TRANSICIÓ PRIMÀRIA-SECUNDÀRIA 23/24

Cap d’Estudis IES DIDÍN PUIG – GUADASSUAR : VICENT PELLICER

Coordinadora ESO IES DIDÍN PUIG – GUADASSUAR : SARA ESTEVE

Cap de Dpt. Matemàtiques: CARME PASQUAL

Cap de Dpt. Castellà: SARA ESTEVE

Cap de Dpt. Valencià: EMPAR CASP

Cap de Dpt. Orientació: CARLOS CUESTA

Tutor 1r ESO A: Vicent Pellicer

Tutora 1r ESO B: Oreto Casanoves

Tutora 1r ESO C: Andrea Silvestre

Pedagogia Terapèutica: JAVI FUERTES

Tutora 6é A CEIP BALMES

Tutora 6é B CEIP BALMES

Segons la legislació vigent, amb la nova estructura del sistema educatiu, implica una separació ben marcada de dos etapes educatives obligatòries (Educació Primària i Secundària) des dels 12 anys.

Cadascuna d’aquestes etapes té la seua pròpia estructura, idiosincràsia i normes de funcionament que, en moltes ocasions, suposen un canvi excessivament brusc en l’educació de l’alumne, que comporta dificultats

d’adaptació. Principalment en aquest període de canvi, l’alumne s’ha d’enfrontar a:

– Canvis en l’estructura del currículum: major nombre d’assignatures amb una càrrega forta de continguts.

– Canvis respecte al professorat: tant en la seua relació, la seua figura de referència, com en el nombre total amb els qui ha de treballar.

– Canvis respecte als seus companys/es.

– Canvi de centre: en la llei s’especifica que l’educació primària (en l’ensenyament públic) s’imparteix en els CEIP, que tenen una estructura, organització i funcionament diferent als IES en els que s’imparteix l’ESO (grandària, assignació d’aules, horaris, funcionament per departaments,…)

– Canvi en el clima del centre: amb freqüència els centres de secundària solen parèixer més impersonals i gelats que els de primària, amb normes més rígides i un ambient més distant.

Per tot açò, els alumnes, en el ampli període que avarca el pas o transició d’una etapa a l’altra, poden presentar una sèrie de dificultats, les quals es pretenen minimitzar amb aquest pla de transició.

Aquestes dificultats poden presentar-se en diferents plànols:

– Plànol psicològic: els alumnes poden manifestar ansietats, pors o resistències al canvi que suposa aquesta transició. Cal tenir en compte que en eixe moment, els alumnes de sisé de primària (que en el seu centre eren els majors) passen a convertir-se en “els menuts” de l’IES. Al mateix temps, la imatge/idea preconcebuda que s’han format de l’IES, els genera angustia per pensar que seran incapaços d’afrontar i superar les matèries, d’adaptar-se al nou ritme i exigències al estar desprotegits del seu tutor i tindre que formar la seua nova imatge d’alumne.

Aquestes dificultats solen manifestar-se els primers dies de setembre i a poc a poc, amb una bona dinàmica de transició es solen superar al llarg de les primeres setmanes o primer mes.

– Plànol social: tots els alumnes han de superar dos nous processos d’integració amb el grup d’iguals ja que comencen a formar part d’un nou grup de referència, amb molts companys nous que en ocasions no coneixen ni de vista. En aquest nou grup, han de tornar a formar nous rols i relacions que van establir per al funcionament i la convivència en l’aula. També la integració en el propi centre, en el que se’ls invita a formar una part més activa i responsable en activitats que no només tenen que veure amb la part formativa, sinó també amb la part educativa (delegats, responsables d’aula, grups de mediació,…)

 Plànol acadèmic: Generalment, els alumnes de primària presenten deficiències respecte als hàbits d’estudi que els pot generar desmotivació per l’aprenentatge després d’enfrontar-se a uns primers resultats negatius. Les actuacions del professorat haurien de tenir en compte aquests aspectes (donar importància a l’ús de l’agenda, a la planificació del treball i de l’estudi diari…) per a intentar canviar la tendència i motivar o crear un interès cap als nous aprenentatges intentant connectar els coneixements adquirits en primària amb les competències proposades en secundària.

En les reunions realitzades per a confeccionar aquest apartat del programa hem vist que les necessitats més importants detectades es refereixen a l’autonomia i iniciativa personal i a l’autoregulació cognitiva, es a dir tot allò

relacionat amb l’organització personal. El professorat constata: inadequada utilització de l’agenda; falta de planificació dels horaris d’estudi, del temps lliure, i de la realització de tasques encomanades; dificultat de l’alumnat en donar resposta a les dispars exigències del professorat en l’organització dels quaderns de treball, fitxes i altres materials.; el professorat detecta també mancances importants en l’alumnat en tot allò que es refereix a la correcció d’activitats, a la qualitat del treball realitzat i a la capacitat de centrar l’atenció a l’aula.

