A principi de curs Maria Bel, professora de Física i Química de l’IES El Prat, va proposar celebrar la setmana de la Ciència. Així, es va proposar als companys i companyes dels departaments de Física i Química, Biologia i Geologia, Dibuix i Tecnologia i va ser molt fàcil engrescar-los. La I SETMANA DE LA CIÈNCIA tindria lloc de l’11 al 15 de novembre versaria al voltat de la sostenibilitat.
Les activitats que es van plantejar es van implementar dins de l’horari de cadascuna de les assignatures dels 9 docents responsables (física i química, biologia i geologia, biologia humana, plàstica, tecnologia i hort) i en totes es van relacionar els sabers propis amb l’educació ambiental. Per tant, la I Setmana de la Ciència complementava les activitats de les programacions d’aules de cada matèria i grup.
Les activitats implementades segons el nivell educatiu van ser:

Però… que vam fer en cadascuna d’aquestes intervencions? No patiu. Ara us farem cinc cèntims de totes elles.
CARTELL:
Cada estudiant de 4t d’ESO de l’optativa d’Expressió Artística va triar un element representatiu de la Ciència -microscopis, provetes, lupes, entre altres- i va treballar en diverses versions dels seus dibuixos fins a aconseguir dissenys que van reflectir la seva visió. Posteriorment, van digitalitzar els dibuixos utilitzant una tauleta gràfica, la qual cosa els va permetre perfeccionar els traços i adaptar-los al disseny general.

La composició final, la paleta de color i la tipografia van ser el resultat d’un treball col·laboratiu, on la classe va prendre decisions conjuntes, experimentant amb formes i colors per a aconseguir un disseny harmònic i creatiu.
Aquest procés no sols va fomentar la creativitat, sinó també el treball en equip i l’estima per l’estètica visual.

DINÀMICA DE RECICLATGE: L’activitat es va iniciar amb una introducció teòrica sobre la importància del reciclatge i la seva implicació en la protecció del medi ambient.
Una vegada resolts els dubtes que van anar sorgint durant la realització de la sessió es va introduir una dinàmica en què l’alumnat de 1r d’ESO es va dividir en grups. Cada grup va classificar diferents residus i van competir per veure qui era el més ràpid en col·locar cada residu en el contenidor apropiat.




Moltes gràcies a Sonia Monferrer de Global Nature per preparar la dinàmica de reciclatge i a l’Ajuntament de Torreblanca per fer-nos arribar contenidors de reciclatge per al pati.
ESTACIÓ METEOROLÒGICA: El dimarts 12 de novembre, dintre de la setmana de la ciència, l’alumnat de 2n d’ESO va poder gaudir d’un taller de Global Nature on es va construir una estació meteorològica a partir de material reciclat.






Prèviament, van aprendre a consultar la web d’AVAMET per conèixer la meteorologia de la zona, van observar climogrames i, a continuació, es va fer reflexió sobre el canvi climàtic, a més de parlar de les devastadores conseqüències de la DANA.
Cal ser conscients de què la contaminació és la major responsable d’aquests fatídics fets i, per esta raó, cal intentar minimitzar-la al màxim i apostar per la sostenibilitat. El futur està en les nostres mans!
SABÓ AMB CAIXA DE CARTRÓ: Durant la Setmana de la Ciència, els alumnes de 3r d’ESO de l’IES El Prat han participat en un taller pràctic on han elaborat sabó artesanal a partir d’oli de cuina reciclat que han aportat ells mateixos dins de l’assingatura de Biologia i Geologia.

Aquesta activitat ha combinat ciència i sostenibilitat, posant en pràctica conceptes de biologia i química i fomentant el reciclatge. A més, els estudiants han creat caixetes amb cartró reciclat per empaquetar el sabó, amb la col·laboració del departament de Plàstica, afegint un toc creatiu i ecològic al projecte. Una experiència educativa que promou la consciència ambiental i l’aprenentatge pràctic.









En Física i Química van investigar sobre l’impacte dels residus i van construir les capses reutilitzant cartró i finalment, en Educació Plàstica, Visual i Audiovisual van decorar les capses, fent ús de l’estampació.







