Segons la Llei 1/2024, de 27 de juny de la Generalitat, l’objecte del qual és regular la llibertat d’elecció de llengua i l’ús de les llengües cooficials en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana, a partir del curs 2024-2025 s’aplicarà la nova normativa que assigna la distribució de la llengua vehicular de les diferents assignatures en l’ESO, BAT, FP i FPA.
Què és el Programa Lingüístic de Centre (PLC)?
El PLC (Programa Lingüístic de Centre) és el document amb què el nostre institut regula i promou el plurilingüisme. Integra dos instruments normatius fonamentals: el Programa de Llengües Vehiculars (PLV) i el Pla d’Ús de les Llengües (PUL).
- PLV: concreta, a partir de la consulta a les famílies sobre la llengua base, en quina llengua s’imparteixen les diferents matèries.
- PUL: regula l’ús del valencià, del castellà, de les llengües estrangeres curriculars i d’altres llengües presents en la comunitat educativa, tant en l’àmbit intern del centre (documents, comunicacions, retolació…) com en les relacions socials i amb l’entorn.
Marc legal
El Programa Lingüístic de Centre (PLC) s’emmarca en la normativa vigent sobre l’ús de les llengües al sistema educatiu valencià. Principalment es basa en:
- Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, sobre la llibertat educativa i l’ús i aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari.
- Les Instruccions d’inici de curs que cada any concreta la Conselleria d’Educació.
- Altres disposicions relatives a l’organització i funcionament dels centres educatius (Decrets 252/2019 i 253/2019, entre d’altres).
Aquest marc legal estableix l’obligació que cada centre educatiu dispose d’un Programa de Llengües Vehiculars (PLV) i d’un Pla d’Ús de les Llengües (PUL), que formen part del Projecte Educatiu i que en el nostre cas s’integren dins del PLC.
Objectius del PLC
- Assegurar el desenvolupament de la competència plurilingüe de l’alumnat, d’acord amb el marc normatiu vigent i les orientacions europees, garantint un domini adequat del valencià i del castellà, així com de les llengües estrangeres curriculars, i promovent la igualtat d’oportunitats, la inclusió i la integració plena en la societat valenciana.
- Adaptar l’ús de les llengües al context propi del centre, tenint en compte la realitat sociolingüística del nostre entorn i la nostra proposta pedagògica.
- Convertir el PLC en un instrument de transparència, eficàcia i col·laboració, que facilite el treball conjunt entre el centre, les famílies i l’Administració educativa, i que impulse un model lingüístic inclusiu i de qualitat.
Metodologia
Per tal de donar continuïtat al treball de cursos anteriors, les línies metodològiques prendran com a marc general l’adopció d’enfocaments plurilingües integrats tant en l’ensenyament de les llengües (tractament integrat de llengües, TIL) com en l’ús vehicular (diverses modalitats del tractament integrat de llengües i continguts, TILC).
