Pla Digital de Centre
El Pla Digital Educatiu suposa una oportunitat única de transformació per a tots els centres educatius de la Comunitat Valenciana que no podem desaprofitar. L’acció transformadora de l’ús ordenat de les TIC als centres contribuirà al desenvolupament de la competència digital del professorat i dinamitzarà tot el procés d’ensenyament-aprenentatge. Gràcies a l’elaboració i implementació dels plans digitals de centre, el conjunt de la comunitat educativa se’n beneficiarà i els centres es convertiran en organitzacions educatives digitalment competents.
Entre les possibilitats que sorgeixen de la mà d’aquesta transformació, cal destacar la millora de la competència digital de l’alumnat i del professorat, tenint en compte criteris d’inclusió i accessibilitat. D’aquesta manera, la comunitat educativa estarà més preparada per a fer front als desafiaments dels nous temps.
Aquest procés de digitalització necessita la implicació de tota la comunitat educativa, que l’ha de sentir com un projecte compartit en el qual involucrar-se i aprendre. Per a fer-ho possible, els centres comptaran amb l’ajuda de les persones assessores que orientaran, acompanyaran i col·laboraran en el disseny del Pla Digital de Centre.
Conjuntament a les assessories, els centres conformaran un equip impulsor, que liderarà aquest il·lusionant projecte de transformació digital i educativa.
És possible descarregar informació sobre les característiques, funcions i organització d’aquest grup polsant sobre la icona Equip impulsor PDC.
Fases
El PDC es durà a terme en cinc fases:
Fase 0: Formació de les coordinacions del PDC
Les diferents coordinacions de l’equip del PDC reben formació continuada per a poder donar suport i acompanyament als centres durant tot el procés de l’elaboració dels plans digitals. Inicialment, la formació se centra en processos de qualitat, gestió d’equips, competència digital, formació de catàleg i en inclusió i coeducació, entre d’altres.
En aquesta fase inicial, es distribueixen i s’organitzen les visites als centres assignats a cada persona coordinadora, se celebren diverses reunions amb els CEFIRE de referència i es prepara l’elaboració de la documentació pertinent.
Fase I: Sensibilització
Per a poder posar en marxa el projecte en escoles i instituts, en aquesta fase es creen els equips impulsors dels centres educatius i es desenvolupa l’oferta de formació relacionada amb la competència digital educativa.
Fase II: Diagnòstic
La fase II o de diagnòstic és clau per a poder analitzar en quina situació es troben els centres educatius en relació amb la competència digital. Per a fer-ho, s’utilitzarà la ferramenta SELFIE, un recurs gratuït dissenyat per la Comissió Europea, personalitzable i fàcil d’utilitzar, que permetrà obtindre d’una manera segura i anònima informació detallada dels punts forts i dèbils dels centres educatius en matèria de competències digitals.
Fase III: Disseny
En aquesta fase, les persones encarregades d’elaborar els plans digitals dels centres rebran formació específica de la mà de ponents experts i de les assessories de referència del PDC. Una vegada feta la formació, s’iniciarà el disseny i l’elaboració dels plans digitals, que inclouran els punts següents:
- Introducció.
- Context del centre: infraestructura, justificació del pla, procés d’elaboració, i contribució del PDC al Projecte educatiu del centre.
- SELFIE: autoreflexió sobre l’ús de les tecnologies i anàlisi dels resultats.
- Anàlisi de la situació del centre: objectius i línies estratègiques d’actuació.
- Proposta de temporització amb actuacions i terminis.
- Avaluació (indicadors).
Fase IV: Implantació i avaluació
Durant aquesta fase última s’implementaran i s’avaluaran els plans digitals de centre. Per a dur-ho a terme, les assessories de referència ajudaran els centres en tot moment a completar les fases del projecte, i a elaborar la documentació necessària (informes de resultats i de necessitats de dotació i formació).
D’altra banda, la Subdirecció General de Formació del Professorat (SDGFP) revisarà tota la documentació, certificarà la formació realitzada i analitzarà les necessitats del centres educatius.
Font: PortalEdu