Visites

VISITA A ROJALES (17/01/2023)

En el dia mundial de beneir als animals, sant Antoni Abat i Sant Antón, l’alumnat del CFGS en GIAT de Torrevieja ens ha guiat per ROJALES, una població amb gran història i tradició vinculada a l’horta i que compta amb el 2n lloc de tota Espanya, quant a població estrangera censada, amb un 75%.

La nostra primera parada, el Museu de l’Horta, ens fa entendre la manera de viure i treballar d’antany i la seua relació amb l’àmbit natural, social i cultural.

Viatjant més #arrere en la seua història se’ns ha interpretat el Museu Paleontològic – Arqueològic. S’ha fet un repàs de Rojales des de la seua prehistòria (dinosaures i animals marins com l’amonites), fins a la seua transformació de llogaret en muncipio.

El tercer recurs és l’Església de Sant Pere Apóstol, patró de Rojales. Edificada en maçoneria en el s. XVIII, va patir danys amb el terratrémol de 1829 i la seua façana manifesta hui dia un estil eclèctic. En el seu interior destaquen obres com: La Verge del Rosari (llegenda de la seua aparició) i dos grans quadres-copies: la Coronació de la Verge de Velázquez i la Sagrada Família de Mengs.

Després hem visitat el Pont de Carles III construït en el s. XVIII i que travessa el riu Segura. És de cadirat, amb 3 ulls sota voltes d’arc rebaixat. Molt a prop, a través d’un pilar, se’ns ha narrat la llegenda de l’Encantà i tot seguit hem passat pel Conjunt Monumental Hidràulic.

Com a quinta parada en el nostre recorregut hem visitat les Cuevas de la Marrada, vivendes excavades en la roca entre els segles XVIII – XX per Murcians que venien a treballar a Rojales, així no havien d’anar i tornar.

Pujant una costa hem arribat al Molino de Vent, una construccions d’arquitectura preindustrial de Rojales. Construït en el segle XVIII i aprofitant la seua ubicació per a aprofitar la força del vent.

L’última parada, en els Aljubs de Gasparito, 2 extenses séquies de més d’1 km, cadascuna, procedixen a la busca de l’aigua de pluja que conduïxen fins a 2 aljubs o cisternes subterrànies excavades.


@marenostrumtorrevieja

CFGSenGIAT #PatrimonioCultural
FormacionProfesional @turismorojales @aytorojales

By @cristy.sendra

RUTA “ELS SECRETS DE LES DUNES” (13/Dic/2022)

Dimarts 13, ni et cases ni t’embarques. Hui per descomptat que l’alumnat de GIAT, no s’ha casat, però sí s’ha embarcat en la visita de Guardamar, amb rols de guia acompanyant i local.

Mart és el Déu romà de la guerra, i ja que es parla de guerra, destaquen els 28 segles d’història repleta de saquejos, atacs, invasions i de misterioses llegendes d’este enclavament estratègic Per què? Mar + pujol + ric.

Tot “quisqui”; volia assentar-se #ací. A més de donar-se “sabatades” van deixar empremta fenicis, ibers, romans, àrabs i catalano aragonesos, per això es parla valencià.🏛 Proves: jaciments “Xicotet de l’Estany”, “La Fonteta”,“Cabezo Estel” al costat de la Dama, “Rábita Califal”, Castillo, Museu, Església, Casa de l’Ing. Fco Mira i Parcs de la “Pineda”.

La Terra s’enfurix, potser pel Déu de la guerra, amb tant d’embolic #ací,… Bueno, el fet és que també alguna cosa volia apoderar-se del lloc, el terratrémol de 1829 que va reduir a enderrocs la Vila, i la Terra tenia gana Terra engul-me! Perquè valga la redundància perquè les dunes  “mòbils”  van arribar a avançar fins fins a 8 m/any, sepultant cultius i la partix N de Guardamar.

I eixa Dama? La llegenda oral transmesa a través de generacions conta que una donzella havia de ser desencantada per un valerós cavaller per a desfer l’encanteri de l’Encantà La indumentària i joies al fet que ens recorda? A les murcianes, charras i valencianes tradicionals.

La Terra sempre recupera el que és seu, però dos homes van aconseguir frenar-la. L’Ing. Larramendi va idear un projecte d’arquitectura urbana anti-terratrémols; i l’Ing.  Mira, va projectar una exitosa reforestació que va visitar el rei Alfons XIII. A qui lluita la sort ajuda!

Malgrat tot, els guardamarencos van saber gaudir d’èpoques de pau i bonança, de la Terra, i esta vegada no era dels terratrémols ni dels munts d’arena, si no dels productes de la mar i de la terra, com  el Llagostí, la nyora i  l’arròs. Guardamar “amb vista a la mar”,  gaudint de l’arròs, el millor, després d’una jornada de llargues hores de rellotge.

