Visita al cementeri de Paterna i al mur

Divendres passat 18 alumnes de diversos grups de 4t de l’ESO vam fer una sortida de centre per visitar el cementeri de Paterna i el mur. Aquesta activitat va tenir lloc gràcies al fet que els continguts donats a classe recentment (Guerra Civil i dictadura franquista) estaven relacionats directament amb aquests dos llocs històrics.

Primer, vam visitar el mur, on entre els coneixements dels alumnes i els dels professors van explicar els fatals fets que es van dur a terme en aquell lloc, on encara estaven marcades les bales dels injustificables afusellaments. Després, després de fer una breu pausa en un petit parc envoltat d’arbres, vam acudir al cementeri.

Ja en el cementiri, els visitants vam fer una visita guiada per una empresa arqueològica, on els treballadors ens van explicar com és el seu treball, com ho fan i la gran importància de la seua ocupació, que és una de les més infravalorades. Després d’aquesta petita ruta, tornem al centre.

En conclusió, aquesta visita ens va servir als alumnes per a comprendre millor el context històric que encara manté viu aquests treballs i que tant de bo mai es torne a repetir. Un context històric que cal deixar-lo enrere però mai oblidar-ho, per no cometre els errors del passat. Un context històric treballat per moltes persones amb l’objectiu que els joves només mirem cap al futur. Una època que, encara que ho deixem en la memòria, sempre serà una taca inesborrable en la història.

Ressenya: Jorge Zaldívar (alumne de 4t)