SEMIPRESENCIAL – FUNCIONAMENT

FUNCIONAMENT DELS CICLES FORMATIUS A DISTÀNCIA

Els cicles formatius a distància estan dissenyats per a aquelles persones que volen obtenir una titulació oficial o simplement ampliar els seus coneixements, i que, a causa de les seves condicions personals, no poden assistir a classes presencials. La formació a distància no implica dedicar menys hores ni acabar els estudis amb menys coneixements, sinó que l’alumne pot distribuir lliurement les hores d’estudi. A més, l’alumne serà atès per professors especialitzats en formació a distància en un ampli ventall horari.

Així doncs, l’alumne només haurà d’acudir al centre per un nombre reduït d’hores, completant la seva formació des de casa. Però per a aprovar i obtenir el títol oficial, és obligatori realitzar els exàmens corresponents en el centre.

Les persones que vulguin accedir a aquesta mena de formació han d’assumir que és molt important la constància. Normalment, hauran de treballar i estudiar totes les setmanes, ja que si l’alumne deixa tot el treball per al final, el més probable és que se li acumule i siga molt difícil continuar.

Per evitar aquest i altres problemes, l’equip docent de l’IES Honori Garcia és molt conscient que ha de potenciar totes les vies de comunicació possibles amb els alumnes, i que ha de vigilar contínuament els seus progressos i resoldre els dubtes en el menor temps possible. Per tant, a l’inici del curs, començaran a funcionar totes aquestes vies de comunicació:

• Tutoria telemàtica: les consultes a través d’Internet són la manera més freqüent (i preferible) de comunicació. A través d’una plataforma específica per a l’ensenyament a distància, denominada Moodle, els alumnes reben periòdicament instruccions d’estudi, materials, propostes de pràctiques, etc. Aquesta mateixa plataforma serveix perquè els alumnes puguin enviar els seus treballs (i rebre les correccions oportunes dels professors), plantejar dubtes, participar en fòrums amb els companys d’estudis, etc.
  • Tutories presencials: per cada assignatura (mòdul) es realitzen tutories grupals, distribuïdes en un ampli horari. En aquestes tutories, el professorat exposa els continguts fonamentals de cada tema, orienta el treball que ha de realitzar l’alumne i aclareix les qüestions fonamentals. A més d’aquestes tutories grupals, també es realitzen tutories individuals, en les quals cada alumne rep atenció presencial de manera individualitzada.

En començar el curs els alumnes rebran els horaris d’atenció, telèfons, usuaris i contrasenyes del servidor… Tot el necessari per a seguir les matèries de forma continuada.

En resum, el funcionament dels cicles formatius a distància es basa en la flexibilitat horària per part de l’alumne, la disponibilitat de materials i recursos en línia i la comunicació contínua amb els professors a través de diverses vies. Tot això està dissenyat per a que l’alumne puga obtenir una titulació oficial o ampliar els seus coneixements, amb la comoditat de poder estudiar des de casa.