2017-19 Projecte d’Innovació Mediació Lingüística

Amb aquest projecte ens vam proposar posar en pràctica la mediació escrita i oral a les nostres aules, en diferents nivells amb la finalitat d’introduir les últimes novetats contingudes en el MECR, en el qual es proposava un desenvolupament dels descriptors de la mediació per a facilitar la tasca de docents i discents de llengües. Dins del projecte es van realitzar diverses activitats de formació als docents de les diferents EEOOII que participaven en aquest. També es van produir materials didàctics per a la posada en pràctica a l’aula; així com materials per a la seua avaluació en alguns nivells.

PARTICIPANTS: EOI ELDA, EOI ALACANT, EOI TORREVIEJA, docents d’altres EEOOII: Alcoi, Orihuela i Utiel.

OBJECTIUS GENERALS DEL PROJECTE

-Actualitzar els aspectes lingüístics-comunicatius en l’ús d’idiomes segons el seu nivell amb la finalitat d’adquirir i/o desenvolupar les cinc destreses lingüístiques, especialment la destresa de la mediació (interlingüïstica) recollida en el MECR.

-Incentivar el procés d’investigació i innovació docent a partir de la pràctica en el desenvolupament del currículum, com a via d’actualització professional del professorat.

-Afavorir l’elaboració de projectes que incloguen innovacions en el desenvolupament del currículum fent ús de l’autonomia pedagògica de les EEOOII.

Específics per a la formació de professorat:

– Ser conscient que l’aprenentatge d’un idioma va unit sempre a l’adquisició de continguts culturals potenciant els aspectes socioculturals i sociolingüístics.

– Plantejar nous enfocaments d’ensenyament incloent metodologies innovadores

– Crear i validar de nous materials d’ensenyament i avaluació de la mediació

– Incloure la destresa de manera gradual i natural en la docència habitual.

DIFUSIÓ I FORMACIÓ

Una part fonamental del projecte d’innovació va ser la difusió dels aprenentatges realitzats en l’anterior projecte així com la formació de diferents professors en diferents llocs tant de la Comunitat Valenciana com del territori nacional.

A continuació esmentem algunes de les formacions que s’han fet, a més de nombrosos cursos en línia per a professors de diferents EEOOII de tota Espanya.

Abril 2018 – Mediació Lingüística en les EEOOII – Jornades a Mèrida

Les professores de l’EOI d’Elda Nieves Gómez i Esther Belda van intervindre amb la ponència “Mediació lingüística a les Escoles oficials d’idiomes. Aplicació a l’aula” en una jornada de formació per a professorat de la Comunitat d’Extremadura celebrada a Mèrida.

Abril 2018 – Curs sobre mediació a Múrcia

Dues de les coordinadores del projecte, Bàrbara Cuesta i Pilar Calatayud, van impartir el divendres 20 i dissabte 21 d’abril un curs sobre “Mediació lingüística i aplicació a l’aula” per a professorat de les Escoles oficials d’idiomes de la regió de Múrcia.

Maig 2018 – Jornades d’Ancoratge i Estandardització EOI Alacant.

El divendres 4 de maig es va celebrar  en l’EOI d’Alacant una jornada de formació per a professorat d’escola d’idiomes de la província. En la primera part de la jornada les coordinadores del projecte van presentar una ponència sobre el repte de la Mediació lingüística en els nostres ensenyaments i van impartir uns tallers pràctics de creació de tasques. En aquestes fotos veiem al professorat en la formació.

Maig 2018 – Congrés-Fòrum – “Plurilingüisme. Nous Horitzons”

El divendres 18 dues de les coordinadores del projecte, Bàrbara Cuesta i Nieves Gómez, van participar en el Congrés-Fòrum sobre plurilingüisme celebrat a Albacete i organitzat pel Govern Regional i la Conselleria d’Educació, Cultura i Esports de Castella-la Manxa. Van impartir un taller anomenat “La mediació lingüística a l’aula d’idiomes”.

Juliol 2018 – Jornades de formació a Madrid – “Mediació Lingüística en EEOOII”

Dues de les coordinadores del projecte, Esther Belda i Bàrbara Cuesta, van impartir la primera part (presencial) d’un curs per a professorat d’EEOOII de la Comunitat de Madrid. La segona part serà un curs en línia per a crear materials de Mediació per a l’aula.

Octubre 2018 – jornada a Las Palmas de Gran Canaria

El divendres 5 d’octubre de 2018 Pilar Calatayud i Esther Belda van impartir unes jornades a Las Palmas de Gran Canàries per al professorat de les 22 EEOOII de les illes. Va ser una gran experiència compartir reflexions i propostes.

Formació del professorat d’EOI de la Comunitat Valenciana

Durant el curs 2018-19 les integrants del grup de treball van dur a terme formacions sobre mediació lingüística del professorat d’EOI de les diferents províncies de la Comunitat Valenciana.