
Aprofitant que l’alumnat de 4t d’ESO està estudiant el tema de la Guerra Civil i el franquisme, el departament d’Història va organitzar abans de Pasqua dues excursions a Dénia i Gandia per conèixer de primera mà com es van desenvolupar aquests fets històrics en ambdues localitats de la Marina Alta.

En una primera jornada, els estudiants visitaren els refugis de Gandia on una historiadora els va explicar com va viure la població de Gandia els anys de la Guerra Civil, població que es va veure obligada a construir refugis molts senzills i precaris arrel dels bombardejos de l’aviació italiana, aliada del bàndol nacional. Després de recórrer dos d’aquests refugis, ens traslladarem al cementeri per conèixer els treballs de recerca dels cossos dels 62 afusellats, setmanes després d’acabar la Guerra Civil. Varem aprendre que aquest era el tercer intent de recerca i que després de moltes investigacions i arreplegada de dades, finalment estaven convençuts que l’actuació feta era la definitiva. I, precisament, només tres dies després de la nostra visita (el 30 de març) es van trobar 4 cossos, un d’ells amb orifici al crani; fet que ha suposat una gran satisfacció per als familiars.
La segona jornada es va centrar en la visita a Dénia, al cementeri també, on es va explicar als alumnes quines van ser les persones afusellades en aquest lloc, el motiu i on estan soterrades actualment. Vicent Jofre mostrà el mur on es varen produir els afusellaments i la placa conmemorativa d’aquests fets.

Després, ens desplaçarem fins l’antiga estació de tren on es produí un bombardeig durant la Guerra Civil que provocà la mort de 16 persones. També vam visitar el túnel del Castell que serví de refugi civil durant la guerra i aprofitarem per pujar fins dalt i fer una visita al castell.

En general, l’alumnat es va mostrar curiós i motivat amb les dues visites que completen pràctica les activitats d’aula.