GESTIÓ DE RESIDUS: L’alumnat de 3r d’ESO ha realitzat cartells informatius sobre la importància de donar un segon ús als residus.
En primer lloc, ha estudiat quin és l’impacte de l’oli en els éssers vius aquàtics. I han esbrinat que 1L d’oli contamina 1000L d’aigua, creant una capa superficial que fa que sigui impossible l’intercanvi d’oxigen amb l’exterior. Així, per no contaminar les aigües han aprés a fer sabó de rentar.
En segon lloc, han creat capses per emmagatzemar el sabó a partir d’altres capses de cartró. Si més no, amb aquesta acció han evitat que es tallen més arbres, necessaris per moltes coses, entre d’altres generar oxigen.
Tot aquest aprenentatge l’han plasmat en:









REACCIONA:
La reacció del camaleó és interessant i divertida, ja que permet observar la variació de l’estat d’oxidació d’un element mitjançant el canvi de color.
Durant la setmana de la ciència, l’alumnat de 4t d’ESO va portar a terme esta sorprenent reacció redox (oxidació-reducció) i van comprovar quins factors afectaven a la seua velocitat!
Posteriorment, van elaborar un vídeo per tal d’explicar-la, al mateix temps de participar al concurs REACCIONA 2025.
Per aquí us deixem el vídeo guanyador de la classe:
Enhorabona per la feina!
EXTRACCIÓ D’ADN: En aquesta pràctica hem extret l’ADN d’una mostra de saliva humana i d’un plàtan!
L’alumnat de 1r de batxillerat de l’optativa de biologia humana ha aconseguit trencar la membrana plasmàtica de les cèl·lules, aïllar l’ADN i fer-lo precipitar emprant material casolà. Hem barrejat la mostra cel·lular amb una solució salina i hem afegit detergent per tal de trencar les membranes plasmàtiques. A continuació, hem afegit alcohol per tal de precipitar l’ADN, que hem pogut observar a simple vista com a feixos blancs.


CIANOTIPIA: Amb aquesta activitat internivell es volia donar a conèixer la tècnica de la cianotípia tant a l’alumnat de 1r d’ESO del taller d’aprofundiment com a l’alumnat de 1r de Batxillerat de Física i Química.
No sols es va explicar a l’alumnat el seu recorregut històric, els seus usos, el procés químic redox i el seu procés de realització sinó que posteriorment totes i tots van dissenyaran les seves pròpies composicions.
En una primera sessió l’alumnat de 1r de Batxillerat va preparar les diferents dissolucions dels reactius i va emmagatzemar-los fora de l’abast del Sol ja que són fotosensibles.
En una segona sessió, de manera col·laborativa tot l’alumnat participant va crear les seves obres. Els de 1r de Batxillerat van explicar el procés químic i van ajudar als alumnes de 1r d’ESO en la creació de les obres d’art utilitzant elements de la natura.
En el següent vídeo podeu veure tot el procés seguit:
Finalment, tots van sortir al pati per VIURE la química i l’art i per VEURE el blau de Prússia de la cianotípia. Quins artistes científics tenim!

JARDINERA DE FUSTA: Per a fer aquesta jardinera l’alumnat de 4t d’ESO de l’optativa de Tecnologia hem seguit els següents passos:
- Desmuntar els palets de fusta reciclada.
- Tallar-los a la mesura adequada i unir-los.
- Muntar la forma desitjada.
- Tractar la fusta.
Aquesta meravellosa jardinera realitzada amb fusta reciclada ja està a l’hort del centre per omplir l’entorn de color!



BOMBA DE BUIT: L’alumnat de 1r de batxillerat de Tecnologia hem creat un aparell revolucionari: l’amplificador de llaminadures.
PROCEDIMENT CONSTRUCTIU: Per aconseguir el sistema de buit, el primer que vam fer fou aconseguir una capsa de fusta per introduir el motor d’un frigorífic que ja no s’utilitzés (reutilització). Desprès, amb cura, vam tallar i segellar les eixides del motor sense funció. Acte seguit, vam connectar amb tub de plàstic totes les eixides i també, la tapa de la capsa. Finalment, vam buscar un pot de vidre i algunes llaminadures per fer aquest experiment.
EXPLICACCIÓ CIENTÍFICA: Segons la Llei de Boyle-Mariotte en baixar la pressió d’un recipient (dins del pot), augmenta el volum del cos (llaminadura). I per això mentre es manté el buit, no varia la mida de la llaminadura.
I sabeu què? Aquest invent és tot un èxit!

COETS D’AIGUA: L’alumnat de 1r i 2n de FPB ha participat en una competició de coets d’aigua. Els coets s’han elaborat a partir de residus que l’alumnat ha portat de casa (botelles de refresc i cartrons de brick). En una sessió final s’ha realitzat el llançament dels coets al pati de l’institut. D’aquesta manera, l’alumnat ha treballat el mètode científic!
Finalment, cal destacar que totes les activitats que es van implementades estan relacionades amb els ODS de l’Agenda 2023:

I com a conclusió d’aquesta I Setmana de la Ciència, tant l’alumnat com el professorat vam acordar repetir-la el curs proper perquè vam aprendre, vam gaudir i perquè #sensecièncianohihafutur!