@marenostrumtorrevieja @guardamarturisme

#FP #CFGSenGIAT

By @cristy.sendra

L’ALUMNAT DE FPB JARDINERIA I TURISME DE L’IES MARE NOSTRUM CELEBREN EL DIA DEL PATRIMONI MUNDIAL (15/11/2022)

Hui celebrem Dia del Patrimoni Mundial amb una visita guiada d’aprenentatge servici (ApS). L’alumnat de Turisme del CFGS en GIAT (Turisme) ha exercit l’activitat de guia de ruta i guia local al Parc Natural de les Llacunes de la Mata i Torrevieja per als alumnes del CFB de Jardineria (Agrària).

 Fa 50 anys, tal dia com demà, el 16 de novembre de 1972, la UNESCO va establir un acord per a la protecció, cura i preservació de tots els llocs naturals del planeta. A Espanya, estan inscrits en la Llista del Patrimoni Mundial, com a llocs naturals, els Parcs Nacionals de Garajonay, Doñana i El Teide; altres culturals com el Palmerar d’Elx, l’Alhambra de Granada o la Catedral de Burgos; com a llocs mixtos (naturals i culturals), Pirinencs – Muntanya Perduda i l’illa d’Eivissa. Tambien existix una llista d’elements immaterials on trobem el Misterí d’Elx, el Flamenc o les Falles de València.

Un Parc Nacional gaudix d’un gran valor natural biogeogràfic amb espècies endèmiques i autòctones i poca alteració humana. La responsabilitat de la seua gestió la té autoritat nacional i té un major grau de protecció. Un Parc Natural, en canvi, compatibilitza la seua conservació amb l’aprofitament dels seus recursos i les activitats dels seus habitants i alberga espècies al·lòctones, a vegades, invasores; la responsabilitat és de la comunitat en la qual es trobe.

El PN de les Llacunes de la Mata i Torrevieja forma part dels 22 PN de la CV. És un aiguamoll d’Importància internacional protegit pel Conveni Ramsar, és Zona d’Especial Protecció per a les Aus i està declarat PN Protegit.

De #ací la rellevància de la visita guiada pel parc i xarrada dels alumnes de Turisme als d’Agrària sobre els espais naturals protegits, turisme sostenible, activitats turístiques en ENP, equipament, accessibilitat, bones pràctiques, flora i fauna.

Agraïments al personal del Parc Natural i al professorat i alumnat del CFB d’Agrària, i per descomptat a l’alumnat de turisme per l’esforç realitzat durant la xarrada i la visita.

VISITA GUIADA A TORREVIEJA CELEBRANT EL DIA DE L’ARTISTA (25/10/2022)

Hui l’alumnat del CFGS de Guia, Informació i Assistències Turístiques de l’IES Mare Nostrum ha realitzat una visita guiada per Torrevieja.  El servici de guia, informació i assistència turística ha requerit d’una planificació i desenrotllament abans, durant i després de la visita.

L’alumnat ha exercit rols de cap de grup i de guia local.

Els recursos visitats han sigut: l’Església de l’Asunción, la Plaça de la Constitució, el Museu Flotant (submarí S-61), el Passeig dic de Llevant, el passeig Juan Aparicio, el Casino, el Club Nàutic i el Museu de la Sal. A més, s’han anat incloent pinzellades d’altres recursos pels quals s’ha passat. Per a tot això s’ha fet un treball previ de gestió i coordinació entre “guies” i entre altres intermediaris, d’elaboració d’un itinerari lògic i d’un fil conductor.

També s’ha aplicat la comunicació al servici d’assistència, informació i guia. Tan important és el que es diu, com com es diu i amb quin aspecte o imatge. La comunicació verbal i no verbal, transmet al “turista” informació, emocions i sensacions, ja que el turista es crea una imatge del destí i de l’empresa que contracta al guia. L’ètica professional i el servici d’atenció al client són factors clau en el desenrotllament del servici.

“Els guies” han hagut de conéixer el destí i els recursos, a més del grup, per a adequar el seu discurs i, a més donar les indicacions necessàries en matèria d’accessibilitat, respecte, consells pràctics i espaciotemporals (parades tècniques). També s’han gestionat diversos imprevistos que han sorgit amb agilitat i eficàcia.

Per part seua, l’alumnat de primer curs, a més d’exercir de “públic turista” ha tingut diferents tasques al llarg de l’itinerari: presa de notes, fotos o vídeos per a realitzar diferents exercicis relacionats amb la millora dels recursos, fitxes d’estos, galeries fotogràfiques per a arxiu del cicle i crònica de la visita per a deixar constància i analitzar els aspectes tècnics d’esta

Agraïm a tots els responsables dels recursos visitats que han tractat amb els futurs “guies” en favor de la seua formació pràctica i professional.