Taller de desenvolupament professional a Bratislava

Del 28 al 30 de setembre de 2023, tingué lloc a Bratislava, el taller de desenvolupament professional eTwinning, Advancing learning and innovation with future-proof skills. A l’event participaren vora un centenar de docents de 27 nacionalitats diferents, pertanyents a diverses etapes educatives i a diferents àrees de coneixement. El programa contava amb diferents activitats per posar de manifest la importància de la metodologia, la investigació i la innovació en l’educació; la necessitat d’aprendre, reaprendre i desapendre continuament per tal de millorar la nostra tasca educativa. 

Sóc Raül Canals, docent de l’IES Severo Ochoa, i he pogut assitir a aquest event, convidat pel Servicio Nacional de Apoyo eTwinning. A l’event he participat en diferents tallers, com ara el taller “Career education and career guidance practices for future-proof skills“, on es posà de relleu la importància que l’alumnat conega els seus interesos y siga conscient de les seues habilitats, per a preparar-se millor per al seu futur i prendre les decisions de la manera més encertada possible. En aquest sentit, és importar convidar al centre educatiu a persones que puguen explicar les seues carreres professionals, i en especial a exalumnes del Centre. 

Un altre dels tallers en què vaig participar duia per títol Empowering Minds: cultivating Resilience and Entrepreneurial Thinking in Students. En aquest taller tractarem el tema de la resiliència, la importància d’adaptar-se a les dificultats i d’afrontar els reptes. Quan afrontem adversitats desenvolupem eines que ens ajudaran a ser més forts en el futur. És important que animem els nostres alumnes a buscar el coneixement i a ser creativus. Hem de preocupar-nos per ells i ho han de notar. Tots els alumnes han de tenir l’oportunitat de tenir èxit en la nostra classe, de sentir-se bé, de tenir una bona relació amb la resta de companys. És molt important destacar en públic els aspectes positius dels alumnes, davant de la classe, i que els aspectes negatius els comentem amb l’alumne en privat. 

També vaig poder assistir al taller Robo Code. Es tracta d’un taller on ens presentaren el projecte Robo Code, guanyador de premi europeu. Un taller interactiu, molt interessant, on férem exercicis que havíen fet els alumnes participants al projecte per tal d’iniciar-se en el món de la programació i aprendre a manejar el robot Edison. Aquest taller feu ènfasi en la utilitat de la classe invertida. En el projecte usaren la classe invertida per tal que els alumnes de formació professional d’un dels centres participants enseñaren els alumnes de primària d’un altre centre a iniciar-se en la programació i a utilitzar el robot. 

Però, no tot va ser treball, també poguérem participar en una divertida gimcana que ens ajudà a conéixer-nos i a conéixer Bratislava. Scavenger hunt in Bratislava

Com a reflexió, puc dir que la innovació pedagògica és l’ús d’estratègies educatives que contribuisquen al desenvolupament de les habilitats i el coneixement de l’alumnat per tal que puguen desenvolupar el seu potencial i ser capaços d’aprendre per sí mateixos. Cada àrea de coneixement i cada capacitat a desenvolupar pot requerir d’un mètode diferent. Es tracta de buscar el millor mètode, per aconseguir, en cada cas, el millor resultat poossible. Els mètodes han de donar sempre a l’alumnat un paper actiu en el procés d’aprenentatfe. L’aprenentatge ha de ser participatiu, ha de relacionar els nous coneixements amb previs, i ha d’ajudar a desenvolupar les habilitats de l’alumne. 

Ha estat un event molt interessant, m’han agradat molt els tallers, pel seu contingut i el seu enfocament participatiu; m’ha agradat molt conéixer companyes i companys d’altres llocs d’Europa, amb qui poder fer projectes, i m’ha servit per reprendre la tasca educativa amb més energia.