La preservació del medi ambient i concretament la prevenció d’incendis, com a principal causa del deteriorament dels espais naturals requerix l’acció coordinada de les administracions, la població i tota la societat. La implicació social en la conservació de qualsevol entorn natural és essencial, i especialment en la gestió sostenible de la naturalesa per a evitar nous incendis forestals. El foc és el fenomen més important de degradació dels boscos, amb greus conseqüències sobre els recursos i servicis que ens presten, i cobra especial rellevància la conscienciació i la prevenció quan les causes naturals són les responsables únicament del 25 % dels incendis, i en la majoria dels casos el foc és ocasionat per l’acció humana.
L’escola és un dels grans agents socials que ha de dur a terme este procés. Per això ha d’estar oberta al seu entorn, dotar el conjunt de l’alumnat de coneixements i capacitats per a comprendre i intervindre en la comunitat on s’inserix, i promoure actituds i valors de compromís amb la millora mediambiental i social del seu entorn.
D’acord amb això, la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa promou, en col·laboració amb la Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals de la Generalitat Valenciana, el projecte «Guardabosc» com a oportunitat per a impulsar este tipus d’actuacions en els centres educatius i potenciar el respecte pel medi ambient.

