Per als qui ens dediquem a l’educació, iniciar un curs implica reptes importants. Comencem projectant l’espai de vida que compartirem, segons el que pensem que necessitaran els nostres alumnes per sentir-se tan a gust com a casa, perquè l’escola ha de ser la segona llar, en molts aspectes. Després abordem les infraestructures, les condicions, els programes, el marc de referència institucional.
Però les qüestions importants comencen quan anem descobrint als nostres xiquets i xiquetes, a mirar-los i remirar-los per pensar en allò que cal fer: permetre lluir tot el seu potencial, ajudar-los a véncer pors o circumstàncies que ho dificulten, determinar quines línies roges no es poden traspassar, quines oportunitats i quins límits necessiten per construir-se bé com a persones individuals i socials…
“És més difícil educar que ensenyar. Per ensenyar, cal saber. Per educar, cal ser”
Cada criatura és única, irrepetible, valuosíssima. Cada persona té una forma d’estar al món, determinada en part pel seu bagatge biològic i en part pel seu context de referència. Uns infants es comporten de forma decidida, atrevida. Altres observen, s’ho pensen molt abans d’actuar. Alguns demanen l’adult per iniciar jocs o interaccions. Altres s’estimen més anar pel seu compte. Algunes propostes capten l’atenció dels infants per llargues estones i d’altres se’n cansen en pocs minuts. Per a alguns, les pautes temporals o els límits establerts al quotidià són elements de seguretat i confiança, per a altres, son un fastidi…
Aquesta és una tasca inicial d’orfebreria, perquè les mestres hem d’estar a totes, i anar encaixant les peces perquè tot funcione, doncs cada infant té la seua identitat, però la pròpia identitat no tindria sentit sino és formant part d’un grup: soc el que reflex en la mirada de l’altre.
Per això és important anar poc a poc, per això és important no confondre el significat de posar en valor, d’estimar a cada persona, amb la necessitat de posar límits.
Per això són rellevants les paraules, les mirades i les accions dels adults que acompanyem a casa i a l’escola.
Una persona va compartir amb nosaltres aquesta reflexió:
“Comença fent allò necessari, després allò possible, i de sobte et trobaràs fent allò impossible”
No hi ha res que passe desapercebut a la mirada atenta dels xiquets i les xiquetes, així que obrim els ulls i la ment per començar fent allò necessari.