Infantil de 3 a 6 anys
Com és el desenvolupament físic i psicomotor del xiquet de 3 a 5 anys?
El desenvolupament físic i psicomotor dels xiquets de 3 a 5 anys es caracteritza pel perfeccionament de les habilitats adquirides en etapes anteriors. Quant a la motricitat fina, el xiquet/a comença a gargotejar, marcant l'inici de l'aprenentatge de l'escriptura. Cada vegada és més conscient del seu propi cos, dels seus moviments i de la coordinació d'aquests.
Als 3 anys, el xiquet/a ja té adquirides moltes de les capacitats motores d'un adult: corre, salta, grimpa, balla... No obstant això, els xiquets /es encara continuen desenvolupant i perfeccionant algunes de les habilitats que havien adquirit en etapes anteriors.
Es va donant un perfeccionament progressiu en la motricitat global i es desenvolupa de manera especial la motricitat fina. Els xiquets comencen a ser capaços de fer traços i no sols "ratlles", com feien fins als 3 anys.
El seu coneixement del món comença a ser estructurat ja que genera esquemes de les situacions o els personatges més habituals per a ells. Els xiquets tenen un coneixement més amplie del seu entorn.
La seua intel·ligència també avança perquè els esquemes li permeten resoldre problemes simples a través de l'ús de principis o regles generades per ells mateixos. Fins a aquest moment el xiquet aprenia mitjançant mecanismes d'observació i prova error.
Entre els 3 i 5 anys els xiquets/es comencen a reconéixer les lletres, que marcarà l'inici de l'aprenentatge de l’escriptura. Cada vegada és més conscient del seu propi cos, dels seus moviments i de la coordinació d'aquests.
Desenvolupament emocional del xiquet/a de 3 a 5 anys: els sentiments complexos.
El desenvolupament emocional dels xiquets/es de 3 a 5 anys es basa, sobretot, en el coneixement de si mateixos i de les normes i valors socials. Des d'aquesta perspectiva, les emocions dels xiquets/es d'aquesta edat són cada vegada més complexes. Així mateix, en l'etapa de 3 a 5 anys, els xiquets/es comencen a controlar les seues emocions. Ja són capaços d'ocultar alguns sentiments als altres.
El desenvolupament emocional dels xiquets/es de 3 a 5 anys se centra especialment en la capacitat, cada vegada major, d'expressar les emocions i en la comprensió i el control d'aquestes emocions.
Les més importants d'aquestes emocions complexes són la vergonya, l'orgull i la culpa. Perquè un xiquet/a puga experimentar aquestes emocions és necessari que conega normes i valors socials, que siga capaç d'avaluar la seua pròpia conducta i que puga atribuir-se a si mateix l'èxit o el fracàs de les seues accions per ajustar-se o no a aquestes normes i valors.
El major domini del llenguatge que tenen els xiquets/es d'entre 3 i 4 anys d'edat influeix enormement en el desenvolupament emocional. Els xiquets/es ja són capaços d'expressar sentiments a través del llenguatge. El fet de nomenar els sentiments ajuda a conéixer-los millor.
Una altra emoció que cobra importància entre els 3 i els 5 anys d'edat és la por. En aquestes edats és freqüent que apareguen la por a la foscor o a éssers imaginaris (com els monstres). Això es relaciona amb el desenvolupament del pensament en aquesta etapa, que permet als xiquets/es imaginar, anticipar perills, etc.