entendre la diferència. Per investigar i arriscar en un lloc on també ens estimen.

Engeguem el nou curs amb altes expectatives, perquè acollim menudets i menudetes de dos i tres anys, junt als fadrinots de cinc, que acaben cicle.

Tenim un gran repte per davant, i estem segurs que serem ben feliços junts, perquè sabem la importància de l’estima, de crear vincles positius entre tots i totes.

Ara és temps d’anar poc a poc coneixent-nos i aprenent a confiar. El benestar de totes les persones que compartim temps i vida és la nostra prioritat.

Benvinguts a l’escola. Benvinguts al nostre espai de vida.

SAFRANET AL CRA LA VALL FARTA

El 10 de juny, va vindre a visitar-nos Safranet, a tots els xiquets i xiquetes del CRA La Vall Farta, alegrant-nos el pati, ballant i cantant cançons de l’estiu i ens ha donat un gelat per refrescar i així celebrar el fi de curs. Safrà Safor és el servici de càtering que tenim en la nostra escola. Els xiquets/es s’ho han passat genial! Moltes gràcies pel vostre compromís.

TANCANT EL CURS…I EL CICLE

És moment de revisar, de recordar, de projectar-nos, d’acomiadar-nos… L’etapa d’Infantil és un període fascinant i transcendental en la vida: acompanyar els primers anys és un privilegi.

Els xiquets i les xiquetes afronten cada dia i cada moment com si fos l’últim, perquè viuen amb intensitat el present, i en eixe ací i ara ens regalen l’oportunitat de mirar-nos als seus ulls, que ho veuen tot i a tots per primera vegada, sense prejudicis, amb tots els sentits, profundament i amb una voluntat clara i una sabuderia innata per llegir entre línies, per buscar respostes jugant de forma infinita.

Tenim tantes coses per aprendre dels infants! Tant de bo fórem capaços de mirar el món com ho fan ells…

“La infància és un territori de possibilitats”

Finalitzar el curs va associat a determinats RITUALS, com ara preparar una festa d’acomiadament i benvinguda a les vacances d’estiu.

Enguany al CRA volem compartir una experiència nova, perquè reflexionem junts sobre el sentit d’allò que fem, i volem arriscar-nos a eixir de la zona de confort que implica la rutina de fer com sempre s’ha fet, perquè la infància es mereix oportunitats a l’altura de les seues capacitats, per posar-se a prova, per explorar límits, per jugar a fer, acompanyats, que no dirigits, encoratjats, que no “domesticats”, i segurs d’ells i dels companys i adults que compartim la vida a l’escola.

Amb els menuts i menudes hem volgut explorar els llenguatges artístics des de les emocions. Hem fet junts un recorregut d’escoltar, mirar i raonar allò que sentim davant diferents propostes musicals i pictòriques. Mai deixa de sorprendre’ns la quantitat de matisos que poden captar aquestes personetes meravelloses, i la naturalitat que mostren per transitar per registres expressius complexes, perquè la vida ho és, i ells es mereixen la versió completa. Educar la sensibilitat hauria de ser prioritari a casa, a l’escola i a totes les institucions que tenim el deure de protegir-los i ajudar-los a ser persones de trellat.

Així que, amb totes les vivències, hem preparat la nostra performance de fi de curs, que va de sentir i expressar-se, de divertir-se i de compartir, de respectar i de ser proactius.

Altre ritual de tancament de curs és el SAFAREIG, perquè té sentit anar-se’n d’un lloc deixant les coses endreçades, com ens agradaria trobar-les en tornar. Per arribar a ser persones responsables, autònomes i compromeses han de participar, a casa i a l’escola, en la presa de decisions, en l’organització, en la gestió de recursos, en la recerca de solucions als entrebancs que anem trobant. Per això escurem les joguinesamb aigua i sabó, sense desperdiciar-ne, eixuguem les coses al sol, organitzem els materials en capses, prenem consciència d’allò que caldrà retirar o afegir segons els alumnes nous que s’incorporaran el proper curs…

És també un ritual de solidaritat i respecte amb l’entorn i amb les persones, perquè cal aprendre, com més aviat millor, que els actes individuals tenen repercussió en el col.lectiu, i que el benestar és un dret i un deure de tots i totes.

Per suposat, el ritual de la TRANSICIÓ forma part del projecte educatiu, perquè, tot i que hi ha continuïtat pedagògica entre infantil i primària, suposa un canvi per als xiquets i xiquetes de 5 anys canviar d’espai I de persona de referència. Per a ells representa un repte, significa que són majors, que han aprés allò que necessiten i toca anar-se’n a fer més coses. Per a la mestra suposa satisfacció d’haver creat contextos on ells i elles han pogut desplegar tot el seu potencial, brillar amb la seua pròpia llum i sentir-se part important de tot el que som, com escola.

