MALTA 1a mobilitat

divendres, 22 de setembre de 2017

Teresa informa al claustre sobre la seua mobilitat

Huí divendres, la mestra de música Teresa ha presentat al claustre un Power Point amb informació sobre la seua imminent estada a Malta. Ens ha fet una breu introducció sobre la historia d’aquest xicotet però preciós i poblat país, a més a més, també ens ha presentat el programa del curs que realitzarà durant tota la propera setmana: “Creativitat en l’ensenyament i la formaciò, i com utilitzar la música , l’art, les TIC i les activitats a l’aire lliure en l’educació”.

 

Ací, la presentació que ha utilitzat:

Pròxima mobilitat!

Amb el projecte Erasmus + , l’última setmana de setembre tindrem la mobilitat de la nostra mestra de música i de “arts and crafts” Teresa. Viatjarà a Sliema, Malta, a fer el curs “Creativitat en l’ensenyament i la formació i com utilitzar la música, l’art, les noves tecnologies i les activitats a l’aire lliure en l’educació”. 

Esteu atents perquè ella ens anirà contant ací el que va aprenent cada dia!

dilluns, 25 de setembre de 2017

Sistemes educatius europeus

Titule així aquesta entrada perquè hui de matí el curs ha tractat de presentar les escoles dels participants del curs així com dels seus sistemes educatius. La presentació de les escoles i els sistemes educatius ha estat interessant perquè, tot i que, al cap i a la fi, tots ensenyem poc dalt o baix el mateix, hi ha algunes diferències curioses. 

La primera és que sembla ser que Espanya és l’únic país (al menys dels que participem al curs) on encara hi ha llocs (com el nostre) que tenim la jornada partida i acabem tan tard. Els altres països consideren indispensable que els alumnes acaben a migdia per deixar-los temps a la vesprada per a les seues classes extraescolar, temps de fer deure, temps de jugar, i a sopar i dormir ben prompte. Si bé ho mirem, amb la situació actual on la majoria d’alumnes tenen alguna activitat extraescolar, acabar l’escola a migdia només porta que beneficis.

Altres diferències radiquen en les edats on l’escolarització és obligatòria, els tipus d’escoles, l’ús d’uniformes, la quantitat de vacances, la gratuïtat de transport o llibres de text,  o l’ús de les sabates (sabíeu que hi ha països on els alumnes van descalços per dins l’escola? Consideren que així és més net i higiènic. Dic jo que almenys aniran en calcetins!). Ací vos deixe unes fotos dels meus companys explicant les seues escoles:

A la vesprada hem anat a Gudja Village, el poble més menut de Malta, i Stefan, un dels professors del curs, ens ha ensenyat el poble i ens ha explicat curiositats del sistema educatiu de Malta, com la importància de la religió (Malta és un país de confessió catòlica), la recent barreja de xics i xiques en classe, que encara no acceptada per tots els mestres i pares, i el foment de les activitats a l’aire lliure en l’educació, cosa que comparteix amb Finlàndia. 

El poble, menut, però bonic. Algunes fotos:

      

 

 

I ara vos presente el grup de companys, així com dos companyes búlgares amb les quals faig equip per a treballar:

 

CONTENIDO

diumenge, 24 de setembre de 2017

Salutacions des de Malta!

Bona nit a tots i totes! Ahir ja vaig arribar a aquesta illa tan bonica i mediterrània, però a banda de situar-me i conéixer-me la zona, no vaig fer molt més.

Hui, en canvi, he agafat un bus “sightseeing” que m’ha fet una bona volta per tota la zona nord i est de l’illa. He mogut de Sliema, on m’allotge, i la primera parada ha sigut a La Valletta, la capital, d’on desafortunadament no tinc cap foto perquè plovia a bots i barrals. Després, he fet una parada a Marsaxlokk, on els diumenge munten un mercat famós. Però degut a la bona aigua que queia, només he pogut veure unes quantes parades de peix fresc acabat de pescar. Hi havia unes bones peces! Allí he fet una parada per a dinar i, per sort, després ha eixit el sol. Vos deixe una foto del port d’aquest poble, que m’ha agradat molt per tant de color que té!

