L’orientació educativa al CEIP Isabel Ferrer forma part fonamental del procés educatiu i es concep com una acció contínua, preventiva, inclusiva i col·laborativa, dirigida a afavorir el desenvolupament integral de tot l’alumnat. La seua funció és acompanyar els processos d’aprenentatge i desenvolupament personal, social i acadèmic, i contribuir a la construcció d’una escola per a totes i tots.
En el nostre centre, l’orientació s’organitza des de tres àmbits principals d’actuació:
a) Atenció a la diversitat
L’orientació participa activament en la detecció, valoració i seguiment de les necessitats educatives de l’alumnat, tant permanents com temporals. Es col·labora estretament amb el claustre per adaptar metodologies, estratègies i suports, amb l’objectiu de garantir una resposta educativa ajustada a cada situació.
b) Suport a l’acció tutorial
L’orientació educativa recolza la tasca dels tutors i tutores, facilitant recursos per a la dinamització del grup, la gestió de la convivència, la presa de decisions, l’educació emocional i el desenvolupament de competències personals i socials. També s’impulsen accions per fomentar la igualtat de gènere, la inclusió i la prevenció de conflictes.
c) Coordinació amb les famílies i altres serveis
L’equip d’orientació estableix una relació directa amb les famílies per a informar, assessorar i acompanyar en el procés educatiu dels seus fills i filles. Així mateix, es manté una coordinació fluïda amb serveis externs (Unitat Especialitzada d’Orientació, Serveis Socials, EOE, centres de salut mental infantil, etc.) per a garantir una intervenció integral.
Tot aquest treball és liderat i coordinat per l’orientadora del centre, amb el suport de l’equip docent. En els casos que ho requereixen, també es compta amb la col·laboració de professionals com l’AL (Audició i Llenguatge), l’especialista en Pedagogia Terapèutica i o altres especialistes.
Encara que a l’etapa d’educació primària l’orientació professionalno és encara un àmbit específic de treball, sí que es fomenten activitats de coneixement de si mateix, d’expressió d’interessos, de valors i d’aproximació al món social i laboral, com a base per a futures decisions personals i acadèmiques.
