Lectura en parelles

La lectura en parelles és una activitat que realitzem en el nostre centre per tal de millorar les competències relacionades amb la comprensió lectora. Orientada als cursos imparells en primària (3r i 5è, ja que en 1r estan en plena adquisició del procés lector) busca la millora de la lectura comprensiva mitjançant un mètode molt específic que resulte motivador per a l’alumnat.

Partint dels beneficis que obtenim gràcies a l’aprenentatge entre iguals, l’activitat consisteix en la lectura de textos de diferent tipologia, en un format real (revistes de propaganda, tickets, textos narratius, periodístics,…) en els que cada parella asumirà un rol diferent. Aquell alumnat que mostra una major capacitat lectora serà el tutor o tutora, mentres que l’alumnat amb més dificultats serà el tutoritzat.

D’una manera amable i respectuosa, el tutor orientarà i ajudarà a comprendre el text, treballant els diferents tipus de comprensió lectora, en un procés en el qual eixen guanyant les dues parts. L’alumne tutoritzat estarà més predisposat a l’activitat pel component motivador de l’aprenentatge entre iguals, i el tutor reforçarà i ampliarà les seues competències lectores, tal i com demostran molts estudis, ja que un alumne pot “aprendre ensenyant a altres” ampliant així els seus coneixements.

Sempre supervisat pel tutor o tutora, i amb una avaluació de l’activitat constant per part de l’alumnat i professorat, aquesta activitat ens mostra curs rere curs l’evolució positiva de les competències lectores mitjançant les proves ACL (Avaluació de la Comprensió Lectora) realitzades a principi i final de curs.

Per últim, la importància de la implicació familiar en aquest tipus d’activitats resulta fonamental. L’activitat de lectura en parelles implica una lectura setmanal amb algun membre de la família (pare, mare, iaio, iaia, oncle, tia, cosins o cosines majors,…) en les quals, independenment del rol que realitze en classe, passarà a ser tutoritzat sempre, i el tutor o tutora el realitzarà el familiar.

A continuació deixem uns documents sobre el funcionament general de l’activitat que considerem d’interès.

PRESENTACIÓ LLEGIM EN PARELLA

PPP (PAUSA, PISTA I PONDERACIÓ)

ORIENTACIONS TUTORS I TUTORITZATS