Participació d’estudiants del Joanot en l’acte pel 25N

Alumnes i alumnes de l’IES Joanot Martorell van participar en l’acte titulat “No són números, són vides” organitzat per Casa de la dona i l’Ajuntament d’Elx, acompanyades per la professora Hermi Ródenas, coordinadora de la comissió de convivència i igualtat del nostre centre. Les nostres estudiants van mostrar el treball realitzat per a commemorar esta data i van llegir un manifest:

Bon dia: som cinc estudiants en representació de l’IES Joanot Martorell i hem vingut a mostrar com hem treballat en el centre el dia del 25N, Dia Internacional de l’Eliminació de la violència contra la dona.

Segons un editorial del periòdic El País del 29 d’octubre, els comportaments
masclistes estan creixent de manera preocupant entre els més joves i també
està augmentant la violència sexual, per la qual cosa hem de realitzar una reflexió general i així ho hem fet des del nostre centre. Segons un informe de la Fundació ANAR (Fundació d’Ajuda a Xiquets i Adolescents en Risc), el 70% de les adolescents no denuncien la violència que pateixen ni tenen intenció de fer-ho; el 47%no és conscient del problema; en el 79% dels casos tenen una implicació rellevant les noves tecnologies. Són tres factors que, com altres presents en esta mena de violència, han augmentat de forma molt significativa després de la pandèmia, la qual cosa avala que la COVID-19 i el confinament han contribuït a agreujar la violència masclista a Espanya.

En el centre hem reflexionat sobre les nostres relacions de parella a través de dues
eines realitzades el curs passat: el “Violentómetro” i el “Amorómetro”, dos
“termòmetres” que mesuren aspectes de les relacions sanes i les relacions tòxiques, i
que estan col·locats en llocs significatius del nostre institut. Així, hem debatut sobre conceptes com:

• Tots tenim una mitjana taronja.
  • L’amor vertader pot amb tot.
  • La gelosia són una prova d’amor.
  • L’amor ho perdona tot.

I hem arribat a conclusions com que en una relació sana:

• Tenim dret a la privacitat.
  • Vam mostrar respecte a les amistats.
  • Som persones completes.
  • Acceptem pensar diferent.
  • Els problemes es parlen.
  • Tenim confiança.
  • Vam mostrar consentiment mutu.
  • Podem prendre decisions sense pressió.
  • Em vull lliure amb tu.

Després d’esta reflexió, hem decorat les portes de les nostres aules amb cartells. També ens agradaria transmetre que en l’obra “Xiqueta amb globus” de l’artista de carrer Banksy, una xiqueta deixa volar un globus roig amb forma de cor. Encara que esta obra es pot interpretar de moltes formes, per a nosaltres i nosaltres simbolitza la joventut, l’amor i la llibertat. Per això hem volgut decorar les nostres portes amb globus que contenen missatges com estos:

• Ni colps que facen mal ni paraules que ferisquen.
  • No vull sentir-me valent en eixir al carrer, sinó lliure.
  • L’amor no et maltracta.
  • L’amor no reclama pressió sinó llibertat.
  • No deixes que et controlen.
  • No em vulgues més, vulgues-me millor.

En conclusió, els i les estudiants de l’IES Joanot Martorell volem mostrar una nova mirada, una mirada jove, lliure i esperançadora davant un dels problemes més greus de la nostra societat. Estem disposats i disposades a obrir les portes d’una nova manera d’entendre la llibertat i la igualtat.