Instal·lar noves fonts

Encara que les suites ofimàtiques, totes elles, porten incloses un gran nombre de fonts tipogràfiques, és molt possible que arribem a necessitar utilitzar altres fonts i per poder-ho fer, en primer lloc hauríem de disposar de la font i, en segon lloc, procedir a instal·lar-la.

Veurem el procés a partir d’un exemple concret. Tenim a la nostra disposició la font Junction, de codi obert i que ens hem pogut descarregar prèviament sense infringir cap tipus de dret d’autor o patrimonial coberts per alguna llicència més restrictiva. Aquest és un aspecte a tenir en compte ja que estem instal·lant per fer ús d’un recurs concret i cal ser escrupulosos amb els drets que haja atorgat l’autoria d’aquest recurs.

Dit això, l’esmentada font Junction l’hem descarregat seguint aquest enllaç.

Amb la descàrrega, obtindrem un arxiu comprimit en format .zip que caldrà extraure. En aquesta extracció, veurem els següents arxius:

Instal·lar font. Extracció de l'arxiu comprimit
Instal·lar font. Extracció de l’arxiu comprimit

A la imatge es poden apreciar diferents arxius. Els que més ens interessen en aquest moment són els que tenen l’extensió OTF (arxiu de font OpenType) i que, com es pot veure amb claredat, mostren el nom de la font que volem instal·lar. En aquest cas la font Junction que ve amb 3 formats diferents: bold, light i regular.

Farem un doble clic en cadascun d’ells per a instal·lar tots tres. Començarem per un d’ells, el bold (negreta) i se’ns obrirà una nova finestra:

Instal·lar font. Finestra que mostra la font i permet instal·lar-la

A continuació, ens preguntarà si volem que la font estiga disponible només per a ús personal (un únic usuari) o si volem que ho estiga per al sistema en general, és a dir, per a qualsevol altre usuari que estiga configurat a l’ordinador en qüestió.

Instal·lar font. Escollir entre ús Personal (un usuari) o Sistema (tots els usuaris)

Ens demanarà la contrasenya de l’administrador de l’ordinador perquè anem a fer canvis, reiniciarem o obrirem el processador de text i quan anem al desplegable on apareixen totes les fonts disponibles, podrem comprovar que ja apareix:

Instal·lar font. Desplegable on seleccionem la font

Existeixen comunitats de tipògrafs que comparteixen les seues fonts en qualitat de programari lliure, disponibles per als usuaris que tinguen necessitat d’elles.

Aquesta és una xicoteta col·lecció d’adreces on podrem obtenir fonts, com s’ha comentat abans, sent respectuosos amb els drets i la llicència que haja atorgat l’autoria: