Mobilitats Erasmus+ per al professorat (curs 2022-23): ROMA

Logo acreditación

ROMA

CENTRO LINGUISTICO DI ATENEO – UNIVERSITÀ ROMATRE – ROMA 

JOB SHADOWING des del 17/04/2023 al 28/04/2023 

La Universitat de RomaTre, com indica el seu nom, és la tercera universitat de Roma i està situada en l'Ostiense, un barri jove dels més vius de Roma amb diverses seus universitàries, cercles artístics i Street Art. El seu Centre Linguistico di Ateneu (CLA) ofereix classes d'italià per a estrangers des del nivell A1 fins al C1. Fins i tot tenen un curs en línia de preparació a l'1 per a idiomes amb escriptures diferents com a xinés, àrab, rus, etc.

Tots els cursos estan oberts als alumnes universitaris de les diferents facultats d'aquesta universitat i en alguns casos, també a altres instituts universitaris. Per tant, en les seues classes hi ha persones de tot el món amb una varietat enorme de nacionalitats, idiomes i formació. En la mateixa classe es podien trobar per exemple refugiats afganesos, iranians i ucraïnesos, estudiants del Ghana, de la Xina, el Canadà, etc. 

Vaig triar el CLA de RomaTre perquè vaig buscar una institució que tinguera alguns punts en comú amb les EEOOII i RomaTre és una de les poques institucions públiques italianes que, a més de fer classes d'italià a adults estrangers, expedeix el CERTIT, una certificació oficial pròpia. Em vaig posar en contacte amb la responsable dels curse d'italià, la professora Francesca Giardini, que ja havia contactat fa uns anys per a una estada en un altre projecte Erasmus que després no es va poder concretar. Així que ho vaig tornar a intentar i aquesta vegada sí que vam poder concordar dates perquè poguera assistir a la sessió de primavera de la seua certificació. La professora Giardini em va preparar un planning amb activitats molt diferents que em van permetre poder assistir a:

  • Classes de totes les professores del departament i de tots els nivells 
  • Classes d'italià a través de l'actuació i del cinema 
  • Sessions de certificació escrita i oral 
  • Sessió d'estandardització de criteris per a la correcció d'aquest examen 
  • Sessió d'estandardització i aplicació de les noves fitxes d'avaluació

També se'm va habilitar un accés a CLACSON, la seua plataforma MOODLE, que s'utilitza com a hores de classe de manera asíncrona per a completar les hores totals del curs. 

En els últims dies, se'm va demanar fer classe als dos grups de nivell C1 sobre un element molt concret i específic de l'italià poc tractat en els llibres dels nivells alts: els verbs pronominals. Per a això vaig preparar un material especial per a les classes i un altre per a deixar-lo en ús en el departament i per al Moodle. 

Durant l'estada vaig tindre l'oportunitat d'establir molt bones relacions amb els professors del departament i entre ells vaig conéixer a la docent d'espanyol Magdalena Jiménez Naharro, que em va proposar realitzar un TELETANDEM, és a dir, un intercanvi entre els seus alumnes que estudien espanyol i els nostres que estudien italià. Aquest intercanvi lingüístic preveu la creació d'un projecte final compartit entre els dos estudiants i es posarà en marxa en el pròxim curs escolar. 

Per tot l'exposat anteriorment, no podria estar més satisfeta d'aquesta experiència Erasmus+ que ha sigut tan enriquidora i important.

Giovanna Tonzanu
Cap d'estudis i professora d'italià.