Mobilitats Erasmus+ per al professorat (curs 2022-23): BERLIN

BERLIN

Evangelische Schule Berlin Zentrum, Berlin, Alemanya

En la meua estada d'Erasmus + a Berlín, Alemanya, em va rebre l'escola ESBZ (Evangelische Schule Berlin Zentrum), un institut que segueix una pedagogia progressista o reformista:
Vaig triar aquest centre per la seua manera progressista d'entendre el procés d'ensenyament i, sobretot, per la seua manera d'avaluar a l'alumnat sense notes, un tema que m'interessa des de fa un any.

Durant la setmana del 22 al 26 de maig, vaig entrar, sobretot, en classes d'idiomes (anglés, espanyol, francés, alemany i alemany com a segona llengua) però també en altres cursos com el “Lernbüro”, “creative writing”, la “Mittelstufenversammlung” o la reflexió de la “Lernexpedition”. A part d'aquests formats més creatius i progressistes, destaca que no se separa a l'alumnat de 1r a 3r de l'ESO per nivells, és a dir, els tres nivells es donen de manera integrada en una classe. A més, quasi no hi ha classes amb instrucció simultània, és a dir, o l'alumnat estudia pel seu compte o es donen les classes per a diferents nivells aplicant l'atenció a la diversitat. En el “Lernbüro”, per exemple, cada alumne estudia pel seu compte els diferents “Lernblöcke” (unitats de contesos) i, quan estan llestos, entreguen el seu treball al professor, que corregeix tot i els dona una retroalimentació. Llavors, l'alumne s'apunta per a la tasca final que pot ser o bé un xicotet examen, una presentació o un producte final. Aquesta tasca final està avaluada sense notes, ja siga amb una rúbrica o amb punts i sempre acompanyada d'una retroalimentació escrita i personal.

Donat el meu interés, especialment, en la manera d'avaluar, vaig tindre diverses entrevistes amb professors sobre l'avaluació en aquesta escola. L'avaluació consta dels següents components:

1) Tres vegades a l'any (al principi, a meitat i al final) cada alumne té amb el seu tutor@ els “Bilanz- und Zielgespräche”, que són converses d'una mitja hora en les quals l'alumne i el tutor resum el procés d'aprenentatge de l'alumne i en el qual fixen junts tres objectius per als següents mesos. Tant el tutor com l'alumne preparen aquesta conversa.

2) Durant tot l'any els alumnes s'han de guanyar “Lernzertifikate” (certificats d'aprenentatge) que són rúbriques que se'ls donen després d'un test, una presentació o el lliurament d'una tasca final.

3) Al final de l'any cada professor escriu un “Lernbericht” (informe d'aprenentatge) per a cada alumne, en el qual descriu el procés d'aprenentatge i els objectius reeixits. Aquests “Lernberichte” en el seu conjunt substitueixen a les notes clàssiques.

4) Tant el tutor com l'alumne escriuen una carta personalitzada a l'altre, en la qual destaquen no sols l'aprés, sinó també altres observacions més personals i amb referència a la personalitat o l'ambient de l'aprenentatge.
Com es pot veure, l'avaluació en aquesta escola és bastant complexa i prescindeix totalment de notes numèriques, un fet que – com me l'ha assegurat l'alumnat – lleva molt estrés i posa el focus no sols en rendiments momentanis, sinó més aviat en el procés complet d'aprenentatge al llarg d'un any.

A part de la manera d'avaluar, m'impressiona, sobretot, l'ambient d'aprenentatge i el tracte respectuós del professorat amb l'alumnat (i viceversa). Un ambient en el qual es fomenta la “Lust am Lernen” (les ganes d'aprendre) i es posa l'accent a aprendre a organitzar el propi aprenentatge de manera autònoma. Per a aconseguir això es fomenta una cultura de retroalimentació contínua i de reflexió per part de l'alumnat i del professorat.

A les vesprades passejava o anava amb la bici per Berlín, una ciutat molt viva, molt alternativa, plena d'història, però també plena de restaurants, cafés i parcs.

En resum, va ser una setmana molt intensa i amb moltes impressions noves sobre com es poden donar les classes posant a l'alumnat en el centre del seu aprenentatge.  A més, vaig poder observar una avaluació diferent que lleva la importància als exàmens i se centra en el progrés i les múltiples competències de cada alumne. També he recopilat idees de com treballar de manera asíncrona en classe, aplicant l'atenció a la diversitat i admetent que els alumnes avancen a ritmes diferents.

Julia Hamann
Professora i cap del departament d'alemany.