Aquest cicle està format per 3 cursos i normalment tenen assignada una tutora que els acompanyarà durant tot aquest cicle.
Primerament vos detallarem algunes de les característiques més importants que acompanyen en estes edats als xiquets i xiquetes, per després passar a contar-vos quina és la pedagogia ens que ens basem per a poder adquirir els continguts que ens marca el currículum.
En el cicle d’infantil treballen en una pedagogía activa en el que es respecta el desenvolupament individual de cada xiquet/a i presta especial atenció al autoconeixement i les habilitats socials tant important en estes edats.
Partim de la motivació innata del xiquet/a. L’aprenentatge es realitzarà de manera vivencial, amb materials i entorn que preparem dins les aules.
El procés d’aprenentatge és un procés que s’inicia dins de la propia persona com a resposta a una necessitat bàsica, biològica i no és un procés de condicionament exterior de fora cap a dins.
Els principis bàsics de la nostra metodologia es basen en el respete, l'autoregulació i facilitació del currículum i les assemblees.
El nostre treball està basat en els projectes, propostes i ambients de lliure circulació.
En els projectes d’una manera lúdica i didàctica, els xiquets i xiquetes assoleixen procediments i actituds que es consideren fonamentals en el seu procés d’aprenentatge i a més a més és molt important que són els protagonistes del seu propi aprenentatge. El treball per projectes és un aprenentatge que no posa límits a la imaginació dels infants, i és capaç de partir dels coneixements previs, connectar amb els seus interessos i accedir a experiències que són significatives, de forma sistemàtica i amb una actitud científica. És una forma de fer que els motiva a descobrir. És una metodologia que involucra les famílies en tot allò que els xiquets/es duen a terme, compartint i gaudint dels processos cognitius, emocionals, intel·lectuals i socials.
En les propostes, permet als xiquets i xiquetes decidir, fer i avançar d’acord amb les pròpies possibilitats. Realitzar aprenentatges útils per a la vida i en elles els xiquets/es toquen, practiquen, parlen ... Les propostes estan basades en el joc, la curiositat i la descoberta que respecten el ritme maduratiu, l’estil d’aprenentatge i els interessos peculiars dels xiquets/es.
En els ambients de lliure circulació, el fet que xiquets/es de 3, 4 i 5 anys comparteixin unes activitats i coincideixen en el temps i en l’espai fomenta actituds responsables, autonomia i aprenentatge entre iguals. Aprenen a conviure, a respectar-se i a treballar de manera cooperativa adoptant diferents rols segons les seues necessitats, dins un clima de concentració, serenitat i recerca, tenint en compte el caràcter lúdic de moltes de les propostes.
En els moments d’espais de treball i ambients, les ràtios baixen considerablement, ja que disposem dels mestre de suport i l’addicional dins aquesta dinàmica. Així, dels 25 xiquets/es que tenim dins el grup d’aula passem a 15 xiquets/es en els ambients. Aquest fet dóna més tranquil·litat al grup, permet més atenció per part de l’adult i una observació més eficaç.
En la metodología dels ambients, el xiquet/a és el protagonista del seu aprenentatge i constructor del propi coneixement. Ell viu i sent el que aprèn, el mestre acompanya en el procés d’aprenentatge des de l’observació, l’anàlisi i la intervenció. Una mirada d’ànims, rectificar un error com una part més del procés i com a oportunitat per créixer, prendre consciència dels seus avanços i del que li costa més, mostrar i fer partícips els altres dels nous descobriments i dels nous reptes... Tot això fa que el xiquet/a cresca i aprenen dins un clima de confiança i tranquil·litat.
A la nostra escola tenim 7 ambients: La caseta (joc simbòlic), Els trobadors (lectoescriptura), Pitagorín ( Matemàtiques manipulatives), Els genis (experiments), Els artistes (plàstica), Mans i peus ( sensorial) i Fantasia (teatre).