Així que cerquem situacions d’aproximació a la nova realitat de dos formes: compartint experiències amb les tutores d’infantil i primària al nostre espai de vida i aprenentatge, i acudint al llarg del tercer trimestre a l’espai del primer cicle per conèixer dinàmiques i començar a formar-ne part. La millor forma de fer-ho és jugar i raonar junts. Per als fadrins de primer i segon suposa un comboi ser els protagonistes de mostrar i possibilitats i guanys.

El canvi de cicle forma part d’una roda vital que acaba quan se’n van a l’institut.

BON ESTIU A TOTS I A TOTES: VOS TROBAREM EN FALTA!

EIXIDA AL MUNT: PENSAR FENT

Els alumnes d’infantil i Primer cicle del CRA hem visitat el Museu dels infants a Torrent. Aquest és un espai que convida a crear a partir de la reflexió conjunta i una oferta de materials desestructurats organitzats de forma acurada en diferents espais.

La temàtica de l’exposició és com han evolucionat les construccions al llarg de la història, i la figura dels arquitectes, que projecten els edificis que es necessiten en cada cas: cases, esglésies, castells, ponts, gratacels… La humanitat ha fet servir diferents materials per als seus edificis, com ara palla, fusta, fang, pedra, vidres, acer i altres metalls, així com ornaments de tot tipus. El museu està dividit en diferents sales on els visitants tenen al seu abast tipologies de materials diferents per experimentar com els arquitectes, desenvolupant idees pròpies i compartides.

Es convida als xiquets i xiquetes a explorar en grupets diferents possibilitats en diferents espais-ambients: un de materials naturals, un amb llum fluorescent, un altre amb fustes, un altre amb tubs i caixes blancs i negres, i altre amb elements de colors opacs i translúcids, així com infinitat d’objectes-pont per enganxar, confegir, decorar les diferents construccions temàtiques.

L’acció dels infants va transformant cada obra, doncs cadascú crea des del seu imaginari, utilitzant les opcions que li interessen. Estan acostumats a crear a partir d’objectes més i menys estructurats des de menuts, per tant, extrauen moltes possibilitats a les propostes.

SEGONA FASE: PENSAR DESPRÉS D’HAVER EXPLORAT

L’acció i el pensament van junts sempre, però necessitem el llenguatge per posar en context l’experiència i comprendre el món. A continuació els proposen una exploració conjunta a l’atellier, on els demanen com podrien inventar-se una casa a partir d’elements sense relació aparent, com cercles de cartró, tornillos, pinces… per a la qual cosa han d’intentar aconseguir la tridimensionalitat, i després, imaginar una casa pròpia amb uns pocs elements: un retall irregular de cartró, un roll de cinta de pintor, una pintura de cera i uns pegotets de plastilina. Cada casa és diferent, perquè cada persona és diferent. Aquesta exploració individual conclou amb una història de cases que es converteixen en pobles, en ciutats i en el món sencer, i d’aquesta forma s’ha incentivat el valor de l’art, la ciència i el pensament individual al servei d’allò col.lectiu i, sobretot, la idea d’infant capaç de pensar fent,i el valor de les idees de tots i totes els qui habitem el món. Ha estat una experiència global, amb tots els llenguatges de la infància, que ha partit de les idees compartides, s’ha desenvolupat per diferents camins, jugant, que és la millor forma d’aprendre, i s’ha materialitzat en un relat per donar sentit a tot.

Finalitzem la jornada dinant i jugant un temps al jardí botànic. L’Hort de Trénor és un espai ben bonic per estar junts gaudint aquest Maig calorós.

EXPERIMENTAR AMB EL FANG

El dimecres dia 15 de maig, els alumnes de primer cicle de Primària junt amb els alumnes d’Infantil van experimentar amb el fang utilitzant tots els sentits. Esta experiència va estar de la mà de la mestra Isa. Els xiquets jugant amb el fang van descobrir una nova textura, color, olor i sensacions de frescor i suavitat. Van utilitzar diferents utensilis naturals com; pinyes, fustes, pedres, fulles, pals per a modelar i fer petjades.

És important que els xiquets i xiquetes experimenten lliurement, gaudint del que estan fent en aquest moment. Passant una estona d’atenció plena, una estona agradable deixant-se portar pel que els apetix fer i si cal fent-se un massatge de fang, bo per al cutis de la pell. S’ho van passar genial!

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies