Característiques de LLiureX

Pel que fa als propòsits de LliureX, les principals característiques del sistema són:

• És educatiu. Està enfocat, principalment, a la tasca docent i, especialment dissenyat per a cobrir les necessitats específiques dels centres educatius valencians. Disposa d’una àmplia selecció de recursos educatius preparats per a l’ús des de qualsevol lloc.
    • És plurilingüe. Disponible en les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana, però no solament això, també es pot canviar la interfície a uns altres i múltiples idiomes.
    • És accessible. Compta amb aplicacions que faciliten l’accés a les TIC des de la diversitat funcional de les persones.
    • És lliure. La seua llicència de programari permet instal·lar-lo i usar-lo en qualsevol PC compatible i per a qualsevol propòsit; distribuir còpies a professorat, alumnat i famílies; inspeccionar com funciona per aprendre i millorar-lo.

Quant a les funcions del sistema, distingirem entre les característiques generals, aquelles que són esperades per qualsevol usuari d’ordinadors, i les característiques específiques, les quals fan LliureX desitjable per facilitar les tasques de docència i administració del sistema:

Funcionalitats generals

LliureX permet:

• editar textos, fulls de càlcul, presentacions amb les seues aplicacions ofimàtiques;
  • navegar en Internet amb moderns navegadors que permeten tant la navegació privada com la navegació amb múltiples formes d’identificació (fins i tot amb certificats de l’ACCV ja instal·lats);
  • reproduir so i vídeo en els formats més habituals;
  • disposar d’eines de disseny i edició molt conegudes (disseny gràfic, edició fotogràfica i de vídeo);
  • gestionar, transformar i convertir fitxers; connectar i utilitzar dispositius: gravar CD/DVD/USB, escanejar, imprimir, connectar-nos a xarxes WIFI, etcètera;
  • accedir al món maker, DIY o IoT;

Funcionalitats a escala d’administració i docència

Amb LliureX es pot:

• generar continguts educatius amb eines com CloudBook, Jclic Autor, HotPotatos, eXelerning, OpenBoard, Xournal, Moodle;
  • gestionar múltiples usuaris amb diferents rols i permisos ja definits;
  • exercir el control de l’aula amb restriccions, missatges, demostracions, llançament de webs o aplicacions, etcètera;
  • recol·lectar treballs realitzats pels alumnes de forma senzilla sense necessitat de connexió a Internet;
  • establir múltiples tasques d’instal·lació, actualització i manteniment amb assistents pensats per a usuaris no avançats;
  • afegir serveis de xarxa, com per exemple, establir un entorn virtual d’aprenentatge o un sistema de videoconferències en la xarxa interna del centre.

En definitiva, LliureX té totes les característiques d’un sistema operatiu modern, versàtil, funcional i pràctic, però si amb tot, encara es necessita alguna aplicació extra, amb LliureX es pot:

• executar aplicacions dissenyades per a Windows amb Wine.