El Projecte Joves Investigadors/es s’emmarca dins del Pla d’Atenció a la Diversitat del nostre centre, el qual busca reconèixer i donar resposta a les diferents potencialitats, interessos, motivacions i aspiracions de l’alumnat.

1. OBJECTIUS: Aquest Projecte busca fomentar les següents destreses de l’alumnat:
    • Ser capaç de ficar en pràctica els coneixements i habilitats adquirits en el batxillerat i el cicle, centrant- se en un tema que li interesse i motive.
    • Iniciar-se en el món de la investigació, apropant-se a les metodologies, enfocaments, actituds, etc. que aquest comporta.
  2. A QUI VA DIRIGIT?
    • Alumnat de batxillerat i cicle de grau mitjà.
    • El projecte es presenta als/les alumnes a la fi de 4t d’ESO perquè puguen anar pensant en els seus interessos i definint el tema de la seua investigació així com triant tutora o tutor.
  3. EN QUÈ CONSISTEIX?
    • Es tracta d’un treball d’investigació sobre un tema concret dins d’un àrea de coneixement. El tema, la orientació que se li vol donar i l’abast de la recerca serà decidit per l’alumnat, amb ajuda del tutor/a. La metodologia i el processament de la informació són diferents segons el tipus de treball: científic, tecnològic, estadístic, artístic, literari, històric, filosòfic, etc.
    • Aquest treball pot estar emmarcat dins d’una matèria o pot ser interdisciplinari.
    • Es pot treballar de forma individual o en grup (màxim tres alumnes) i ha der ser dirigit per un o dos professors/es-tutors/es.
    • Es presenta per escrit (PDF) i oralment davant un tribunal de professorat del centre.

Infografia 1. Procediments

4. QUÈ IMPLICA?

• Temes d’investigació i tutors
    • Elegir un tema d’investigació. Els temes són molt variats, es pot triar qualsevol tema vinculat a les àrees de coneixement que es treballen al centre. Ha de ser original, ser susceptible d’investigació i estar ben acotat. És molt important que siga un tema que interesse a l’alumnat i al professorat implicats, especialment a l’alumne/a que desenvoluparà el treball.
    • Elegir un tutor/a. El/la tutor/a pot ser, en principi, qualsevol dels professors del centre, sempre que accepte dirigir el treball. La seua tasca és: ajudar a concretar el tema, fixar línies d’actuació i terminis, revisar i corregir el treball i atendre a l’alumnat durant el procés d’elaboració d’aquest. Pot haver un màxim de 2 tutors per treball.
    • Pots començar per triar el tema o àrea d’estudi i plantejar-li’l a un/a professor/a que impartixca una assignatura vinculada amb aquest tema. O també pots parlar amb una professora/or amb la/el que tingues afinitat i, si vol tutoritzar-te, acordar conjuntament el tema de la investigació. Una vegada decidit el tema i el tutor/a, s’ha de comunicar a la coordinadora/or del projecte.
  • Durada de la investigació. S’aconsella dur a terme la investigació durant un curs acadèmic (1r curs de Batxillerat o de Cicle Formatiu) i plasmar els resultats i entregar el treball durant el següent (2n curs de Batxillerat o de Cicle Formatiu).
  • Entrega i presentació:
    • Entrega: el treball (informe de la investigació realitzada) tindrà un màxim de 60 pàgines (annexos inclosos) i s’entregarà en format PDF en la data establerta (entre Nadal i Pasqua), enviant-la a la següent direcció de correu electrònic: 46018989.projectes@edu.gva.es
    • Presentació: una vegada entregat el treball i corregit pel tribunal, s’exposarà oralment en la data fixada (una o dues setmanes després de l’entrega). L’exposició oral del treball davant el tribunal tindrà una durada d’uns 15/20 minuts.

5. AVALUACIÓ

Informe escrit (50 %). L’avaluació de l’informe escrit per part del tribunal suposarà el 50% de la qualificació final. El tribunal valorarà:

Els aspectes generals del treball: estructura, presentació, redacció, incorporació de bibliografia, fonts, annexos, etc.

Els aspectes específics del treball: originalitat, metodologia, rigor en el desenvolupament del treball i en la interpretació i anàlisi de les conclusio

• Dos professors/es d’una altra àrea: avaluaran els aspectes generals del treball i la defensa oral.
  • Dos professors/es de la mateixa àrea o adient: avaluaran el conjunt del treball, tant els aspectes generals com els específics, i la defensa oral.

Procés d’elaboració (30 %) El tutor no formarà part del tribunal però sí que avaluarà el procés d’elaboració del treball de recerca i la seua qualificació suposarà un 30% de la qualificació final.

Presentació oral (20 %) Suposa el 20% de la qualificació final.

El tribunal valorarà el domini de l’informe de recerca i l’autonomia en el procés d’elaboració i obtenció de les conclusions. Es farà sense llegir, utilitzant un llenguatge acadèmic, i es recolzarà amb una presentació digital. Es recomana l’elaboració d’un pòster que plasme els resultats de la investigació i que serà exhibit al centre abans de la presentació dels treballs.

Infografia 2 . Avaluació del projecte.

6. PUNTUACIÓ SOBRE LA NOTA MITJANA DE BATXILLERAT I CICLE FORMATIU

La qualificació del treball d’investigació afectarà la nota mitjana de l’alumnat participant, sempre en el seu benefici. En cap cas suposarà una baixada de la seua nota acadèmica.

ESTÀS INTERESSAT/DA? TENS UN ALTRE DUBTE?

Adreça’t a la nostra coordinadora del projecte Lucía Martí, professora del departament de Filosofia.
O bé escriu al correu electrònic: 46018989.projectes@edu.gva.es