Projecte Aules Transformadores

at_2

El nostre centre, al llarg dels últims anys, va iniciar una nova travessia educativa, ens vam proposar no sols impartir coneixements, sinó també ser agents de canvi en l’educació dels nostres alumnes.

Des de fa tres cursos escolars, començàvem en el centre una transformació pedagògica amb la finalitat d’abandonar les metodologies tradicionals i apostar per noves metodologies actives, modernes, inclusives i adequades als temps en què vivim, donant una resposta totalment significativa al nostre alumnat.

El primer pas va ser la implementació les matemàtiques manipulatives. El que semblava un xicotet canvi, va ser el primer pas cap a la verdadera transformació.

També iniciem el camí en l’ensenyança de les ciències basades en un Aprenentatge per descobriment. Prova d’això són les jornades telemàtiques que més del 75% del claustre va realitzar durant el curs 2020-2021 i el curs inclòs en el PAF del nostre centre, durant el curs 2021-2022, “És possible canviar la forma de les ciències en infantil i primària?”

Però, la verdadera transformació per la qual destaquem, és l’organització dels recursos personals com la Docència Compartida, sent amfitrions en iMou-et, un clar enfocament amb un tractament de centre totalment inclusiu.

A més, la base de totes les metodologies, consensuada pel claustre, ha sigut l’Aprenentatge Cooperatiu, el qual estem posant en pràctica amb formacions i que a través de Projectes d’Investigació i Innovació Educativa, volem continuar perquè siga el fil conductor del treball diari de les nostres aules.

També, dins del present PAF 2022-2023, hem rebut una formació inicial en el  “Tractament Integral de Llengües” TIL.

Durant el passat curs 2021-2022 i el present 2022-2023, diversos docents del nostre centre ens iniciem en nivell inicial e medie d’Aules Transformadores, contagiant al nostre claustre de l’allí observat i aprés. D’ací ve que gran part del claustre haja realitzat la formació per a claustres “Aules Transformadors. Acompanyament a equips docents en el seu procés d’innovació (nivell 1)” i la resta a través d’un seminari dins del PAF.

Dins del gran procés de canvi, i dins de la transformació d’espais, apel·lem al fet que el nostre Ajuntament en col·laboració amb l’equip docent i la comunitat educativa, sol·licitara un nou Pla Edificant, que es troba en la seua segona fase (Realització de memòria valorada després de l’acceptació per part d’infraestructures de la petició de reorganització d’aules actuals, construcció de nou edifici per a infantil, creació d’una aula futur i d’una aula artístic cultural. Este projecte té l’aspiració que l’equip d’investigació “SmartClassroom” col·labore en el redissenye; este equip va ser conegut pel nostre equip directiu en les primeres jornades d’Aules Transformadores.

Mitjançant els fons proporcionats pel programa PROA+, s’han decidit el canvi de tot el mobiliari de primària per a adaptar-lo a les activitats palanca d’Aprenentatge Cooperatiu i Docència Compartida.

I finalment, dins del tercer pilar transformador, a nivell de tecnologies, el passat curs, vam entrar a formar part dels Centres Digitals Col·laboratius, amb la formació de tot el claustre i que a través de l’actual Pla Digital de Centre, hem implementat en l’ús i funcionament del quefer diari del centre. Destacar dins d’este àmbit que ja tenim instal·lades en totes les aules del centre les pantalles interactives que s’incorporen a les aules digitals i esperem donar-li l’ús pedagògic que requerixen.

El nostre procés de transformació metodològica va començar amb un canvi metodològic en l’àrea de matemàtiques amb l’objectiu d’ensenyar   i aprendre les matemàtiques d’una manera estructurada però flexible i plena d’activitats on, a través de la manipulació, l’experimentació i la conversa a l’aula, construir el coneixement matemàtic. Continuem este canvi amb l’aplicació de metodologies actives amb l’objectiu de centrar l’aprenentatge en l’experiència de l’alumne , motivar als alumnes i alumnes  a buscar informació, a pensar en solucions a problemes reals i a superar reptes perquè vegen el sentit pràctic del que aprenen. Ens centrem en formar-nos i portar a l’aula l’aprenentatge per descobriment, la docència compartida i l’aprenentatge cooperatiu.

L’aplicació a l’aula de les noves tecnologies també ha afavorit el nostre procés de transformació. L’elaboració i implementació dels Plans Digitals de Centre ens ha ajudat en este procés millorant l’experiència d’aprenentatge dels nostres alumnes i alumnes: Estem incorporant dins de les nostres aules diverses ferramentes i recursos que enriquixen  el procés d’aprenentatge i que  permet al nostre alumnat  explorar conceptes de manera més dinàmica i participativa facilitant la comprensió i retenció de la informació.

Juntament amb la posada en pràctica de l’aprenentatge cooperatiu l’aplicació de les noves tecnologies fomenta  la col·laboració i la participació permetent-los treballar junts en projectes i tasques. Estem consolidant per a això  la plataforma AULES com a entorn virtual d’aprenentatge en el centre  fomentant la participació activa dels alumnes.

A més busquem la personalització de l’aprenentatge ja que les noves tecnologies permeten adaptar el contingut i les activitats d’aprenentatge d’acord amb les necessitats individuals de cada estudiant.

Per a tot això, està sent clave la formació del nostre claustre en noves tecnologies per a buscar la millora de la nostra competència digital docent.

Ens trobem en un procés de canvi, no sols metodològic també de canvi espacial del nostre centre. Busquem una flexibilitat i adaptabilitat en els nostres espais per a adaptar-los a les diferents necessitats del nostre centre. L’adquisició de nou mobiliari que es  pot reconfigurar fàcilment per a permetre diferents formes d’interacció, col·laboració i treball en grup, ha creat un nou entorn de treball més  propici per a la creativitat, l’experimentació i l’adaptació a diferents activitats i metodologies educatives que estem implantant. Este mobiliari ens està permetent:

-Incloure àrees de treball en grup,

-Espais oberts per a discussions i debats, i

-La creació de zones per a projectes i presentacions, fomentat la participació activa dels xiquets i xiquetes, l’intercanvi d’idees i l’aprenentatge cooperatiu.

Futurs reptes.

Entre els nostres reptes futurs cal destacar:

  • Acreditació ERASMUS+
  • CONSOLIDACIÓ I IMPLEMENTACION COOPERATIU
  • Reforma Espacial del centre: PLA EDIFICANT
at_entrada

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies