Història

"Des de 1966 fins als nostres dies han sigut molts els alumnes, professors i treballadors que han passat per les aules i despatxos de l'Institut de Callosa."

Antonio Joaquín Roldán Marco
2 de gener de 2015

La inauguració de el Institut d'Ensenyament Mitjà Mixt de Callosa de Segura va tindre lloc el 2 de novembre de 1966, col·locant-se la seua primera pedra el 17 d'octubre de 1965. Va començar amb una matrícula de 200 alumnes. Des d'aqueix moment i fins a 1969 va funcionar com a Secció Delegada (actualment es denominaria “Extensió”), primer de l'I.E.M. “La nostra Senyora de l'Asunción”d'Elx, i després de l'I.E.M. “Gabriel Miró” d'Orihuela.

La creació de l'Institut d'Ensenyament Mitjà Mixt de Callosa de Segura com a centre independent de l'I.E.M. “Gabriel Miró”, d'Orihuela, es va efectuar durant el estiu de 1969. Les seues activitats administratives van començar l'1 de setembre i l'activitat docent a partir de l'1 d'octubre.
El primer director de l'Institut va ser Sr. José María Máyer Benítez, catedràtic de Geografia i Història, que arribaria a ser amb el temps Cap dels Serveis Territorials de la Conselleria d'Educació a la província de València.
Més tard adoptaria el nom de “Cardenal Belluga”. L'edifici que albergava l'Institut va ser substituït per un nou l'any 1986. L'antic, restaurat i modernitzat, va passar a convertir-se en l'actual Col·legi Públic d'Educació Primària “Rafael Altamira”.
El dijous 13 de novembre de 1986 va ser inaugurat el nou Institut de Batxillerat. El seu cost va ser de quasi 100 milions de pessetes, amb capacitat per a 650 estudiants. Estava situat en el Barri del Palmerar, al costat de la carretera de Callosa a Rafal.
A proposta del Consell de Direcció (òrgan antecessor de l'actual Consell Escolar), en reunió celebrada el 8 de maig de 1986, es va sol·licitar el canvi de nom i, després de la seua aprovació per la Conselleria d'Educació, se li va passar a denominar Institut de Batxillerat “Vega Baixa”.
Estant en aquest edifici es va celebrar el 25 aniversari de l'Institut i durant el curs1994-95 es van celebrar innombrables activitats commemoratives.
Però prompte es va veure que aquest edifici es quedava xicotet i durant bastants cursos va caldre suplir la falta d'especio amb aules prefabricades. Així, en 1999 es va iniciar el procés per a aconseguir la construcció d'un nou edifici i que no va finalitzar fins a l'any 2006, en què es van començar les obres.
La Conselleria d'Educació va licitar el nou IES “Vega Baixa” per un valor de aproximadament 7 milions d'euros. El 10 d'abril de 2006 van començar les obres del  nou IES “Vega Baixa”.
En el curs 2007-08 van començar a impartir-se les classes en aquest edifici, duent-se a terme la inauguració oficial el 24 de gener de 2008.
Es tracta d'un Institut dotat amb tots els mitjans educatius i tecnològics actuals en el qual professors i alumnes poden desenvolupar perfectament les seues capacitats i habilitats físiques i intel·lectuals.
Està situat en la zona d'expansió de Callosa de Segura, en l'antic camí de la Serrana, pròxim al municipi de Cox.

Des de la seua creació en 1966 han sigut moltes les coses que han canviat: el pla d'estudis, la denominació, la titularitat, la ubicació, la condició de Extensió, el sistema de gestió, l'alumnat, i el personal docent i no docent. En el curs acadèmic 1975-76 va finalitzar el Pla d'Estudis de 1967, per a donar pas al Pla del Batxillerat Unificat i Polivalent (B.O.P.), i en el curs 1998-99 va deixar aquest de impartir-se per a començar amb el pla actual marcat per la LOGSE.

El canvi en el pla d'estudis ha suposat que la denominació del Centre també haja variat. Així va començar sent Institut d'Ensenyament Mitjà “Mixt”, va passar a dir-se Institut de Batxillerat (primer
“Cardenal Belluga” i després, com ja hem indicat a dalt, “Vega Baixa”) i actualment  es denomina Institut de Educació Secundària.
La titularitat del Centre també va patir un canvi, perquè en 1983 la Generalitat Valenciana va assumir les competències educatives i, així, va deixar de dependre del Ministeri d'Educació i Ciència per a fer-lo a partir d'aqueix curs escolar de la Conselleria d'Educació.
En la història de l'Institut hem passat de ser Secció Delegada (Extensió) dels Instituts “L'Asunción” d'Elx (curs 1966-67) i “Gabriel Miró” d'Orihuela (cursos 1967-68 i 1968-69), a tindre en diferents períodes com a Extensions dependents la d'Albatera i la Redován, localitat és que ja gaudeixen dels seus propis Instituts.
Actualment, el sistema de gestió està completament informatitzat i, en conseqüència, s'ha modernitzat totalment la seua funció. Els ordinadors han substituït a les màquines d'escriure. Posseïm la nostra pròpia pàgina web i el sistemade control de faltes d'assistència, amonestacions i incidències de l'alumnat es realitza també per mitjans informàtics, al qual tenen accés els pares de manera immediata a través d'internet.
L'Institut, a més de ser testimoni de canvis acadèmics i administratius, ho ha sigut també de personal docent i no docent, i d'alumnat, en incorporar-se nombrosos fills d'immigrants, tant magrebins, com a sud-americans i de països de el est d'Europa.
Estem segurs que cap d'ells ha oblidat aquesta etapa tan meravellosa de les seues vides. I nosaltres, que encara seguim “a el peu de el cañó”, no podem acabar sense un emocionat record de tots aquells que amb el seu esforç i dedicació van contribuir a aconseguir l'aconseguit fins ara.