Mesures de resposta per a la inclusió de l’alumnat

L’educació inclusiva és un dels principis fonamentals del CEIP Isabel Ferrer. Ens comprometem a oferir una resposta educativa ajustada a les necessitats i característiques de tot l’alumnat, partint del respecte a la diversitat com a valor enriquidor i element essencial per a la convivència i el desenvolupament integral.

Les mesures d’atenció a la diversitat s’organitzen de manera graduada i flexible en tres nivells d’intervenció, segons la intensitat i el tipus de suport que requerisca l’alumnat:

a) Mesures generals (per a tot l’alumnat)

Són actuacions de caràcter preventiu i inclusiu, aplicables a l’aula ordinària, que tenen com a objectiu atendre la diversitat des d’una perspectiva global:

  • Ús de metodologies actives i participatives.
  • Treball cooperatiu i agrupaments flexibles.
  • Adaptació de materials, temps i ritmes d’aprenentatge.
  • Tutories individualitzades i seguiment personalitzat.
  • Aplicació dels principis del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA).
  • Foment d’un clima positiu de convivència i participació.

b) Mesures addicionals (per a alumnat que requereix suports puntuals o específics, no NESE)

Aquestes mesures estan dirigides a alumnat que, sense tindre reconeguda una necessitat específica de suport educatiu, mostra dificultats en el procés d’aprenentatge o en la seua adaptació escolar. Inclouen:

  • Plans Específics de Reforç (PER): intervencions planificades i temporals per ajudar l’alumnat a superar dificultats puntuals d’aprenentatge o assolir els objectius de l’etapa.
  • Reforç educatiu en petit grup o suport dins de l’aula per part del professorat generalista.
  • Coordinació entre el tutor/a i l’equip docent per establir estratègies específiques d’ensenyament i avaluació.

Aquest alumnat no rep intervenció directa del professorat especialista de PT o AL, ja que no presenta NESE.

c) Mesures especials (per a alumnat amb NESE – Necessitats Específiques de Suport Educatiu)

Aquestes mesures s’adrecen a l’alumnat que, per la seua situació personal, social, cognitiva o emocional, necessita suports específics per accedir a l’aprenentatge en igualtat de condicions. Poden incloure:

  • Plans d’Actuació Personalitzats (PAP): per a alumnat NESE que no requereix una adaptació curricular significativa, però sí una planificació coordinada i un seguiment específic.
  • Adaptacions Curriculars Significatives (ACIS): per a alumnat NESE que necessita una modificació dels objectius i continguts curriculars.
  • Intervenció directa per part del professorat especialista en Pedagogia Terapèutica (PT) i/o Audició i Llenguatge (AL), segons la naturalesa de les necessitats.
  • Coordinació amb serveis externs (EOE, UEO, Serveis Socials, centres de salut mental, etc.).
  • Ús de recursos tècnics, materials específics o sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.

Aquestes mesures s’apliquen sempre amb l’objectiu de garantir la màxima participació de l’alumnat en l’aula ordinària, afavorint la seua autonomia, autoestima i desenvolupament integral.

A més, el centre impulsa accions de sensibilització i formació per a tota la comunitat educativa, amb la finalitat de crear una escola acollidora, justa i respectuosa amb les diferències. La inclusió és un compromís col·lectiu que implica a tot el claustre, a les famílies i al mateix alumnat.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies