PROJECTE EDUCATIU “TERÀPIA OCUPACIONAL A L'ESCOLA”
La teràpia ocupacional és una professió força recent que té com a objectiu desenvolupar la màxima autonomia possible de les persones neurodivergents. Per això contempla 4 dimensions bàsiques en la persona:
La manera com es realitza la intervenció ha de ser sempre de la mà de les persones que acompanyen el seu dia a dia, la formació, l'assessorament, la coordinació i el seguiment és fonamental per aconseguir amb èxit que les persones amb diversitat funcional adquireixin habilitats d'una forma natural i respectuosa. No hem d'oblidar que la màxima de totes les persones que acompanyem és la mateixa: “Que tingui una vida plena amb qualitat” i per això hem de partir de la seva motivació, interessos i necessitats.
Aquest projecte està dissenyat perquè les famílies, els professionals del centre educatiu i la terapeuta ocupacional treballem colze a colze, des dels mateixos criteris i amb eines afins perquè des de la convivència diària aconseguim els nostres objectius:
Un processament sensorial que els permeti viure el dia a dia sense patiment i amb les estratègies necessàries per gaudir del món que els envolta. • Fomentar que els seus sistemes sensitius interns aconsegueixin sentir la informació que els doni la lectura necessària per atendre's de manera adequada, és a dir, que aconsegueixin sentir dolor, gana, set, ganes de miccionar o defecar, desequilibri motor, consciència corporal, etc. • Disminuir i manejar l'ansietat que els genera les exigències quotidianes. • Aconseguir que gaudeixin de menjar de manera saludable i variada. • Aprendre a fer ús del vàter. • Adquirir les destreses pertinents que els permeti vestir-se i desvestir-se de manera autònoma. • Millorar la qualitat del son permetent que tinguen un descans reparador. • Ensenyar a canalitzar les necessitats de manera que puguin expressar-se sense arribar a conductes intenses o fins i tot violentes. • Obtenir una educació sexual completa i positiva. • Desenvolupar estratègies per tenir una higiene personal saludable.
La consecució dels objectius esmentats serà possible si la durada del projecte és de 2 cursos lectius, i amb una freqüència setmanal.
PLANIFICACIÓ FORMATIVA CURSOS 2024-2026
📘 CURS 2024-2025
1r TRIMESTRE Formació per al Personal del Centre Educatiu
Integració Sensorial i trastorns del processament sensorial.
Reptes sensorials en l'entorn educatiu.
Processament sensorial i gestió emocional.
Lectura i intervenció davant conductes intenses que resulten problemàtiques per a l'entorn educatiu.
Formació per a les Famílies
Integració Sensorial i trastorns del processament sensorial.
Reptes sensorials en el dia a dia.
Reptes sensorials i gestió emocional.
Lectura i intervenció davant conductes intenses que resulten problemàtiques en l'entorn familiar.
2n TRIMESTRE Formació per al Personal del Centre Educatiu
Perfil Sensorial i les seues necessitats.
Entrevistes sobre l'alumnat.
Dietes Sensorials individualitzades.
Formació per a les Famílies
Perfil Sensorial i les seues necessitats.
Entrevistes sobre l'alumnat.
Dietes Sensorials individualitzades.
3r TRIMESTRE Avaluació directa amb l'alumnat.
Elaboració d'informes per a professionals i famílies.
📘 CURS 2025-2026 1r TRIMESTRE Formació per al Personal del Centre Educatiu
Reptes en l'alimentació.
Educació sexual.
Formació per a les Famílies
Reptes en l'alimentació.
Educació sexual.
Entrevistes amb els professionals del centre que atenen l'alumnat seleccionat.
Avaluació de l'alumnat seleccionat.
Entrevistes amb les famílies de l'alumnat seleccionat.
2n TRIMESTRE Intervenció directa amb l'alumnat seleccionat.
Assessorament al personal educatiu que atén aquest alumnat.
Assessorament als monitors i monitores de menjador.
3r TRIMESTRE Formació per a les Famílies – Autonomia en les activitats bàsiques de la vida diària (ABVD):
Reptes en l'alimentació.
Transició del bolquer al vàter.
Vestir-se i despullar-se.
Higiene personal.
Educació sexual.
Trastorns del son i/o descans insuficient relacionat amb desequilibri ocupacional i/o rutines o hàbits poc facilitadors del descans i la reparació.
📅 CALENDARI DE FORMACIÓ ONLINE Modalitat: Formació en línia amb gravació per garantir l'accessibilitat. Horari per a professionals: Dimecres de 13:00 a 14:00 Horari per a famílies: Dimecres de 16:30 a 17:30
🗓 Dates: Setembre: 18 i 25
Octubre: 2, 16, 23 i 30
Novembre: 6, 13, 20 i 27
Desembre: 4, 11 i 18
Gener: 8, 15, 22 i 29
Febrer: 5, 12, 19 i 26
Març: 5, 12 i 26
Hores totals:
24 hores dirigides a professionals
24 hores dirigides a famílies
🎓 3r TRIMESTRE: INTERVENCIÓ DIRECTA I REDACCIÓ D’INFORMES 👨🏫 Avaluació directa amb l’alumnat Dates: Abril: 2, 9, 16 i 30
Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.