Lliurex ha rebut el premi Open Awards 2019 a la innovació tecnològica oberta en el camp de l’educació.

El projecte LliureX de la Generalitat ha rebut el premi Open Awards 2019 per la seua contribució a la innovació tecnològica oberta en el camp de l’Educació.

Els Open Awards són els premis que entrega cada any l’organització d’OpenExpo Europe, la fira internacional de ‘open source’ (codi obert) i programari lliure, que se celebra estos dies a Madrid. La cita és el major esdeveniment empresarial d’Europa dedicat a ‘Open World Economy’ o economia mundial oberta, la qual cosa engloba tant innovació tecnològica oberta com a dades oberts aplicats a tots els sectors de l’economia.

L’organització ha fet entrega de la Menció d’Honor en la categoria de ‘Open Source in Education / Social Services’ al responsable del projecte LliureX, David Montalvá, de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC) , per la seua aportació en el camp de l’Educació.

Els Open Awards 2019 reconeixen i recompensen les iniciatives de l’últim any en innovació tecnològica oberta i a les persones que han exercit un paper important en el sector, per la seua participació i compromís.

LliureX, referent mundial en programari lliure per a Educació

LliureX és una distribució GNU / Linux de descàrrega gratuïta (lliurex.net) , disponible en valencià i castellà. En 2005 la Generalitat va començar a implantar la primera versió de LliureX en els centres escolars, la qual cosa implicava no sols canviar el sistema operatiu en els centres sinó també la incorporació de noves ferramentes TIC en el procés d’aprenentatge.

LliureX oferix un sistema operatiu i les últimes versions de més de 450 aplicacions i recursos, com la suite ofimàtica LibreOffice i altres aplicacions d’ús en les aules i en l’entorn privat, ja siguen de programació, edició audiovisual i pàgines web, ensenyança d’idiomes, etc.

Actualment, la distribució lliure de la Generalitat està instal·lada en més de 120.000 ordinadors del sistema educatiu, en tots els centres educatius públics valencians, i s’ha convertit en referent mundial de les distribucions educatives basades en ‘software’ lliure.

El responsable del projecte a la DGTIC ha destacat que “Tot i que l’arrancada va ser dura i no exempta de problemes, amb els anys s’ha demostrat que és una aposta vàlida i completament fiable, que permet portar les bondats del programari lliure, és a dir compartir, col·laborar i millorar, a les aules valencianas”

Montalvá ha explicat que “LliureX és un referent mundial tant pels recursos dedicats com per les funcionalitats i servicis que oferix als docents, la qual cosa s’ha reafirmat amb la versió de 2017, que ens va permetre avançar un pas més amb la implantació del model de centre”.

El model de centre “ens ha permés traure LliureX del seu únic entorn d’ús, que era l’aula d’informàtica, i estendre-ho a tots els espais dels col·legis i instituts, la qual cosa motiva el seu ús més generalitzat i facilita als professors accedir als treballs dels seus alumnes des del seu departament, sala de professors o biblioteca, per a avançar correccions i preparar materials, independentment d’on s’encuentren”, ha afegit Montalvá.

LliureX centralitza, amb este model, tota la informàtica del centre en els servidors LliureX i facilita la gestió remota de les incidències, la qual cosa millora enormement el manteniment dels equips informàtics, ja que reduïx els desplaçaments i el temps de resposta en l’assistència tècnica als centres. Esta versió compta ja amb més de 28.000 descàrregues, especialment des d’Espanya, Estats Units i altres països del centre i sud d’Amèrica. El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, Pedro Pernías, ha explicat que “la versió ha rebut molt respatler dels usuaris i la comunitat del programari lliure i va motivar la nostra presència en l’últim congrés europeu d’Ubuntu que es va celebrar en Gijón”.

Segons Pernías, “LliureX és el millor exemple que l’aposta pública valenciana pel ‘software’ lliure pot millorar la vida de les persones. Gràcies a este projecte, podem reduir la bretxa digital, ja que els usuaris amb menys recursos poden accedir a programari de qualitat de manera gratuïta i, a més, allargar la vida útil dels seus equips informàtics i continuar usant ordinadors que amb programari privatiu ja haurien quedat inservibles”.

A més, Pernías ha avançat que la nova versió, LliureX 19, està a punt d’eixir a la llum, la qual cosa esperem que ocórrega al llarg del pròxim mes de julio. La nova versió inclourà moltes novetats entre les que destaca una renovació del disseny i algunes funcionalitats i aplicacions molt demandades, com la gestió de quotes d’espai en disc i noves configuracions d’escriptori.”

Font :DGTIV GVA