El menjador escolar del CEIP Isabel Ferrer no sols és un servei complementari d’alimentació, sinó també un espai educatiu amb valor pedagògic, on es treballen hàbits saludables, normes de convivència i valors de responsabilitat, respecte i autonomia.
Aquest projecte educatiu defineix els objectius i criteris que orienten l’organització i la dinamització del menjador com a part integrant del projecte educatiu del centre.
1. Objectius educatius del menjador escolar
- Fomentar hàbits alimentaris saludables, respectant les necessitats nutricionals dels xiquets i xiquetes.
- Desenvolupar l’autonomia personal en la higiene, el comportament i l’alimentació.
- Promoure valors de convivència: respecte entre iguals, cortesia amb el personal, comportament adequat a taula.
- Estimular el respecte per la diversitat cultural, alimentària i de costums.
- Garantir un espai segur, inclusiu i educatiu, especialment per a l’alumnat amb NESE o necessitats sociofamiliars específiques.
- Potenciar la participació de l’alumnat en activitats lúdiques, esportives o culturals durant el temps de migdia.
2. Organització i gestió
- El servei de menjador és gestionat per una empresa autoritzada, amb coordinació amb l’equip directiu del centre i la Comissió de Menjador del Consell Escolar.
- El menú és revisat per professionals de la nutrició i s’adapta a les al·lèrgies, intoleràncies i altres necessitats dietètiques dels alumnes.
- El personal de menjador (monitors/es) actua com a agents educatius i rep formació específica en convivència, primers auxilis i inclusió.
3. Projecte de convivència en el menjador
- Aplicació d’un protocol de normes de conducta, consensuat amb la comunitat educativa.
- Actuacions educatives davant conflictes lleus i greus.
- Activitats de sensibilització sobre higiene, bones pràctiques i sostenibilitat (reducció de residus, reutilització, consum responsable…).
- Coordinació amb el Pla de Convivència del centre per garantir coherència educativa.
4. Activitats complementàries i educatives
Durant el temps de migdia, es poden oferir activitats que complementen la formació integral de l’alumnat:
- Tallers creatius, jocs cooperatius i activitats dirigides.
- Activitats de lectura, audiovisuals o culturals.
- Projectes en coordinació amb altres àmbits del PEC (medi ambient, igualtat, coeducació…).
Aquestes activitats es programen tenint en compte l’edat de l’alumnat, la participació voluntària i el caràcter educatiu i lúdic.
5. Coordinació amb la comunitat educativa
- Reunions periòdiques entre l’empresa, l’equip directiu i la Comissió de Menjador.
- Comunicació amb les famílies a través d’informes, reunions o plataformes digitals.
- Coordinació entre monitors/es i tutors/es per detectar necessitats i fer seguiment d’aspectes educatius o de convivència.
- Participació de les famílies en activitats puntuals o celebracions relacionades amb el menjador.
El menjador escolar es configura així com un espai educatiu clau dins del centre, que contribueix a la formació integral de l’alumnat i reforça els valors del PEC.
