JOBSHADOWING 25-26- Programa ACADEMIA a Dijon (Francia)

PROGRAMA ACADEMIA a Dijon (França)

Del 26 al 29 de maig de 2026, l’orientadora Clara Hernández de l’IES Escultor Francesc Badia participa en el PROGRAMA ACADEMIA, la mobilitat de professionals de l’Orientació a Europa, una mobilitat d’aprenentatge per observació o job shadowing dins del projecte Erasmus+ en l’àmbit escolar del nostre centre.


📍El primer dia ha sigut un dia de presentacions entre les 7 nacionalitats que comparteixen aquesta experiència. A França, el departament d’orientació és ben diferent de com el tenim a Espanya. Una experiència molt enriquidora.

📍 Segon dia a Dijon
Hui hem viscut una jornada molt enriquidora centrada en la visita a dos centres educatius.
Primera visita: Aula d’acollida en secundària
Hem començat el dia en una aula d’acollida integrada en un centre ordinari. En ella conviuen alumnes de més de 20 nacionalitats diferents, creant un entorn multicultural molt interessant.
L’alumnat que arriba sense escolarització prèvia als seus països d’origen roman en el programa durant dos anys, mentre que aquells que sí han estat escolaritzats hi romanen durant un any.
Hem tingut l’oportunitat de conversar tant amb la professora, amb més de 15 anys d’experiència en aquesta aula, com amb l’alumnat, cosa que ens ha permés conéixer de primera mà la seua realitat i evolució.
Segona visita: Aula SEGPA
A continuació, hem visitat una aula SEGPA, dirigida a estudiants amb dificultats d’aprenentatge (sense discapacitat) i orientada a facilitar el seu accés a la formació professional.
Durant la visita, ens han mostrat les instal·lacions i hem pogut dialogar tant amb el professorat com amb l’alumnat. Sens dubte, ha sigut una experiència molt enriquidora i inspiradora.
Vesprada cultural a Dijon
Per la vesprada, hem gaudit d’una visita guiada per la ciutat de Dijon, recorrent els seus llocs més emblemàtics i descobrint la seua riquesa històrica i cultural.
✨ Un dia complet, ple d’aprenentatge i experiències inoblidables.

📍Tercer dia a Dijon

Hui ens han portat a conéixer com funciona ULIS, una secció amb alumnat amb discapacitat cognitiva totalment integrat en un centre de formació vocacional i professional. Ens han explicat quin és el seu itinerari i les diferents possibilitats que tenen segons les seues necessitats.

A continuació, ens han fet una xarrada des del departament d’INCLUSIÓ, on hem pogut apreciar el gran treball i la sensibilitat que es du a terme a Dijon amb l’alumnat amb Necessitats Educatives Especials.

Per a dinar, hem anat a un restaurant que pertany a una escola i a una empresa d’adults amb discapacitat, on ens han atés meravellosament. A més, després ens han ensenyat com s’organitzen i els diferents camps professionals als quals es dediquen les persones adultes amb discapacitat cognitiva. En tot moment, ens han recordat que són institucions PÚBLIQUES. Una meravella. Sens dubte, molt a aprendre i molt per fer.

📍Últim dia a Dijon

Visita a l’hospital psiquiàtric
•Centre per a adolescents envoltat de natura
•Instal·lacions àmplies, com una xicoteta urbanització
•Accés públic i serveis completament gratuïts
•Atenció flexible: des d’internament fins a visites de poques hores setmanals
Centre de joventut
•Espai segur per als joves
•Atenció per professionals: psicòlegs, educadors i infermeria
•Sense necessitat d’autorització parental
•Enfocat en la confiança, comoditat i suport emocional
Tancament del dia
•Lliurament del certificat del Programa Acadèmia
•Experiència molt enriquidora a nivell personal i professional
•Gran equip i aprenentatge inoblidable
Conclusió
Un tancament perfecte per a uns dies intensos i plens de creixement.
Gràcies, Dijon!

PROGRAMA ACADEMIA en Dijon (Francia)

Del 26 al 29 de mayo de 2026, la orientadora Clara Hernández del IES Escultor Francesc Badia participa en el PROGRAMA ACADEMIA, la movilidad de profesionales de la Orientación en Europa, una movilidad de aprendizaje por observación o job shadowing dentro del proyecto Erasmus + en el ámbito escolar de nuestro centro.

📍El primer día ha sido un día de presentaciones entre las 7 nacionalidades que comparten esta experiencia. En Francia el departamento de orientación es bien diferente a cómo lo tenemos en España. Una experiencia muy enriquecedora.

📍 Segundo día en Dijon
Hoy hemos vivido una jornada muy enriquecedora centrada en la visita a dos centros educativos.
Primera visita: Aula de acogida en secundaria
Hemos comenzado el día en un aula de acogida integrada en un centro ordinario. En ella conviven alumnos y alumnas de más de 20 nacionalidades diferentes, creando un entorno multicultural muy interesante.
El alumnado que llega sin escolarización previa en sus países de origen permanece en el programa durante dos años, mientras que quienes sí han estado escolarizados lo hacen durante un año.
Hemos tenido la oportunidad de conversar tanto con la profesora, con más de 15 años de experiencia en este aula, como con el propio alumnado, lo que nos ha permitido conocer de primera mano su realidad y evolución.
Segunda visita: Aula SEGPA
A continuación, visitamos un aula SEGPA, dirigida a estudiantes con dificultades de aprendizaje (sin discapacidad) y orientada a facilitar su acceso a la formación profesional.
Durante la visita, nos mostraron las instalaciones y pudimos dialogar tanto con el profesorado como con el alumnado. Sin duda, fue una experiencia muy enriquecedora e inspiradora.
Tarde cultural en Dijon
Por la tarde, disfrutamos de una visita guiada por la ciudad de Dijon, recorriendo sus lugares más emblemáticos y descubriendo su riqueza histórica y cultural.
✨ Un día completo, lleno de aprendizaje y experiencias inolvidables.