Per tot això, a continuació es presenta detallat el següent programa de desenvolupament competencial que ha d’implantar-se principalment en 6é de Primària i en 1r d’ESO, tant en l’hora de tutoria com fent-lo extensiu per a la

seua aplicació a totes les assignatures. A mesura que s’avaluen els resultats es poden ampliar més objectius i planificar diferents activitats tant per als nivells implicats com per a altres nivells educatius.

Aquest programa es treballarà:

– Les competències d’autonomia i iniciativa personal, nomenades a l’inici, al punt A, es treballaran diàriament en cada classe per cada professor/a, fins que l’alumnat adquireix ca realment l’autonomia personal i la capacitat i hàbits de treball necessaris per a organitzar-se adequadament l’estudi.

La resta de competències:

– Des de la tutoria, enquadrat i desenvolupat en el Pla d’Acció Tutorial de cada centre, amb un temps prèviament programat, ja que desenvolupar aquestes habilitats suposa un entrenament quotidià. La metodologia més adequada per dur a terme aquest entrenament es de tipus participatiu i lúdic, basada en jocs i dinàmiques de grup.

– Des de cadascuna de les àrees curriculars es posarà èmfasi en aquestes habilitats de manera que se consoliden hàbits de treball i formes de convivència adequades.

– En tots els moments de la vida del centre , el professorat haurà de transmetre en el quefer diari aquelles actituds que volem fomentar en l’alumnat.

Aquest programa s’adreça a l’alumnat, hem de comptar amb la seua participació, la implicació de l’alumnat s’ha d’aconseguir a través de cadascun dels professors i professores del centre. S’ha de treballar en les tutories i també

en cada classe, per cada professor i professora, dins de la seua tasca docent com a pràctica quotidiana.

PROGRAMA D’ ACOLLIDA AL CENTRE DE SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA.

ALUMNAT AMB NECESSITATS ESPECÍFIQUES DE SUPORT EDUCATIU

Objectius:

– Transmetre la informació necessària de l’alumnat de sisè que presenta necessitats Educatives Especials i que requerirà d’actuacions de l’IES per a planificar les mesures d’atenció a la diversitat, de compensació educativa i

realitzar la sol·licitud de recursos personals i materials necessaris.

– Revisar els Informe Tècnics de l’alumnat amb Dictamen d’escolarització amb l’objectiu de confirmar la modalitat d’escolarització.

Activitats:

Reunió en el segon trimestre per a transmetre informació de l’alumnat de sisè amb Necessitats Educatives Especials o de Compensació Educativa que necessitarà recursos personals i/o materials a l’inici d’ESO. Assistents:

Psicopedagogs dels centres de primària dels centres adscrits i el psicòleg de l’IES.

Reunió en el tercer trimestre per lliurar la documentació de l’alumnat abans esmentat, i especificar les característiques de cadascun dels alumnes.

RESTA D’ALUMNAT

Objectius:

– Transmetre la informació necessària de l’alumnat de sisè per a concretar mesures d’atenció a la diversitat com, per exemple, optatives instrumentals i informar de característiques personals de cada alumne a tindre en compte

per a la formació de grups i per a conèixer aspectes de l’alumne com ara aspectes personals, acadèmics i familiars.

Activitats:

– Remissió dels informes a finals de juny per a transmetre informació de l’alumnat de sisè.

JORNADES DE PORTES OBERTES

OBJECTIU:

Facilitar un primer contacte l’alumnat de sisè amb les instal·lacions i personal de l’IES abans de la seua matrícula i de la seua incorporació en setembre.

Activitats:

– Des de l’ institut es facilita el full de petició d’optatives per a que els tutors de sisè puguen treballar aquesta informació abans de la visita dels alumnes.

– A mitjans de maig es concerta la visita a l’ institut de l’alumnat de sisè. Generalment la visita es realitza de matí. Aquestos alumnes venen acompanyats pels tutors i per els orientadors dels centres i a l’institut són rebuts per l’equip directiu. També hi participa l’alumnat de 1r d’ESO. En aquesta visita es realitza una xerrada informativa amb suport informàtic on s’ofereix informació de l’IES (horaris, funcionament, assignatures, programes…). Al finalitzar es realitza una visita guiada a les instal·lacions i s’informa del període de matriculació.

PROGRAMA D’ASSESSORAMENT I FORMACIÓ PER A PARES I MARES

Després de la visita dels alumnes de sisè es convoca una reunió informativa per als pares d’aquestos. En la xerrada s’explica l’ informació oferida als alumnes més informació pràctica que com a pares han de tindre en compte, mitjançant una presentació. En aquesta reunió se’ls facilita el sobre de matrícula de 1r d’ESO.

Al principi de curs, en octubre, es torna a realitzar una altra xerrada informativa amb els pares i els tutors dels seus fills per a presentar el nou curs escolar i concretar actuacions. En aquesta xerrada es facilita l’ informació general del centre i els horaris d’atenció a pares de tot el professorat.