TIC

El nostre PDC.

LA PROMOCIÓ I BON ÚS DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LES COMUNICACIONS

Una de les conseqüències de la pandèmia pel Covid-19 va ser el seu efecte en l’educació. No només des del punt de vista dels professors, que van haver d’adaptar-se a l’ensenyament, reunions, avaluacions, etc., a distància, sinó també per part dels alumnes, que es van veure immersos en una situació digital sense precedent i en molt casos, açò va fer palesa la bretxa digital.

Quan parlem de l’ús de les Tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) al nostre centre hem de tenir en compte les peculiaritats dels nostres alumnes, ja que no poden accedir a Internet fora de l’horari lectiu. A més, quan hi accedeixen, cal supervisió d’un educador i del professor que hi ha a l’aula. Aquesta circumstància no impedeix que al centre es promoga l’ús de les TIC, especialment perquè pensem que és una manera lúdica en el procés d’ensenyança-aprenentatge.

Quins beneficis ens aporten les TIC a les pràctiques educatives? Coll i Monereo (2009) plantegen 5 opcions diferents en relació al seu ús a l’aula, que són les següents:

  1. Com a instruments mediadors entre l’alumnat i els continguts d’aprenentatge: quan es realitzen tasques d’ensenyament-aprenentatge, o bé, en processos de recerca d’informació.
  2. Com a instruments mediadors entre els docents i els continguts d’ensenyament-aprenentatge: per a fer presentacions o per a gestionar el dia a dia de l’aula (calendaris, notes, etc.).
  3. Com a instruments mediadors entre el professor i l’alumne: comunicació i lliurament de tasques.
  4. Com a instruments per poder fer el seguiment del procés d’aprenentatge de l’alumnat i acompanyar-lo des d’una mirada d’avaluació formativa i formadora.
  5. Com a instruments generadors d’entorns i espais de treball i d’aprenentatge: espais d’aprenentatge col·laboratiu o individual en línia o les carpetes virtuals d’aprenentatge.

L’ ús de les Tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ocupa en l’actualitat una posició central en la vida quotidiana dels adolescents. Per als quals, estes tecnologies són el seu senyal d’identitat. Per este motiu un dels reptes més importants dels professionals de l’educació és, sense cap dubte, l’estudi de la relació que els menors establixen amb les TIC i l’impacte que tenen sobre el seu aprenentatge i sobre les seues relacions socials.

L’ús de les TIC en els processos d’ensenyança-aprenentatge té els seus pilars fonamentals en eixos mateixos conceptes. Les TIC suposen el camí per a crear coneixement. Ens oferixen un ampli ventall de possibilitats amb què interactuar i permet adaptar-les a les nostres necessitats per a arribar a construir un aprenentatge significatiu.

PROMOCIÓ DE LES TIC

Una de les maneres de promoció de les TIC més importants al nostre centre n’és l’ús amb les activitats que es realitzen en els Grups interactius. Amb aquest enfocament metodològic es busca el desenvolupament, no només de la competència digital, sinó també de la social i cívica i, especialment, la d’aprendre a aprendre.

D’altra banda, la Secció forma part del Programa Educa en Digital des del curs 2021-2022, cofinanciat per la Unió Europea (Programa operativo plurirregional de España (POPE)). Amb aquest programa la Secció ha sigut dotada amb ordinadors portàtils per a promoure l’ús de les TIC, l’autonomia dels alumnes i evitar la bretxa digital.

Per últim, des de l’equip directiu es promou l’ús de les TIC en el claustre de professors, ja que utilitzem diversos recursos, com ara Webex per a les reunions durant el curs, Teams per a compartir documents i carpetes o el correu corporatiu de gva.

Cada curs dinamitzem dues eines: la web del centre i la plataforma de professors eTwinning. En la primera, hi ha un compromís per a mostrar un centre dinàmic i viu. Per a la propulsió de la segona eina, eTwinning, dediquem hores del curs de formació del PAF cada any i hi participem en un projecte anual tots els cursos com a ferramenta d’inclusió social.

D’altra banda, farem ús de les activitats del rebost digital de la GVA en les classes de tutoria, o bé en les sessions de Grups interactius amb l’objectiu de promoure la cultura digital d’una manera reflexiva i responsable.

BON ÚS DE LES TIC. OBJECTIUS A ACONSEGUIR

Podem dir que el bon ús de les TIC fa referència als següents aspectes:

1. Contribueix a la sensibilització i promoció de l’educació com a pilar bàsic d’una nova societat, basada en l’ús racional dels recursos disponibles i la consciència solidària.

2. Promou l’ús en l’educació com un mitjà i no com un fi en si mateix en estos nivells educatius i depenent de la matèria a impartir.

3. Facilita l’aprenentatge a l’alumnat sense distinció d’edat, sexe, raça, condició, i contribueix a la integració de l’alumnat immigrant.

4. Facilita l’aprenentatge a l’alumne que per motius de salut no pot assistir regularment a les classes presencials.

5. Contribueix no sols a l’alfabetització digital de l’alumne, sinó també al desenvolupament personal.

6. Contribueix a constituir en el centre educatiu una comunitat educativa formada pels professors, alumnes i pares que facilita la comunicació entre ells i agilitza el flux d’informació d’interés per a tots.

SERVEIS

Se sol associar Internet al web (www) però Internet és molt més. Entre els serveis que oferix Internet hi ha els següents :

  • Navegació pel web
  • Correu electrònic
  • Transferència de fitxers (càrrega/descàrrega de dades) FTP
  • Llistes de correus
  • Missatgeria instantània (xats)
  • Wikis
  • Xarxes socials (EN EL NOSTRE CAS MÉS CONTROLADES )
  • Webex (Interacció del professorat)
  • Aules (GVA) (Interacció amb els alumnes i famílies )
  • Treballar en el núvol (Per un futur de cara a treballar a empreses)
  • Ús de fotos sense drets d’autor o amb ús permés (per exemple pixabay)

EINES A L’ESCOLA I A CASA

Dins dels aspectes tecnològics sobre el bon ús d’Internet i de les TIC en general, numerarem mitjans tècnics diferents que estan a disposició de pares i educadors o per a facilitar-ne la tasca formativa. (Itaca / Web família / Webex)

Hi ha una sèrie de ferramentes de programari que poden ajudar, tant a l’escola com a la llar (a la residència de menors en el nostre cas), a disminuir l’accés dels menors a continguts nocius. Entre les quals tenim:

• Ferramentes de seguiment

• Filtres de continguts

• Tallafoc

Un requisit important d’estes ferramentes és que siguen senzilles d’utilitzar i permeten la personalització segons les preferències dels usuaris.

Davant de situacions extraordinàries que puguen implicar els confinaments parcials o quarantena d’una part o de la totalitat de l’alumnat del centre, la coordinadora TIC del centre col·laborarà amb la resta de professors per a implementar correctament les mesures que es determinen.

BIBLIOGRAFIA

Coll, César; Monereo, Carles (Eds). “Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las Tecnologías de la Información y la Comunicación”, en REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació; Vol.: 2 Núm.: 3. Madrid: Morata, 2009.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies