Recentment l’alumnat de l’assignatura de Control i robòtica ha aconseguit un merescut pòdium al Concurs de robòtica organitzat per l’ONU a València.
Ja a l’any 2023 van participar per primera vegada, malauradament no van aconseguir cap premi, però sí el reconeixement de diferents jurats i professors d’altres centres, pels robots presentats pel nostre centre. Aquest any, amb un poc més d´experiència, s´ha aconseguit el tercer premi de la classificació general.
El primer premi va ser per al centre privat Fundació Flors de Vila-real i el segon premi per al centre IES Borriol també de Castelló, tots dos centres premiats també l’any passat.
L’IES Xebic va pujar al pòdium, gràcies a l’encomiable treball realitzat per tres equips d’estudiants (dos de 4t d’ESO i un de 3r) i per la implicació del professorat de robòtica Almudena Puebla Prado i Juan José Server Verdú, així com també de Jose Luis Espí Zuñeda, tots del departament de Tecnologia de l’IES Xebic.
L’alumnat participant a les proves, 16 en total, ha estat treballant sense descans (a les hores dels patis des de començament de curs i en les hores lliures), per tenir preparats els seus robots per aconseguir la realització de totes les proves de què constava el campionat.
Els robots havien de superar cinc tasques, simulant les tasques que realitza l’ONU per mantenir la pau al món, com són:
Detecció de materials perillosos (detecció de colors – sensor de color).
Operació pas segur (evitació d’obstacles).
Organització de subministraments mèdics (classificació de boles negres i blanques).
Localitzador de mines terrestres (detector de metalls).
Recuperació de subministraments bàsics (transport d’una ampolla d’aigua).
Cadascuna d’aquestes tasques eren els grans reptes que havia de solucionar el nostre alumnat, mitjançant la construcció d’un robot des de zero, amb els elements que ens va proporcionar l’ONU: un Arduino UNO (el cervell del nostre robot), motors, sensors, rodes i servomotors, elements que tots els participants tenien en comú. El suport o xassís era lliure i de material reciclat, per fomentar la lliure creativitat del nostre jove alumnat, perquè el seu robot fos capaç de fer totes les tasques proposades. Per a la construcció i programació d’aquests robots, els participants havien de treballar aplicant els conceptes que aprenen a l’assignatura de Control i robòtica, tot utilitzant les seues habilitats, tècniques, imaginació, pensament crític, treball en grup, entre d’altres.
En definitiva, una oportunitat per posar en pràctica el treball i l’estudi realitzat en innovació, resolució de problemes i treball en equip, amb l’objectiu de donar forma al futur de la formació tècnica i científica del nostre alumnat. Formació tan important per al futur dels nostres joves i del nostre país. I com deia Ian Jukes «Hem de preparar l’alumnat per al seu futur, no per al nostre passat».