L’acció tutorial és un dels pilars fonamentals del projecte educatiu del CEIP Isabel Ferrer i constitueix una eina clau per a l’acompanyament personal, emocional, social i acadèmic de l’alumnat. La tutorització forma part de la tasca docent i es desenvolupa de manera planificada i coordinada, amb la implicació activa de l’equip docent, l’orientadora del centre i les famílies.
L’objectiu de l’acció tutorial és afavorir el desenvolupament integral de l’alumnat i garantir un acompanyament adequat durant tot el seu procés educatiu. Aquest acompanyament es concreta en les següents línies d’actuació:
a) Seguiment individualitzat de l’alumnat
- Observació sistemàtica i valoració del progrés acadèmic, personal i social de cada alumne/a.
- Detecció primerenca de dificultats d’aprenentatge, d’adaptació o de convivència.
- Coordinació amb l’equip docent i l’orientadora per a establir mesures de suport o intervenció si és necessari.
- Registre i seguiment dels acords adoptats en reunions de cicle, coordinacions i sessions d’avaluació.
b) Educació emocional, convivència i valors
- Desenvolupament de competències personals i socials: autoestima, empatia, autonomia, resolució de conflictes, treball en equip, etc.
- Foment de la convivència positiva i de la cultura de pau mitjançant activitats i dinàmiques específiques.
- Participació activa de l’alumnat en la vida del centre i en la presa de decisions (assemblees, responsabilitats, propostes de millora…).
- Educació en valors com la solidaritat, la igualtat, la inclusió i el respecte a la diversitat.
c) Coordinació amb les famílies
- Reunions inicials, tutories individuals i comunicació contínua amb les famílies per fer un seguiment compartit del procés educatiu.
- Transmissió d’informació rellevant sobre l’evolució acadèmica, emocional i social de l’alumne/a.
- Assessorament a les famílies sobre hàbits d’estudi, convivència, ús de les tecnologies, etc.
- Impuls de la col·laboració i la corresponsabilitat família-escola.
d) Coordinació de l’acció tutorial
- L’equip de tutors/es de cada cicle es coordina de forma periòdica per compartir estratègies, valorar casos i planificar actuacions conjuntes.
- Aquest pla es revisa i adapta de manera anual, tenint en compte les necessitats de l’alumnat, l’avaluació interna i les orientacions de l’equip d’orientació.
L’acció tutorial és, per tant, una eina essencial per a garantir una educació integral, centrada en la persona i en el seu desenvolupament com a ciutadà/na responsable, crític/a i compromés/a amb la societat.
