LLEGIR – NOVETATS – 024

 

La intenció d’educar per a evitar qualsevol forma de discriminació, injustícia o violència està present en tots els contextos educatius; no obstant açò, per a treballar en aquesta línia fa falta anar més enllà de la teoria i els discursos ja que l’estigmatització, la victimització o la violència de gènere solament es manifesten quan les situacions exigeixen mostrar les actituds, els valors i les emocions que formen part de la identitat. Aquesta es construeix des de la infància a partir d’aprenentatges que no són fàcils d’identificar i, molt menys, d’abordar en una programació.

Per a les autores d’aquest llibre, el repte consisteix a oferir situacions que donen l’oportunitat d’aprendre a respectar i valorar la dignitat, la igualtat i la diversitat. Així, les activitats que ací s’arrepleguen ofereixen eines didàctiques per a analitzar amb els xics i les xiques la construcció social de les identitats de gènere, per a qüestionar les tradicions i compartir actituds i comportaments alternatius i no violents des de la seua pròpia experiència. Proposen dinàmiques mixtes per a crear un espai que afavorisca el diàleg intergenérico i on es puguen qüestionar els rols tradicionals i assajar alternatives; però també, activitats dissenyades per al treball específic amb xiques d’una banda i xics per un altre, creant-se el clima de confiança i intimitat que permet aprofundir en la construcció d’identitats de gènere particulars.