📍 Tercer día en Dijon

En el día de hoy nos han llevado a que conozcamos como funciona ULIS, una sección con alumnos con discapacidad cognitiva totalmente integrados en un centro de formación vocacional y profesional. Nos han explicado cual es su itinerario y las diferentes posibilidades que tienen en base a sus necesidades. 

A continuación nos han dado una charla desde el departamento de INCLUSIÖN, donde hemos podido apreciar el gran trabajo y sensibilidad que se lleva a cabo en Dijon con los alumnos y alumnas con Necesidades Educativas Especiales. 

Para la comida, hemos ido a un restaurante que pertenece a una escuela y empresa de adultos con discapacidad donde nos han atendido maravillosamente. Además después, nos han enseñado cómo se organizan y los diferentes campos profesionales a las que se dedican los adultos con discapacidad cognitiva. Recordando en todo momento que son instituciones PÚBLICAS. Una maravilla. Desde luego, mucho que aprender y mucho por hacer.. 

📍Último día en Dijon

Visita a l’hospital psiquiàtric
•Centre per a adolescents envoltat de natura
•Instal·lacions àmplies, com una xicoteta urbanització
•Accés públic i serveis completament gratuïts
•Atenció flexible: des d’internament fins a visites de poques hores setmanals
Centre de joventut
•Espai segur per als joves
•Atenció per professionals: psicòlegs, educadors i infermeria
•Sense necessitat d’autorització parental
•Enfocat en la confiança, comoditat i suport emocional
Tancament del dia
•Lliurament del certificat del Programa Acadèmia
•Experiència molt enriquidora a nivell personal i professional
•Gran equip i aprenentatge inoblidable
Conclusió
Un tancament perfecte per a uns dies intensos i plens de creixement.
Gràcies, Dijon!

ACADEMIA PROGRAMME in Dijon (France)

From May 26 to 29, 2026, the guidance counselor Clara Hernández from IES Escultor Francesc Badia is taking part in the ACADEMIA PROGRAMME, the mobility of guidance professionals in Europe, a learning mobility through observation or job shadowing within the Erasmus+ project in the school context of our institution.


📍The first day was dedicated to introductions among the seven nationalities sharing this experience. In France, the guidance department is quite different from how it is organized in Spain. A very enriching experience.

📍Second day in Dijon
Today we experienced a very enriching day focused on visiting two educational centres.
First visit: Reception classroom in secondary school
We started the day in a reception classroom within a mainstream secondary school. Students from more than 20 different nationalities share this space, creating a highly multicultural environment.
Students who arrive without prior schooling in their home countries remain in the programme for two years, while those who have been previously schooled stay for one year.
We had the opportunity to talk both with the teacher, who has over 15 years of experience in this classroom, and with the students themselves, gaining first-hand insight into their experiences and progress.
Second visit: SEGPA classroom
We then visited a SEGPA classroom, designed for students with learning difficulties (without disabilities) and aimed at guiding them towards vocational training.
During the visit, we were shown the facilities and had the chance to speak with both teachers and students. It was truly a very enriching and inspiring experience.
Afternoon cultural visit in Dijon
In the afternoon, we enjoyed a guided tour of Dijon , exploring its most iconic landmarks and learning about its rich historical and cultural heritage.
✨ A full day of learning and unforgettable experiences.

📍Third day in Dijon

Today we were taken to learn how ULIS works, a section with students with cognitive disabilities who are fully integrated into a vocational and professional training center. They explained to us their educational pathway and the different possibilities available according to their needs.

Afterwards, we attended a talk from the INCLUSION department, where we were able to appreciate the great work and sensitivity carried out in Dijon with students with Special Educational Needs.

For lunch, we went to a restaurant that belongs to a school and a company for adults with disabilities, where we were wonderfully attended. Afterwards, they showed us how they are organized and the different professional fields in which adults with cognitive disabilities work. At all times, they reminded us that these are PUBLIC institutions. A marvel. Certainly, there is much to learn and much to be done.

📍Last day in Dijon

Visit to the psychiatric hospital
•A center for adolescents surrounded by nature
•Spacious facilities, like a small residential area
•Public access and completely free services
•Flexible care: from inpatient stays to a few weekly hours
Youth center
•A safe space for young people
•Support from professionals: psychologists, educators, and nurses
•No parental authorization required
•Focused on trust, comfort, and emotional support
End of the day
•Certificate awarded for the Academia Program
•A highly enriching personal and professional experience
•Amazing team and unforgettable learning
Conclusion
A perfect ending to intense and growth-filled days.
Thank you, Dijon!

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies