L’educació inclusiva és un dels principis fonamentals del CEIP Isabel Ferrer. Ens comprometem a oferir una resposta educativa ajustada a les necessitats i característiques de tot l’alumnat, partint del respecte a la diversitat com a valor enriquidor i element essencial per a la convivència i el desenvolupament integral.
Les mesures d’atenció a la diversitat s’organitzen de manera graduada i flexible en tres nivells d’intervenció, segons la intensitat i el tipus de suport que requerisca l’alumnat:
a) Mesures generals (per a tot l’alumnat)
Són actuacions de caràcter preventiu i inclusiu, aplicables a l’aula ordinària, que tenen com a objectiu atendre la diversitat des d’una perspectiva global:
- Ús de metodologies actives i participatives.
- Treball cooperatiu i agrupaments flexibles.
- Adaptació de materials, temps i ritmes d’aprenentatge.
- Tutories individualitzades i seguiment personalitzat.
- Aplicació dels principis del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA).
- Foment d’un clima positiu de convivència i participació.
b) Mesures addicionals (per a alumnat que requereix suports puntuals o específics, no NESE)
Aquestes mesures estan dirigides a alumnat que, sense tindre reconeguda una necessitat específica de suport educatiu, mostra dificultats en el procés d’aprenentatge o en la seua adaptació escolar. Inclouen:
- Plans Específics de Reforç (PER): intervencions planificades i temporals per ajudar l’alumnat a superar dificultats puntuals d’aprenentatge o assolir els objectius de l’etapa.
- Reforç educatiu en petit grup o suport dins de l’aula per part del professorat generalista.
- Coordinació entre el tutor/a i l’equip docent per establir estratègies específiques d’ensenyament i avaluació.
Aquest alumnat no rep intervenció directa del professorat especialista de PT o AL, ja que no presenta NESE.
c) Mesures especials (per a alumnat amb NESE – Necessitats Específiques de Suport Educatiu)
Aquestes mesures s’adrecen a l’alumnat que, per la seua situació personal, social, cognitiva o emocional, necessita suports específics per accedir a l’aprenentatge en igualtat de condicions. Poden incloure:
- Plans d’Actuació Personalitzats (PAP): per a alumnat NESE que no requereix una adaptació curricular significativa, però sí una planificació coordinada i un seguiment específic.
- Adaptacions Curriculars Significatives (ACIS): per a alumnat NESE que necessita una modificació dels objectius i continguts curriculars.
- Intervenció directa per part del professorat especialista en Pedagogia Terapèutica (PT) i/o Audició i Llenguatge (AL), segons la naturalesa de les necessitats.
- Coordinació amb serveis externs (EOE, UEO, Serveis Socials, centres de salut mental, etc.).
- Ús de recursos tècnics, materials específics o sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
Aquestes mesures s’apliquen sempre amb l’objectiu de garantir la màxima participació de l’alumnat en l’aula ordinària, afavorint la seua autonomia, autoestima i desenvolupament integral.
A més, el centre impulsa accions de sensibilització i formació per a tota la comunitat educativa, amb la finalitat de crear una escola acollidora, justa i respectuosa amb les diferències. La inclusió és un compromís col·lectiu que implica a tot el claustre, a les famílies i al mateix alumnat.