Després he seguit cap a Hagar Qim, un de tants llocs que hi ha a Malta amb restes megalítiques. M’ha enamorat!Llàstima que no tinguera massa temps per passejar-me com toca…

A la tornada, he passat per la zona de St Julians, que es veu que és la zona amb més marxa de tota l’illa. Tot i això, és tan bonica que espere tindre algun dia una estoneta per anar allí a la platgeta.

A les sis de la vesprada, ha tingut el primer encontre amb els participants del curs que he vingut a fer. En total som 20 alumnes i dos professors. Hi ha 11 professors de Romania, que m’han dit que viuen a 20km del castell de Dràcula (ui, quina por! Seran vampirs?), 3 de Lituània, 2 de Bulgària, 3 de Finlandia, que encara no havien arribat, i jo. Els mestres són un maltés i una holandesa. 

Evidentment, l’idioma de comunicació és l’anglés, i resulta ben curiós com, tot i ser el mateix idioma, la quantitat d’accents diferents que se li pot donar segons el país d’on siga el qui el parle.

Després de les presentacions del professorat, del curs i de l’agenda, hem fet una xicoteta festa de benvinguda on cadascú ha aportat un menjar i una beguda típica del seu país. 

Vos deixe una foto de la bona pinta que feia la taula. Trobeu quin menjar he dut jo?

dissabte, 30 de setembre de 2017

Últim dia del curs a Malta

Ahir va ser l’últim dia de curset. De matí anàrem a una “Church School”, St. Joseph Mater Boni Consigning, un tipus d’escola privada, que pertany a l’Església Catòlica, on només acudeixen xiquetes. Ací a Malta, el fet de barrejar xics i xiques és una cosa prou recent (2013-2014), i encara queden algunes escoles privades, especialment totes aquelles religioses, on aquest fet encara es dóna.

L’edifici era prou vellet, sobretot en comparació a l’escola que havíem vist el dia anterior, però els mestres feien tot el possible per fer-lo agradable. A més a més, el director ens va explicar la tasa descomunal que paga cada alumna per any i, amb eixos diners, mantenen i condicionen l’edifici, i duen endavant projectes.

L’escola tenia moltes característiques que no m’agradaren perquè van prou en contra dels principis que defenem al Jaume I, i perquè em feien recordar a l’educació espanyola de fa 50 anys. Però he de dir que totes les alumnes eren molt agradables i disciplinades.

De fet, els professors del curs, junt al director de l’escola havien preparat una activitat perquè la férem junts els mestres estrangers i les alumnes de l’escola, representant uns xicotets teatres en xicotets grups. Els mestres ens vam riure prou, i elles es notava que estaven d’allò més felices jugant amb mestres.

Vos deixe algunes fotos:

 

 

 

 

A la vesprada, i després de fer una activitat que no vaig a contar perquè espere poder fer-la amb els mestres (sorpresa!), hem fet un taller sobre “Mind Mapping”, on ens han explicat els beneficis i la importància d’ensenyar als nostres alumnes a fer mapes conceptuals. Està comprovat que aquells alumnes que utilitzen aquest sistema tenen un 10% més de memòria a llarg termini. A més, ens han explicat, i hem experimentat amb un taller, a com fer-ho de manera lúdica i agradable per a ells.

Unes fotos del taller. En la primera, estic amb una companya lituana i una romanesa. A la segona foto estic explicant al smeus companys el que hem fet (en anglés! Oh, my God!)

 

 

 

Per acabar, férem una avaluació del curs (espere estar aprovada!) i ens donaren el certificat d’aquest.

 

Després anàrem a sopar tots junts a un restaurant de cuina típica maltesa, on xarrant amb uns i amb altres, vaig acabar d’acordar amb un finlandés un possible projecte eTwinning. A vorem si ix avant!

 

Teresa

CONTENIDO

dijous, 28 de setembre de 2017

National Sports School + creativity

Hui hem fet una visita a una escola ben especial, l’escola nacional per a esportistes. Els alumnes que acudeixen són els millors esportistes de l’etapa secundària, que, a més a més, se’ls exigeix un bon expedient acadèmic per a poder accedir a eixa escola.

