Infantil de 3 a 6 anys

Com és el desenvolupament físic i psicomotor del xiquet de 3 a 5 anys?

El desenvolupament físic i psicomotor dels xiquets de 3 a 5 anys es caracteritza pel perfeccionament de les habilitats adquirides en etapes anteriors. Quant a la motricitat fina, el xiquet/a comença a gargotejar, marcant l'inici de l'aprenentatge de l'escriptura. Cada vegada és més conscient del seu propi cos, dels seus moviments i de la coordinació d'aquests.

Als 3 anys, el xiquet/a ja té adquirides moltes de les capacitats motores d'un adult: corre, salta, grimpa, balla... No obstant això, els xiquets /es encara continuen desenvolupant i perfeccionant algunes de les habilitats que havien adquirit en etapes anteriors.

Es va donant un perfeccionament progressiu en la motricitat global i es desenvolupa de manera especial la motricitat fina. Els xiquets comencen a ser capaços de fer traços i no sols "ratlles", com feien fins als 3 anys.

El seu coneixement del món comença a ser estructurat ja que genera esquemes de les situacions o els personatges més habituals per a ells. Els xiquets tenen un coneixement més amplie del seu entorn.

La seua intel·ligència també avança perquè els esquemes li permeten resoldre problemes simples a través de l'ús de principis o regles generades per ells mateixos. Fins a aquest moment el xiquet aprenia mitjançant mecanismes d'observació i prova error.

Entre els 3 i 5 anys els xiquets/es comencen a reconéixer les lletres, que marcarà l'inici de l'aprenentatge de l’escriptura. Cada vegada és més conscient del seu propi cos, dels seus moviments i de la coordinació d'aquests.

Desenvolupament emocional del xiquet/a de 3 a 5 anys: els sentiments complexos.

El desenvolupament emocional dels xiquets/es de 3 a 5 anys es basa, sobretot, en el coneixement de si mateixos i de les normes i valors socials. Des d'aquesta perspectiva, les emocions dels xiquets/es d'aquesta edat són cada vegada més complexes. Així mateix, en l'etapa de 3 a 5 anys, els xiquets/es comencen a controlar les seues emocions. Ja són capaços d'ocultar alguns sentiments als altres.

El desenvolupament emocional dels xiquets/es de 3 a 5 anys se centra especialment en la capacitat, cada vegada major, d'expressar les emocions i en la comprensió i el control d'aquestes emocions.

Les més importants d'aquestes emocions complexes són la vergonya, l'orgull i la culpa. Perquè un xiquet/a puga experimentar aquestes emocions és necessari que conega normes i valors socials, que siga capaç d'avaluar la seua pròpia conducta i que puga atribuir-se a si mateix l'èxit o el fracàs de les seues accions per ajustar-se o no a aquestes normes i valors.

El major domini del llenguatge que tenen els xiquets/es d'entre 3 i 4 anys d'edat influeix enormement en el desenvolupament emocional. Els xiquets/es ja són capaços d'expressar sentiments a través del llenguatge. El fet de nomenar els sentiments ajuda a conéixer-los millor.

Una altra emoció que cobra importància entre els 3 i els 5 anys d'edat és la por. En aquestes edats és freqüent que apareguen la por a la foscor o a éssers imaginaris (com els monstres). Això es relaciona amb el desenvolupament del pensament en aquesta etapa, que permet als xiquets/es imaginar, anticipar perills, etc.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies