• Mobilitat del professorat

Comença l’aventura per a tres mestres del CEIP Jaume I que, gràcies al programa Erasmus, passaran la setmana a Lucera (Itàlia) amb l’objectiu d’aprendre moltes coses sobre metodologies innovadores i inclusió educativa d’alumnat amb NESE.
Arrivederci!

1r dia (dilluns 6 -5-2024)

Hem començat el dia a l’Instituto Comprensivo Manzoni-Radice de Lucera.
Nadia, coordinadora del programa Erasmus d’aquest centre, ens ha fet una visita per les aules d’infantil i ens ha presentat a l’equip docent d’aquesta etapa.
Després de visitar les aules, ens han preparat un esmorzar amb productes típics italians.
Amb la panxa plena, ens han convidat al Laboratori d’Art, on hem descobert que aquesta escola està plena de xicoteta i xicotetes artistes. Ens han regalat la seua producció com a record d’aquesta visita, cosa que ens ha emocionat moltíssim.
A continuació, ens ha rebut la directora del centre i li hem fet entrega d’un detalle típic de la nostra terra com agraïment de la bona acollida i la seua hospitalitat.
De vesprada, hem visitat l’edifici de Secundària, on hem vist la gran afició musical que hi ha en aquesta població.
Per acabar el dia, hem pogut gaudir d’un projecte anomenat “Un solo mondo da amare … anche a scuola”.

2n dia ( dimarts 7-5-24 )

Continua l’aventura italiana amb els xiquets i xiquetes a les aules d’infantil de l’edifici Petrucci A.
Elena, la coordinadora, ens ha portat al seu centre i ens ha presentat a l’equip docent. Hem pogut observar i participar en les rutines del dia a dia de la seua aula d’infantil amb xiquets/es de 3-4-5 anys. A més hem pogut observar com s’inclou l’alumnat amb NEE (Necessitats Educatives Especials) dins les activitats de l’aula.

Després ens han convidat a un esmorzar amb dolços típics d’Itàlia. Estaven boníssims!!

Amb molta il·lusió hem pogut organitzar i preparar una lectura i posterior provocació del conte “I colore de l’emozione” en la qual han participat els 30 xiquets i xiquetes d’aquest centre.

Per la vesprada hem pogut assistir algunes reunions de coordinació del professorat d’infantil i primària per veure com s’organitzen i programen les activitats mensuals.

3r dia (dimecres 8-5-24 )

Ja estem en la meitat d’aquesta experiència, hui dimecres hem gaudit d’un taller de reciclatge on l’alumnat de 5é de primària ha sigut el protagonista del seu aprenentatge. Han elaborat fulles de paper reciclat utilitzant la cúrcuma per donar-li color. En acabar el taller els/les alumnes ens han preguntat en anglés sobre el sistema educatiu espanyol. D’aquesta manera hem millorat la nostra competència lingüística en anglés i italià.

Per altra banda, hem observat com s’inclouen en aula l’alumnat amb NEE en aules de primària. Utilitzen comunicadors electrònics en tauletes amb el programa Niki Talk 2, per als alumnes que no tenen llenguatge. La seua educadora personal treballa individualment amb l’alumne dins de l’aula la àrea matemàtica i l’escriptura.

A més, hem conegut el projecte “FOREST CARE- Autism Project”, l’objectiu és millorar la socialització de l’alumnat amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista) en les aules.

Al centre de “Campanile” l’Associació “Lions Club Lucera” ens ha presentat el Projecte Kairos. Consisteix en la lectura d’un conte que tracta sobre la inclusió de l’alumnat amb necessitats. A l’acabar la presidenta de l’Associació ens ha fet entrega d’uns obsequis.

Per a finalitzar, durant la vesprada hem gaudit d’una exhibició de danses medievals de Lucera, ballades per l’alumnat de secundària.

4t dia ( dijous 9-5-24 )

Hui dijous hem visitat l’escola infantil Petrucci B on hem pogut veure l’organització en un altre edifici que té només 1 aula amb 18 xiquets/es. Aquesta vegada hem pogut observar com es treballa amb una programació multinivell adaptant cada activitat a l’edat del xiquet/a. Ens han preparat un esmorzaret amb molta il·lusió. Després hem preparat la lectura del conte “I colori de l’emozione”.

Per altra banda, hem observat el projecte “FOREST CARE-Autism” amb 1 alumne de secundària. Concretament com s’adapta el treball amb aquest alumne de 14 anys que presenta un grau alt de discapacitat. La inclusió en l’aula encara és molt difícil. Per portar endavant aquest projecte primer la persona encarregada ha d’observar i estudiar les variables que afecten i després dissenyar i portar a terme les activitats de socialització més adients.

A l’hora de dinar, hem gaudit de la companyia d’un grup d’estudiants i mestres procedents de Polònia, els quals es troben en aquests moments d’ERASMUS en Lucera. Aprofitant que estan ací, hem preparat abans de dinar una degustació de pernil i formatge típic espanyol.

Per a finalitzar, hem fet un Tour en “La fortezza svevo-Angioina”, les ruïnes de l’antiga ciutat de Lucera al 1.200 dC.

Aquesta aventura s’acaba, estem esprement els últims moments!

5é dia (divendres 10-5-24)

Acabem la setmana a l’escola infantil Campanile participant en el projecte d’anglés amb els alumnes de 5 anys. És un projecte molt lúdic a partir del conte “We’re going on a bear hunt”, les activitats són de creativitat i orals en anglés. També, hem vist com treballen les matemàtiques manipulatives i com el fet d’estar 3-4-5 anys junts afavoreix l’ajuda mútua. En aquesta escola infantil hem fet la 3a intervenció amb el conte “I colori delle emozione”. En acabar, els hem regalat el conte.

Ha sigut una acomiadada molt afectuosa, les mestres italianes es caracteritzen per la seua hospitalitat i simpatia. Ens han fet sentir com a casa.

Hem aprofitat la vesprada per a fer turisme en Lucera visitant el museu arqueològic i l’amfiteatre.

Per a acabar el dia, la coordinadora Nadia ha organitzat un sopar d’acomiadament amb les mestres de Polònia, els mestres italians i nosaltres.