El director, molt amable, ens ha explicat com funciona l’escola, molt envejable en alguns aspectes però difícilment abastable per a nosaltres amb els recursos amb què disposem.

Ja explicaré als meus companys algunes de les mesures que ací funcionen…

Després ens ha fet una visita perquè vegérem les instal·lacions. Molt xules, tenint en compte que l’edifici l’han refet i ara té 2 anys. Al llarg de la visita hem pogut veure alguns alumnes entrenant els seus esports: taekwondo, gimnàstica, frontó.

Vos deixe algunes imatges de l’escola. Jo ja he agafat algunes idees per a decorar la meua aula quan torne:

 

 

 

 

 

A la vesprada hem fet alguns jocs sobre creativitat: teatres de 60 segons, històries a través de preguntes de sí/no, activitats de trencar el gel… Ens hem rist molt, molt. 

CONTENIDO

dimecres, 27 de setembre de 2017

Treasure Hunting

Hui, més que assistir a un curset, jo diria que hem jugat tot el dia. En realitat, hem utilitzat un joc per conéixer dues ciutats, Mdina, l’antiga capital, i La Valetta, l’actual capital del país. Aquest joc és fàcilment transferible als nostres alumnes i desenvolupa habilitats com l’orientació, la interpretació de mapes, reconeixement d’elements arquitectònics i formes geomètriques, i també fomenta el treball en equip, la socialització i la cooperació.

Nosaltres ens hem dividit en equips de nacionalitats mixtes i hem fet un joc primer a Mdina i després a La Valetta. He pogut descobrir dues ciutats precioses, molt acollidores, més semblants a un poble que a una ciutat. I alhora, m’ha servit per connectar més amb els meus companys i practicar el meu anglés. Tot beneficis!

Vos deixe algunes fotos:

 

MEDINA

 LA VALETTA

CONTENIDO

dimarts, 26 de setembre de 2017

Stop motion & learning styles

Bona nit! Hui, en el curset de creativitat hem estat parlant sobre dos qüestions. La primera ha estat sobre una altra manera d’ensenyar, a través del “Stop Motion”, una metodologia on els alumnes poden crear històries, pel·lícules a través de fotografies i el muntatge d’aquestes en un sol vídeo. Hem vist fins i tot exemples didàctics on s’ha utilitzat aquesta metodologia per explicar teoria de matemàtiques als alumnes. Hem fet un taller sobre Stop Motion on, per grups, hem creat una història que després hem ensenyat als companys. Els resultats han sigut molt bons i ho hem passat molt bé! No dispose (encara) de la pel·lícula que ha fet el meu grup, però sí que deixe un exemple del que seria un Stop Motion:

Després d’aquesta activitat i una altra ben divertida per conéixer-nos més entre nosaltres els participants del curs, hem estat parlant dels estils d’aprenentatge que existeixen entre els alumnes i com identificar-los. Açò, de segur, ho proposaré a la resta de mestres del Jaume I quan torne, perquè de segur que a més d’un li fa paper. 

divendres, 20 d’octubre de 2017

Presentació al claustre de la mobilitat a Malta

Hui Teresa ha presentat al claustre un resum de tot allò que ha fet i ha aprés al curs realitzat durant la seua mobilitat a Malta dins el projecte d’Erasmus+ de l’escola.

Ens ha fet un resum dels diferents sistemes educatius de les escoles participants als curs, valorant els pros i contres de cadascun d’ells. Ens ha explicat algunes de les activitats fetes allí i com es poden traslladar a la realitat del nostre centre educatiu i a les característiques del nostre alumnat.

 

Algunes de les metodologies i dinàmiques que Teresa ha fet al curs les hem experimentat hui els mestres per tal de vivenciar-les i conéixer com les podem aplicar a posteriori amb els i les alumnes. Cal dir que ho hem passat molt bé!

 

Ací podeu veure el power point que Teresa ha fet servir per a explicar-nos la seua estada a Malta, així com algunes fotos de la sessió.

Presentació malta claustre from Teresa Ortega