L’alumnat té dret a manifestar la seua discrepància respecte a les decisions educatives que l’afecten. En l’exercici d’este dret i del de reunió, l’alumnat pot adoptar la decisió col·lectiva d’inassistència a classe.
Artículo 8 de la Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, Reguladora del Derecho a la Educación, según la redacción dada por la disposición final primera de la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
Se garantiza en los centros docentes el derecho de reunión de los profesores, personal de administración y de servicios, padres de alumnos y alumnos, cuyo ejercicio se facilitará de acuerdo con la legislación vigente y teniendo en cuenta el normal desarrollo de las actividades docentes.
A fin de estimular el ejercicio efectivo de la participación del alumnado en los centros educativos y facilitar su derecho de reunión, los centros educativos establecerán, al elaborar sus normas de organización y funcionamiento, las condiciones en las que sus alumnos y alumnas pueden ejercer este derecho. En los términos que establezcan las Administraciones educativas, las decisiones colectivas que adopte el alumnado, a partir del tercer curso de educación secundaria obligatoria, con respecto a la asistencia a clase no tendrán la consideración de faltas de conducta ni serán objeto de sanción, cuando estas hayan sido resultado del ejercicio del derecho de reunión y sean comunicadas previamente a la dirección del centro.
Com a concreció de l’exposat, el nostre centre determina el següent protocol d’actuació, que inclou una sèrie de passos que s’han de donar en el mateix orde que ací s’expressa.
PRIMER PAS – Proposta d’inassistència i comunicació a Direcció
Els/Les delegats/des de Centre convocaran una reunió amb els/les delegats/des de cada curs – sempre de 3r d’ESO en davant, inclosos FPB i CFGM- i, en absència d’estos, els/les subdelegats/des, on es concrete el motiu de la proposta d’inassistència a classe, motivada per discrepàncies de caràcter educatiu o per la convocatòria de l’organisme convocant. Els/Les delegats/des de centre hauran de comunicar per escrit la proposta consensuada a la Direcció i/o Direcció d’Estudis del centre una vegada acabada la reunió.
SEGON PAS – Comunicació a les classes
Els/Les delegats/des de cada curs – sempre de 3r d’ESO en davant, inclosos FPB i CFGM- mantindran una reunió a la seua aula de referència, en la qual informaran de la proposta de vaga i dels acords de la reunió de delegats. Així mateix, com a representants de la seua classe, facilitaran als seus companys/es el document de ‘Comunicació d’inassistència a classe’ per al seu emplenament (disponible en la Secretaria del centre).
TERCER PAS – Registre de la documentació
Els/Les delegats/des de cada classe entregaran a els/les delegats/des del centre la fulla de firmes amb la proposta raonada i la relació d’alumnes de la seua classe (nom i cognoms, DNI i firma) que exerciran el dret de no assistència a classe. En cap cas, podran prendre una decisió global amb caràcter vinculant que afecte a tot l’alumnat del seu grup, ja que la decisió d’exercir o no este dret reconegut correspon a cada alumne individualment.
Els delegats/as de centre entregaran en Secretaria, amb una antelació d’almenys 3 dies naturals a la data prevista, les fulles de firmes DE TOTES LES UNITATS, per al seu registre i tràmit per Direcció. No es firmarà cap fulla amb posterioritat al seu registre.
QUART PAS – Valoració i comunicació oficial
La Direcció i/o Direcció d’Estudis valorarà la documentació presentada.
- El centre pot no autoritzar la proposta d’inassistència al centre si l’alumnat no complix l’indicat per la normativa bé perquè no hi ha convocatòria oficial per part de l’organisme convocant, bé perquè no s’arriba al percentatge mínim o no presenta correctament la sol·licitud, etc.; en este cas, no pot exercir este dret i la seua no assistència serà objecte de sanció.
- Si s’autoritza des del centre, la Direcció comunicarà, amb caràcter previ, als representants legals de l’alumnat la decisió col·lectiva de no assistència a classe, tant per WebFamilia com per la pàgina oficial del centre.
ALTRES CONSIDERACIONS SOBRE AQUEST TEMA:
- En el cas que la Direcció del centre haja autoritzat la proposta d’inassistència, les absències de l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, FPB, Batxillerat i CFGM, amb motiu del seguiment de la convocatòria d’inassistència a classe, no seran considerades conductes contràries a la convivència, i, per tant, no podran ser objecte de correcció de cap tipus per part del professorat.
- L’alumnat que no vulga participar en estes convocatòries, tindrà dret a assistir a les seues classes amb normalitat. El centre garantirà el seu dret a assistir a classe i a romandre en ell degudament atés en cas que no desitge exercir el seu dret de reunió en els termes previstos. La decisió d’inassistència col·lectiva a classe és una decisió legítima, però personal i unilateral, raó per la qual el professorat no té obligació de modificar la seua programació d’aula per a eixe dia. Els exàmens o proves objectives fixats amb anterioritat per a este dia seran canviats de data o realitzats en un altre moment per l’alumnat participant que la comunique conforme a la normativa. De la mateixa manera, l’alumnat que assistisca a classe podrà realitzar la prova eixe dia si el/la docent li oferix esta possibilitat.
- L’alumnat que assistisca al centre durant esta jornada haurà de romandre en ell durant tot l’horari lectiu. En cap cas, l’alumnat que haja comunicat la seua no assistència podrà assistir en un determinat horari i abandonar el centre durant la jornada lectiva emparant-se en el seu dret a la inassistència. La decisió col·lectiva de no assistència a classe abasta la totalitat de l’horari lectiu d’eixa jornada.
- S’entén que si l’alumnat no complix el que indica la normativa i no presenta correctament la sol·licitud, no pot exercir este dret i podria ser objecte de sanció la no assistència a classe.
Esperem que esta informació siga de la seua utilitat. Poden consultar els seus dubtes o cas particular en la direcció de correu següent: 46018989@edu.gva.es
Direcció del centre.